• جمعه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402062415055
  • خبرنگار : 50421

پیاده‌روی اربعین؛ عشقی که مرز نمی‌شناسد

پیاده‌روی اربعین؛ عشقی که مرز نمی‌شناسد
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی پیاده‌روی اربعین محل تجمع تمام اقشار، فرهنگ‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی با پای پیاده خود را به طریق‌الحسین می‌رسانند و دوشادوش یکدیگر حرکت می‌کنند.

مسیری که در آن حتی زبان نیز رنگ می‌بازد. ملیت اهمیتی ندارد و تن‌ها و جهان در یک نقطه در هم می‌آمیزد. همگی در موکب‌های کنار هم در مسیر می‌خوابند و بیدار می‌شوند. همنشینی که سبب تقویت و وحدت گروه‌های مردمی چه ایرانی و چه عراقی و چه ایرانی عراقی خواهد شد.

ایسنا با تعدادی از زائران که امسال به کربلا سفر کرده و پیاده‌روی اربعین را تجربه کرده‌اند گفت‌وگو کرده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

پیاده‌روی اربعین؛ عشقی که مرز نمی‌شناسد

محمدعلی خلیلی‌فر، جهادگر پیشکسوت جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بار اولی که به عتبات عالیات سفر کرده بود ۲ سال پس از سقوط صدام بوده است، گفت: در آن زمان به اتفاق همسرم و از طریق سازمان حج و زیارت به زیارت عتبات عالیات رفته بودم.

وی بیان کرد: در آن زمان از طریق هواپیما به کرمانشاه رفتیم و از آنجا با اتوبوس‌های ایران به مرز و از مرز به بعد نیز با اتوبوس‌های عراقی به همراه دو ماشین نظامی به‌عنوان محافظ به عتبات عالیات رفتیم. در آن زمان شهرهای زیارتی عراق همچون کربلا به لحاظ زیرساخت بسیار عقب مانده بود، اما در حال حاضر این شهرها از همه لحاظ همچون احداث بلوار و هتل بسیار توسعه یافته‌اند.

خلیلی‌فر به امنیت خوب عراق در حال حاضر نسبت به دوران پس از سقوط حکومت صدام اشاره و تصریح کرد: در آن زمان در ورودی شهرها و حرم‌ها بازرسی بسیار جدی بود، اما در حال حاضر با وجود داشتن گیت‌های متعدد در ورودی حرم‌ها بازرسی‌ها الکترونیکی شده است.

فلسفه اربعین، پیاده‌روی آن است

 این جهادگر پیشکسوت جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به سفر پنجم خود به کربلا در اربعین امسال، بیان کرد: در سفرهای سازمان حج و زیارت، تنها بعد زیارت مطرح است، اما فلسفه اربعین پیاده‌روی آن است و اینکه روز اربعین را در کربلا باشیم، هر چند در این روز دسترسی به حرم به دلیل ازدحام جمعیت بسیار سخت است.

خلیلی‌فر با تأکید بر اینکه سفر اربعین، سفر عشق است و باید عاشق بود تا به این سفر بروی، ادامه داد: روزی که تصمیم گرفتم به سفر اربعین بروم یکی از همکارانم توصیه کرد که هوای عراق گرم است و در آنجا دچار مشکل می‌شوی، اما چون سفر اربعین سفر عشق است، سختی‌ها را به جان خریدم و در سفر اربعین حضور یافتم.

وی با بیان اینکه ازدحام و شلوغی، سختی سفر اربعین است، اظهار کرد: جمعیت زیادی از کشورهای مختلف و حتی شیعیان عراق در پیاده‌روی اربعین حضور دارند. شعیان عراق در پیاده‌روی مشارکت دارند و یک نوع مشارکت شان به این گونه است که دسته‌های عزاداری از نقاط مختلف عراق در کربلا جمع و سینه‌زنان وارد صحن امام حسین(ع) می‌شوند و سپس از در سمت بین‌الحرمین و طی کردن این مسیر وارد صحن حضرت عباس(ع) و از باب‌القبله این حرم مطهر خارج می‌شوند. عزاداری آن‌ها بسیار با شدت است، به طوری‌که برخی از افراد این دسته‌ها از حال می‌روند.

هیچ‌گونه کوتاهی در میزبانی وجود ندارد

وی پذیرایی از زوار کربلا را نوع دیگر مشارکت عراقی‌ها در پیاده روی اربعین برشمرد و بیان کرد: عراقی‌ها به‌شدت زوار اربعین را تکریم کرده و در منازل‌شان از آن‌ها پذیرایی می‌کنند و هیچ کوتاهی در میزبانی نمی‌کنند و حتی از خودشان بیشتر به زوار توجه می‌کنند.

پیاده‌روی اربعین؛ عشقی که مرز نمی‌شناسد

اگر خود فرد بخواهد، رفتنش به کربلا قطعی است

حسین حیدری که در مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشغول به فعالیت است، با اشاره به حضور ۱۰ ساله خود در پیاده‌روی اربعین، گفت: طی این ۱۰ سال، به صورت‌های هوایی، با وسیله شخصی و هم چنین با قطار به پیاده‌روی اربعین رفته‌ام و در این مدت متوجه شده‌ام که پیاده‌روی اربعین دست خودت نیست و وقتی نیت می‌کنی که به کربلا بروی، رفتن به کربلا دست امام حسین(ع) است.

حیدری بیان کرد: در سال اولی که با برخی از همکاران سازمان به پیاده‌روی اربعین رفتیم نمی‌دانستیم کجای کربلا هستیم، کجا باید برویم و هر ماشینی که می‌آمد سوار می شدیم. قضیه طلبیدن هرچند مهم است، اما اگر خود فرد بخواهد، رفتنش به کربلا قطعی است و باید به ذهن فرد خطور کند که می‌خواهد به کربلا برود، چون امام حسین(ع) مهربان است و دست رد نمی‌زند.

وی تصریح کرد: ۲ سال گذشته در سونای استخر پایم سوخت و دکتر به من توصیه کرد که نباید به کربلا بروم، در آن سال روزی ۳ مرتبه پانسمان سوختگی پایم رو تعویض می‌کردم، اما با خود گفتم که باید بروم و در نهایت نیز به پیاده‌روی اربعین رفتم، در مسیر رفت پایم عفونت کرد و اتفاقاً در مسیر رفت خواهر یکی از همکاران را دیدم که پرستار است و در آنجا یک عراقی ما را به خانه خود برد و  خواهر همکارمان پانسمان پایم را تعویض کرد و این معجزه امام حسین(ع) بود که توانستم در آن سال با پای سوخته در پیاده‌روی اربعین شرکت داشته باشم.

پذیرایی از ۲۰ میلیون زائر در کربلا واقعا معجزه است

حیدری با اشاره به اینکه پذیرایی عراقی‌ها از زوار امام حسین(ع) در اربعین به وسیله خود امام هدایت می‌شود، اظهار کرد: پذیرایی از جمعیت ۲۰ میلیونی زوار در اربعین و در شهر کوچکی چون کربلا واقعا معجزه است.

وی با بیان اینکه انرژی عراقی‌ها در میزبانی از زائران از سوی امام حسین(ع) است، بیان کرد: دستگاه امام حسین(ع) با سایر ائمه اطهار(ع) تفاوت دارد، به‌عنوان نمونه یک عراقی با داشتن دو دختر کم‌بینا و با وجود همسر حامله‌اش از هیچ چیزی در پذیرایی برای ما فروگذار نبود.

حیدری به وجود برخی سختی‌ها در پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و افزود: یک سال قصد داشتم به کربلا بروم که برایم مشکلی بوجود آمد و بلیت هواپیمای خود را یک هفته مانده به پرواز کنسل کردم، اما چون در ذهنم خطور پیدا کرده بود که باید به کربلا بروم با تهیه بلیت قطار عازم این سفر شدم.

این زائر اربعین گفت: امسال ۳ روز مانده به سفرم بنا به دلایلی بلیت پرواز خود را کنسل کردم، اما چون می‌خواستم بروم، مجدداً بلیت تهیه کرده و از محل کارم بدون اینکه وسیله‌ای را بردارم مستقیم به فرودگاه رفته و عازم سفر کربلا شدم و به نظرم امام حسین(ع) همه این‌ها را مدیریت می‌کند.

اگر قصد رفتن کنی، همه کارها جور می‌شود

وی بیان کرد: در اربعین می‌توانی پیرزنی را ببینی که دست به عصا حضور دارد و یا حتی بچه‌ای که دست ندارد و یک افسر عراقی به آن غذا می‌دهد، و این را می‌دانم که قضیه امام حسین(ع) با بقیه بسیار فرق می‌کند و این را قبول ندارم که باید قبل از پیاده‌روی آمادگی جسمانی داشته باشی، بلکه نیت رفتن بسیار مهم است و اگر نیت رفتن داشته باشی همه چیز برای رفتن به کربلا درست می‌شود.

پیاده‌روی اربعین؛ عشقی که مرز نمی‌شناسد

علی کریمی، دیگر زائر اربعین نیز با اشاره به اینکه ۱۴ بار به سفر زیارتی کربلا رفته است که ۸ بار آن در اربعین بوده است، گفت: در برخی از سال‌ها ۲ بار به کربلا رفته و در برخی از سال‌ها هم با پدر و مادر و همسر و فرزندم به کربلا رفته‌ام، در اربعین امسال و نیز در اربعین سال گذشته به اتفاق همسر و فرزندانم به پیاده‌روی اربعین رفتیم.

کریمی گفت: اولین‌ باری که به کربلا مشرف شدم در سال ۸۶ و بعد از سقوط صدام و حضور آمریکایی‌ها بود، در آن زمان پرواز مستقیم وجود نداشت و به کرمانشاه پرواز داشتیم، از آنجا با اتوبوس به کربلا و شهرهای زیارتی عراق به جز سامرا و از طریق سازمان حج و زیارت اعزام شدیم.

وی با اشاره به اینکه به صورت‌های زمینی، هوایی و هم چنین با وسیله شخصی و از همه مرزها به جز مرز شلمچه به کربلا رفته است، افزود: سال گذشته من شخصا از زیارت و هم چنین پیاده‌روی اربعین بسیار لذت بردم، اما برای خانواده و فرزندانم این گونه نبود، چرا که آن‌ها تصور دیگری از زیارت داشتند و به دلیل شلوغی نتوانستند در حرم نماز بخوانند و زیارت کنند و از این موضوع ناراحت بودند.

کریمی ادامه داد: امسال یک هفته زودتر عازم پیاده‌روی اربعین شدیم، اما باز هم شلوغ بود و ذهنیت زیارت را در خانواده تغییر داده بودیم که خود پیاده‌روی زیارت است.

وی با اشاره به اینکه پس از ۳ سال عراقی‌ها پیکر بردار شهیدش را به ایران تحویل دادند، از ذهنیت منفی خود نسبت به عراقی‌ها گفت و بیان کرد: سال اولی که به کربلا رفتم به دلیل این ذهنیت برایم بسیار سخت بود، اما به لطف امام حسین(ع) خوشبختانه این ذهنیت تغییر یافته است.

کریمی به میزبانی بسیار خوب شیعیان عراقی از زوار امام حسین(ع) اشاره و بیان کرد: حتی یک بچه ۵ ساله با دادن دستمال کاغذی برای خشک کردن عرق‌هایمان ما را تکریم می‌کند و ما هم امسال برای پاسخ به محبت عراقی‌ها، نخود و کشمش و نقل را در بسته‌های کوچکی به آن‌ها هدیه دادیم.

۱۰ ماه کار برای پذیرایی از زائر امام حسین(ع)

وی با بیان اینکه به نظرم عراقی‌ها ۱۰ ماه کار می‌کنند تا ۲ ماه به زائران امام حسین(ع) خدمت کنند گفت: یک فرد عراقی اتومبیل خود را فروخته و امسال با پول آن موکب برپاکرده بود.

کریمی با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) راهگشا است، ادامه داد: بارها شده است که در شلوغی اربعین همدیگر را گم کرده‌ایم، اما نگرانی از این گم شدن نداشته و دوباره همدیگر را پیدا کرده‌ایم. برای پیاده‌روی اربعین باید از آمادگی روحی کاملی برخوردار بود تا آمادگی جسمانی. سال اولی که با همکاران به پیاده‌روی اربعین رفتیم قبل از آن کوهنوردی می‌کردیم و یا چند دور پارک ملت مشهد می‌دویدم تا برای پیاده‌روی آمادگی داشته باشم، اما در همان سال در پیاده‌روی اربعین ۹۰ درصد تیم بیمار شدند.

وی به میزبانی بسیار خوب عراقی‌ها از زوار امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: ۱۳ نفر مرد در خانه یک عراقی در کنار و زن و بچه‌اش پذیرایی می‌شوند، حال اگر خودمان را جای این فرد عراقی بگذاریم آیا ما این کار را انجام می‌دهیم؟

کریمی بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای زائران ایرانی در سال آینده و تکمیل زیرساخت‌ها از سوی ایران تأکید و بیان کرد: با فرهنگ‌سازی زائران ایرانی و همچنین دولت عراق با فرهنگ‌سازی شیعیان آن کشور در حوزه میزبانی می‌توانند این سفر اربعین را پربارتر کنند.

پیاده‌روی اربعین؛ عشقی که مرز نمی‌شناسد

با دیدن گنبد حضرت عباس(ع) زبانم بندآمد

محسن شبرنگی، زائر اربعین با اشاره به اینکه بار اول است که اربعین امسال به کربلا رفته است، گفت: به‌ صورت هوایی تا نجف و با تعدادی از همکارانش به پیاده‌روی اربعین رفته است.

وی با تاکید بر اینکه در سفر به کربلا هیچ کمبودی نداشته، به وجود موکب‌های هلال احمر برای درمان زائران در مسیر پیاده‌روی اشاره کرد و افزود: چند سالی بود که نیت کرده بودم به کربلا بروم، اما نشد و امسال با وجود اینکه همسرم باردار بود و اصلا در فکرم نبود در لحظه آخر گذرنامه‌ام آماده و سفر کربلا برای من مهیا شد.

شبرنگی با اشاره به اینکه در هر حرمی دعا و درخواستی داشته است، گفت: تنها در حرم حضرت عباس(ع) به دلیل ابهتی که آن حرم و ضریح داشت، زبانم بند آمده بود و با وجود شلوغی توانستم با کمک خود حضرت عباس به ضریح آن حضرت برسم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha