• پنجشنبه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402062314626
  • خبرنگار : 71625

بشنوید / موسیقی متن بدون انقضای فیلم «محمد رسول‌الله (ص)»

بشنوید / موسیقی متن بدون انقضای فیلم «محمد رسول‌الله (ص)»

هر کدام از ما فیلم‌ها و سریال‌ها متعددی را دیده‌ایم که در کنار لذت‌بخش بودن محتوای اثر، موسیقی متن‌اش نیز برایمان ماندگار شده‌ است. چه بسا که گاه این موسیقی از محتوای تصویری پیشی گرفته و توانسته‌ به عنوان اثری مستقل از فیلم ایفای نقش کند.

به گزارش ایسنا، پنجشنبه (۲۳ شهریورماه) سالروز رحلت حضرت محمد (ص) است که در همین راستا یادی خواهیم کرد از موسیقی فیلم ماندگار «رسالت»  یا همان «محمد رسول‌الله (ص)» که کارگردانی آن را مصطفی عقاد بر عهده داشت و موسیقی‌اش را موریس ژار را برای همیشه ماندگار کرد. در حقیقت فیلم «رسالت» از همان آثاری است که موسیقی متن آن به طور مستقل، یک شاهکاری هنری است.

به طور کلی در جهان برخی از آهنگسازها همانند یک مرجع برای سایرین هنرمندان موسیقی هستند و موریس ژار نیز این‌گونه بود. ژار که یکی از مشهورترین آهنگسازان هالیوود به شمار می‌رود، طی زندگی هنری خود بیش از ۱۵۰ اثر موسیقایی برای فیلم‌های سینمایی کارگردانان مشهوری مانند جان فرانکن هایمر، آلفرد هیچکاک، جان هیوستون، دیوید لین، لوچینو ویسکونتی و پیتر ویر ساخت و توانست سه بار برنده جایزه اسکار شود.

اما یکی از مشهورترین آثار ژار، موسیقی متن سریال «محمد رسول‌الله (ص)» است که در بین ایرانی‌ها اثری آشنا و البته محبوب است. شاید اگر بخواهیم به دو مورد از ویژگی‌های آهنگسازی این اثر اشاره کنیم، بتوانیم بگوییم که «این اثر در خدمت فیلم بود، از قاب فیلم بیرون نمی‌زد، بیش از حد خودنمایی نمی‌کرد و در عین حال این پتانسیل را داشت که کاملا از فیلم خارج و آلبوم شود، به مصرف جهانی برسد و به قولی موسیقی برای موسیقی باشد.»

ژار از همان آهنگسازانی بود که چندین دهه نت‌های موسیقی را کنار هم گذاشت که در عین تنوع ، در جامعه امروز کارایی دارند و تاریخ مصرف هم ندارند؛ همانطور که موسیقی فیلم «رسالت» پس از گذشت نزدیک به چهار دهه توانسته طراوت و جذابیت خود را حفظ کند. درحقیقت او نیز همچون انیو موریکونه با نت‌ها نقاشی می‌کرد و با آنها شعر می‌گفت. او هم از همان آهنگسازانی بود که از مرز موسیقی برای موسیقی عبور کرده بود.

به عقیده برخی از هنرمندان موفقیت موسیقی این فیلم دو دلیل دارد؛ نخست اینکه موریس ژار آهنگسازی به شدت توانمند و خلاق بود و دوم اپژوهش عمیق و طولانی‌مدت این آهنگساز درباره موسیقی عربی بود که دو سال به طول انجامید.

به هر حال ژار هنرمندی بود که موسیقی او برای فیلم‌ها، به اندازه موفقیت و ماندگاری فیلم‌ها در تاریخ، ماندگار شد.

در این قسمت می‌توانید به موسیقی متن فیلم «رسالت» گوش دهید:

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha