• پنجشنبه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402062314613
  • خبرنگار : 50570

یک کارشناس مذهبی:

امام حسن مجتبی(ع) از جهاد تبیین برای تداوم جریان امامت استفاده کرد

امام حسن مجتبی(ع) از جهاد تبیین برای تداوم جریان امامت استفاده کرد

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: امام حسن مجتبی(ع) دومین جریان خلافت پس از پدر بزرگوارشان امیرالمؤمنین هستند که از جهاد تبیین برای تداوم جریان  امامت به خوبی استفاده می‌کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد رضایی تهرانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جهاد تبیین اهل بیت(ع) اظهار کرد: با رحلت پیامبر اکرم(ص) و غصب خلافت و محروم ماندن مردم از داشتن رهبری به حق، جریان سیر باطل بر جهان حکم فرما شد و اهل بیت(ع) در برابر این واقعه و ظلم سکوت نکردند و در دوران ۲۵۰ ساله امامت با استفاده از جهاد تبیین در مقابل جریان غصب خلافت و باطل ایستادند که بسیار کارآمد بود، همانطور که مقام معظم رهبری نیز به جهاد تبیین اشاره می‌کند.

وی در خصوص شرایط زمانه و عصر زندگانی امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام حسن مجتبی(ع) دومین جریان خلافت پس از پدر بزرگوارشان امیرالمؤمنین هستند که از جهاد تبیین برای تداوم جریان امامت و فراهم کردن بستری برای نشر تعالیم و مفاهیم قرآنی به خوبی استفاده می‌کردند.

رضایی تهرانی ادامه داد: در دوران حکومت امام علی(ع)  انسان‌هایی مخالف حق در کنار این حضرت  قرار داشتند و حضرت در شرایطی به شهادت می‌رسند که درگیر تکمیل کردن جنگ‌ صفین بودند و امام حسن مجتبی(ع) در این شرایط است که مدیریت جهان اسلام و امت را در دست می‌گیرند.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: امام حسن مجتبی(ع) چندین مرتبه در جنگ صفین تلاش کردند تا حکومت اموی و معاویه را شکست دهند و با ادامه جنگ، آموزه‌های دین از بین می‌رفت و احتمال بازگشت مردم به بت‌پرستی وجود داشت که ایشان سعی کردند با شیوه دیگری راه امامت را ادامه دهند؛ حضرت به ناچار صلح می‌کنند که از آن به عنوان صلح الحسن یاد می‌شوند که به نظر من تعبیر آتش بس جریان امامت در مقابل اموی است که مقام معظم رهبری از این شیوه به عنوان قهرمانانه‌ترین نرمش امام حسن مجتبی(ع) یاد می‌کنند.

تمام لحظات زندگی امام حسن مجتبی(ع) پس از صلح با معاویه به جهاد تبیین باز می‌گردد

رضایی تهرانی خاطرنشان کرد: امام حسن مجتبی(ع) هرگز دین را در فضای تاریک و مبهم رها نکردند و از ابتدای صلح با معاویه شرایطی را ذکر کردند که معاویه اگر به آن‌ها عمل می‌کرد امام می‌توانستند در مسیر حق پایه‌گذاری کنند و در صورت عمل نکردن به این شرایط چهره واقعی و  فریب معاویه آشکار می‌شد. امام ذکر می‌کنند در شرایطی با معاویه صلح می‌کنم که به سنت خدا، رسول خدا و روش صالحان عمل کند و  تمام لحظات زندگی امام حسن مجتبی(ع) پس از صلح با معاویه به جهاد تبیین باز می‌گردد.

وی با اشاره به اهمیت موفقیت امام حسن مجتبی(ع) در پایه‌گذاری امامت و ولایت گفت: امروزه داشتن ولایت و امامت نشان‌دهنده آن است که امام حسن مجتبی در مسیر دین موفق عمل کردند، همچنین شهادت ایشان و ۷ بار مسمومیت امام نشان از موفقیت ایشان در برابر دشمن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha