• چهارشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402062214134
  • خبرنگار : 50071

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

زائران در زمان پیاده ‌روی آب و مایعات به اندازه کافی بنوشند

زائران در زمان پیاده ‌روی آب و مایعات به اندازه کافی بنوشند

ایسنا/خراسان رضوی مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضو کمیته بهداشت ستاد دهه پایانی ماه صفر این دانشگاه، گفت: به زائران پیاده امام رضا(ع) توصیه می‌کنیم که در زمان پیاده روی به سمت مشهد ضمن رعایت کامل نکات بهداشتی و تغذیه‌ای، به اندازه کافی آب و مایعات بنوشند تا که در این روزهای گرم دچار مشکل کم آبی بدن نشوند.

زهرا اباصلتی اظهار کرد: در این روزها پس از اتمام پیاده‌روی اربعین حسینی، شاهد حرکت زائران پیاده رضوی به سمت مشهد هستیم و در این خصوص دانستن و رعایت نکات بهداشتی و تغذیه‌ای کمک بزرگی به این گروه از زائران در جهت داشتن سفری راحت و همراه با سلامتی کامل می‌کند.

وی تصریح کرد: در هنگام استفاده از غذاهای نذری باید دقت شود که هر فرد غذای خود را در موعد وعده‌های غذایی و فقط به هنگام گرسنگی میل کند و با توجه به اینکه در این ایام معمولاً در هر وعده چند نوع غذا ارائه می‌شود، بهتر است افراد غذایی را انتخاب کنند که متناسب با مزاجشان است و چند نوع غذا را با هم نخورند تا که دچار مشکلات گوارشی، روده‌ای، اسهال و استفراغ نشوند؛ همچنین یک پیاده‌روی مختصر و استراحت بعد از غذا هم توصیه می‌شود.

عضو کمیته بهداشت ستاد دهه پایانی ماه صفر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ما همچنین ضمن توصیه به مصرف برنج کمتر توسط افراد دارای اضافه‌ وزن، بر عدم  مصرف غذای نذری که بیشتر از ۲ ساعت در فضای آزاد مانده است هم تأکید داریم تا که مردم دچار مسمومیت‌های غذایی نشوند.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه طبق توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هرگونه پخت ‌و پز باید در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی مناسب صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: افراد درگیر در تهیه و توزیع غذا و نوشیدنی باید دارای کارت بهداشت معتبر باشند و نکات بهداشتی را هم به‌صورت کامل و حداکثری رعایت نمایند و در زمان کار انجام آشپزی و پخت و پز و همچنین تهیه و توزیع هرنوع خوردنی و نوشیدنی نیز از وسایل حفاظت فردی ازجمله دستکش و ماسک استفاده کنند.

وی تأکید کرد: در خصوص نحوه پخت مواد غذایی باید بگوییم که مهمترین راهکار برای جلوگیری از سرایت بیماری به انسان، نگهداری انواع گوشت دام ذبح شده حداقل به‌مدت ۲۴ ساعت در دمای منفی ۴ درجه قبل از مصرف بوده است، ضمن اینکه برنج، نمک، سبزیجات، روغن و غیره باید با حساسیت و دقت بالا تهیه و در پخت نذری استفاده شوند و از استفاده مواد غذایی فله که تاریخ مصرف آن‌ها مشخص نیست خودداری شود و در بحث نمک مصرفی هم از نمک‌های بسته ‌بندی یددار و تصفیه ‌شده استفاده شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: نذری‌هایی که در روزهای پایانی ماه صفر در حجم زیاد تهیه می‌شوند در ظروفی پخته می‌شوند که شاید در سال کمتر مورد استفاده قرار گیرند و بهتر است قبل از ریختن مواد اولیه در این ظروف آنها را باز هم بشویید و با گرفتن غبار از بروز مسمومیت و بیماری جلوگیری کنید، بهتر است که از ظروف مناسب در آشپزی استفاده کنید تا که علاوه بر بهبود مزه، کیفیت و سلامت غذا نیز افزایش یابد.

 اباصلتی با اشاره به اینکه استفاده از ظروف مناسب در هنگام تهیه نذری بسیار حائزاهمیت بوده و هست، بیان کرد: برای مواد آشامیدنی و غذایی گرم باید از ظروف مقاوم در برابر حرارت استفاده شود، این ظروف بر پایه موادگیاهی، آلومینیومی و در آخر ظروف فومی که در برابر دمای ۶۰ درجه مقاوم هستند و این نوع ظروف برای سرو مواد غذایی و آشامیدنی گرم مناسب‌تر هستند.

وی با بیان اینکه از رعایت دائمی نکات بهداشتی در هنگام تهیه نذری نباید غافل شویم، خاطرنشان کرد: علاوه بر رعایت بهداشت فردی، بهداشت محیطی که در آن نذری پخته می‌شود هم اهمیت دارد و به مساجد و هیأت‌های عزاداری همه ساله توصیه می‌شود که با رعایت نظافت، شست‌وشو و گندزدایی مستمر سرویس‌های بهداشتی و جمع‌آوری پسماندهای تولید شده به‌صورت بهداشتی، مانع از ابتلای مردم به بیماری‌های مختلف شوند.

عضو کمیته بهداشت ستاد دهه پایانی ماه صفر دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: همچنین در خصوص نکات بهداشتی و تغذیه‌ای به زائران پیاده رضوی هم باید بگوییم که توجه به توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای در طول مسیر به آنان کمک می‌کند تا در این سفر معنوی دچار مشکلات و مسمومیت‌های تغذیه‌ای و گوارشی نشوند.

اباصلتی اضافه کرد: زائران برای تقویت سیستم ایمنی بدن بهتر است که روزانه از منابع غذایی حاوی آهن، روی و انواع ویتامین‌ها مانند تخم‌مرغ، سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک و غلات کامل استفاده کنند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی ضمن تأکید بر لزوم تآمین آب مورد نیاز بدن و استفاده از ماسک در پیاده‌روی در شرایط گرما و آلودگی هوا، تصریح کرد: به منظور پیشگیری از کم آبی بدن در فصل گرما و در زمان پیاده‌روی مشهد، زائران پیاده امام رضا(ع) آب و مایعات به اندازه کافی بنوشند و در شرایط فعلی که وضعیت گردوغبار و آلودگی هوا در مشهد و شهرها و جاده‌های منتهی به این شهر داریم توصیه بر استفاده از ماسک هم داریم.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زائران پیاده رضوی با رعایت نکات بهداشی و تغذیه‌ای می‌توانند سفری ماندگار و خاطره‌انگیز به ثبت برسانند و ضمن دوری از هرگونه مشکل و عدم نیاز به خدمات سرپایی و بستری بیمارستانی با سلامت کامل به شهرهای خود بازگردند و امیدواریم تمامی مهمانان ویژه امام رضا(ع) در این ایام خاص ضمن بهره معنوی کامل از این سفر نورانی، به سلامت به شهر خود بازگردند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha