• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1402062615873
  • خبرنگار : 71662

باد، خاک و کاهش دما در تهران/ ثبت خنک‌ترین دمای «روز» پایتخت از ابتدای تابستان تاکنون

باد، خاک و کاهش دما در تهران/ ثبت خنک‌ترین دمای «روز» پایتخت از ابتدای تابستان تاکنون

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران وضعیت جوی این استان، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در نیمه‌ جنوبی و نواحی غربی و کاهش نسبی دما از سه‌شنبه (۲۸ شهریور) پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی وضعیت جوی استان تهران، طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا قسمتی ابری در بعضی ساعت‌ها به‌ویژه بعد از ظهر و شب همراه با افزایش باد و در ارتفاعات افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود.

از فردا تا چهارشنبه ( ۲۷ تا ۲۹ شهریور) در بعضی ساعت‌ها وزش باد نسبتا شدید تا شدید در نواحی غربی، جنوبی و ارتفاعات مورد انتظار است و گاهی رخداد باد با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا و کاهش دید به‌ویژه در نیمه‌جنوبی و نواحی غربی پیش‌بینی می‌شود. فردا و پس فردا رگبار پراکنده باران گاهی مه و کاهش دید با احتمال رعد و برق در ارتفاعات شمال شرقی مورد انتظار است.

امروز و فردا عدم تغییرات محسوس دما و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه کاهش نسبی دما در بیشتر نواحی استان پیش‌بینی می‌شود.

براساس این گزارش، آسمان تهران فردا( ۲۷ شهریور) صاف تا کمی ابری، در بعضی ساعت‌ها افزایش باد با احتمال وزش باد شدید و گرد و خاک با حداقل دمای  ۲۰ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتیگراد و در روز سه‌شنبه (۲۸ شهریور ) صاف، در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و گاهی گرد و خاک با حداقل دمای ۲۱  و حداکثر دمای ۲۹  درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای ۳۳ درجه سانتیگراد، گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده‌ است.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران دمای هوای تهران در شبانه روز گذشته در گرم‌ترین لحظات روز به ۳۰.۱ درجه سلسیوس رسید که این خنک‌ترین دمای طول «روز» پایتخت از ابتدای تابستان تاکنون بوده است.

به گزارش ایسنا اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار زردرنگ آورده است:  از عصر یکشنبه تا اواخر وقت سه‌شنبه (۲۷ تا ۲۹ شهریورماه) وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد خیزش یا نفوذ گردوخاک در استان تهران به‌ویژه نیمه غربی و جنوبی آن موجب خیزش گرد و خاک در نواحی مستعد، گاهی افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در فعالیت‌های ناوگان حمل و نقل می‌شود.

در این شرایط جوی اجتناب از تردد غیرضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران قلبی و تنفسی، پرهیز ازفعالیت‌ طولانی‌مدت در فضای باز، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم استقرار در نواحی مرتفع نظیر داربست‌ها، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی و محافظت از تاسیسات حساس به گرد و خاک در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه این هشدار آمده است: از دوشنبه تا سه شنبه بارش باران، مه و محدودیت دید، احتمال رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در ارتفاعات استان تهران به‌ویژه ارتفاعات شمال شرق دور از انتظار نیست بنابراین بارش باران، مه و محدودیت دید، احتمال رگبار و رعدوبرق، لغزندگی معابر و جاده‌ها به‌ویژه مسیرهای کوهستانی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و سیلابی شدن مسیل‌ها و امکان آبگرفتگی محدود معابر پیش‌بینی می‌شود.

از توصیه‌های اداره کل هواشناسی استان تهران به اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و تجهیزات واقع در ارتفاع و پوشش گلخانه‌ها، عدم قرارگیری در مکان‌های مرتفع، عدم پارک خودرو در کنار سازه های موقت و نیمه‌کاره و درختان فرسوده، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در تردد جاده‌های کوهستانی،  خودداری از اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها اشاره کرد.

به گزارش ایسنا هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha