• سه‌شنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402062113430
  • خبرنگار : 30147

۲۰۰۰ مترمربع از بستر رودخانه‌های کلات رفع تصرف شد

۲۰۰۰ مترمربع از بستر رودخانه‌های کلات رفع تصرف شد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور منابع آب کلات از رفع تصرف بیش از ۲۰۰۰ مترمربع از بستر رودخانه‌های این شهرستان خبر داد.

فاطمه رضایی در گفت و گو با ایسنا با اعلام این خبر به صدور چند اخطاریه برای متصرفان غیرقانونی این اراضی اشاره کرد و گفت: پس از بی‌اعتنایی متصرفان، با دریافت حکم قضایی و دستور دادستانی و همراهی نیروی انتظامی و نیروهای گشت و بازرسی در راستای رفع تصرف ۲۰۰۰ مترمربع (معادل ۲ هکتار) از بستر رودخانه اقدام قانونی صورت گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه تعدادی از مالکان باغ‌های مجاور رودخانه اورتکند و سررود و خور به صورت غیر مجاز در بستر رودخانه دیوارکشی کرده بودند با دستور دادستانی محترم و مأموران ذی‌ربط حدود ۲ هکتار از بستر رودخانه رفع تصرف شد.

مدیر امور منابع آب کلات خاطرنشان کرد: به موجب ماده ۱ و ۲ قانون توزیع عادلانه آب مسیر طبیعی آب و رودخانه انفال عمومی و متعلق به عموم است در صورتی که رفع تصرف صورت نگیرد در هنگام سیل احتمال خسارت‌های مالی و جانی محتمل است.

رضایی تجاوز به حریم رودخانه و تصرف را تهدید اساسی برای امنیت مردم پایین دست رودخانه‌ها دانست و افزود: نقش رودخانه‌ها در رونق جوامع بسیار بارز بوده و اهمیت آن غیر قابل انکار است.

وی عنوان کرد: ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها، علاوه بر اینکه هزینه‌های جانی و مالی گزافی را به کشاورزان و متصرفان تحمیل می‌کند، از سویی رودخانه‌ها به عنوان شریان‌های حیاتی، در چرخه حیات زمین نقش جدی دارند.

رضایی گفت: با افزایش جمعیت و توسعه ساخت و سازها، متأسفانه علیرغم استفاده‌های بی‌شمار از رودخانه، خواسته یا ناخواسته به حریم و بستر این شریان‌های حیاتی تجاوز شده است که این امور در راستای حفظ و صیانت از منابع آبی با هماهنگی مراجع قضایی در خصوص رفع تصرف و آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها اقدام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که در نزدیکی حریم و بستر رودخانه‌ها معامله ملکی انجام می‌دهند حتماً پیش از انجام معامله استعلام لازم را از امور آب کلات اخذ نمایند تا در آینده دچار ضرر و زیان نشوند، در غیر این صورت این امور در جایگاه حاکمیتی خود با هرگونه تخلف و تصرف مطابق با قانون و بدون هیچ‌گونه اغماضی برخورد لازم را به عمل خواهد آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha