• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402062615756
  • خبرنگار : 71610

وزیر لبنانی: به زودی شاهد پیشرفت در روند انتخاب رئیس جمهور خواهیم بود

وزیر لبنانی: به زودی شاهد پیشرفت در روند انتخاب رئیس جمهور خواهیم بود

وزیر اطلاع رسانی دولت پیشبرد امور (موقت) لبنان در سخنانی با اشاره به بحران طولانی انتخاب رئیس جمهوری جدید کشورش، از پیشرفت احتمالی در مسیر بستن این پرونده و پر کردن خلأ ریاست جمهوری در لبنان خبر داد.

به گزارش ایسنا، زیاد مکاری، وزیر اطلاع رسانی لبنان در گفت‌وگوی اختصاصی با عربی۲۱ در این باره اعلام کرد: وضعیت لبنان در همه سطوح به دلیل بحران‌های غیرقابل حل پیچیده است؛ این بحران‌ها شامل سیاست، وخامت اوضاع امنیتی، بحران اقتصادی و معیشتی دشوار و مسائل دیگر ازجمله آوارگان سوری می‌شود.

وی درباره آخرین تحولات در پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان گفت: امیدها به تلاش‌هایی است که در حال حاضر برای دستیابی به راه‌حل‌ها انجام می‌شود، از جمله این تلاش‌ها ابتکارعمل فرانسه است که در آن ژان ایو لودریان، میانجی و فرستاده ریاست‌جمهوری فرانسه با احزاب مختلف با هدف دستیابی به اجماع نظر و توافق گفت‌وگو می‌کند. امیدواریم هر چه زودتر این تلاش‌ها با موفقیت به پایان برسد و ممکن است پیش از فصل زمستان پیشرفتی در مسیر حل و فصل این بحران حاصل شود.

مکاری درباره نزدیکی روابط حزب‌الله لبنان و جریان آزاد ملی (مسیحی) به رهبری جبران باسیل و میزان تاثیر این نزدیکی بر حل و فصل پرونده ریاست جمهوری این کشور نیز تصریح کرد: من معتقد هستم که این یک نزدیکی مثبت است و امیدواریم که به زودی به ثمر بنشیند و برای آن ارزش زیادی قائل هستیم، زیرا دو طرف تأثیر زیادی در صحنه سیاسی لبنان دارند.

وزیر اطلاع رسانی لبنان در این باره ادامه داد: هر گفت‌وگو و تفاهمی قطعاً یک تأثیر مثبت دارد و به آرامش و صلح می‌انجامد. من فکر می‌کنم که رئیس جمهور تنها از طریق تفاهم داخلی و از طریق گفت‌وگوی لبنانی – لبنانی انتخاب خواهد شد و نزدیکی روابط حزب‌الله و جریان آزاد ملی  ممکن است منجر به انتخاب رئیس جمهور شود و این رئیس جمهور ممکن است «سلیمان فرنجیه»، (رئیس جریان المرده) باشد که من نماینده او در دولت هستم.

پارلمان لبنان به ریاست نبیه بری از زمان پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون تاکنون ۱۲ بار برای انتخاب رئیس جمهوری جدید نشست برگزار کرده؛ اما به دلیل عدم حد نصاب آراء بر سر یک نامزد، هیچ یک از این ۱۲ جلسه نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

دوره ریاست جمهوری میشل عون ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ به پایان رسید و به دنبال آن لبنان وارد یک خلأ طولانی ریاست جمهوری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha