• سه‌شنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1402062113447
  • خبرنگار : 71408

یادداشت محمود گبرلو برای روز سینما

روز سینما را تبریک می‌گویم اما...

روز سینما را تبریک می‌گویم اما...
عکس آرشیوی است

محمود گبرلو که رئیس اسبق انجمن منتقدان سینمای ایران بوده و سردبیری و اجرای برنامه سینمایی هفت در تلویزیون را نیز برعهده داشته است، در یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری ایسنا گذاشته، وضعیت سینما در روز ملی سینمای ایران را بررسی کرده است.

گبرلو در این یادداشت آورده است:

در روز ملی سینما (در ایران ۲۱ شهریور است) باید شادی و خوشی را میان سینماگران دید و مسئولین به بیان عملکرد درخشان خود بپردازند اما نه مسئولین حرکتی انجام دادند و نه سینماگران حال خوبی دارند!

بزرگترین ظلم و خیانت این است؛ پس از گذشت چهل و اندی سال از عمر سینمای انقلاب اسلامی، افسردگی و ناامیدی بر فیلمسازان ایران، چه انقلابی و چه غیرانقلابی حاکم باشد. نمی‌توان کتمان کرد هر دو گروه به وضعیت امروز سینمای ایران دلخوش و امیدوار نیستند؛ حتی یک مصاحبه یا یادداشت از یک فیلم‌ساز ندیدم که از فضا و شرایط موجود دلخوش باشد و سخنی مثبت گفته باشد.

هرچند ادعا می‌شود شبانه روز در تلاش برای گسترش سینمای پس از انقلاب اسلامی هستند و در تعهد و اعتقاد مسئولین هم شکی نیست _ و مگر امکان دارد امثال محمد خزاعی که رئیس سازمان سینمایی است دلسوز سینما نباشد؟_ اما رفتار و عملکرد بعضی از مدیران، نشان از تعطیلی این جریان پرقدرت و تاثیرگذار دارد. حتماً باید بازنگری و تجدیدنظر کرد، حتماً اشکالی در سیاست‌گذاری و استراتژی فعلی وجود دارد که هیچکس دلخوش نیست.

نمی‌خواهم ناامیدانه بنویسم یا به اصطلاح سیاه‌نمایی کنم اما به عنوان یک تحلیلگر، باید احساس کنم افق روشن و امیدوارانه برای آینده این سینما وجود دارد اما افسوس! شاید از نگاه مسئولین، همه چیز گل و بلبل باشد اما تحلیل تحقیقی‌ام این است که این استراتژی و مدیریت فعلی راه به بن بست رسیدن است و سال‌های آینده دیگر اثری از سینمای ایران باقی نخواهد ماند؛ در صورتیکه روزگاری از این سینما به عنوان قدرت برتر و تنها رسانه تاثیرگذار، سخن به میان می‌آمد که در جهان حرف اول را می‌زد. قطعا کسی هم منکر شخم زدن و ایجاد تحول پس از جابجایی و یا ورود هنرمندان تازه نفس نیست اما در صورتیکه روزنه امیدوارکننده‌ای دیده شود.

خدا کند دوستان بخصوص متوجه این راه بی‌سرانجام بشوند و یا اتفاقی رخ دهد و تحولی ایجاد شود. آمین...

روز ملی سینما را گرامی می‌دارم و قدردان گذشتگان هستم و به سینماگران نجیب و سخت‌کوش ایرانی، نویسندگان و منتقدان سینمایی و برخی مسئولین دلسوز تبریک می‌گویم اما امیدوارم سال آینده اینگونه ننویسم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha