• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402062615928
  • خبرنگار : 50310

یک جامعه‌شناس:

جمعیت کم از مشکلات جلوگیری نمی‌کند

جمعیت کم از مشکلات جلوگیری نمی‌کند

ایسنا/لرستان یک جامعه‌شناس گفت: جمعیت کم از مشکلات جلوگیری نمی‌کند بلکه جمعیت متناسب و مدیریت صحیح وضعیت زمینه رشد و تحول جامعه را فراهم می‌کند.

بهرام مولایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بحث جمعیت از مباحث مهم اجتماعی اقتصادی در هر جامعه بوده و جمعیت از نظر ساخت، ترکیب و توزیع از مؤلفه‌های اقتدار و استحکام ساخت درونی هر جامعه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این‌که توان علمی و منابع مادی و غیر مادی هر جامعه بدون در نظر گرفتن جمعیت معنادار نیست، بیان کرد: این انسان‌ها هستند که می‌توانند سرمایه‌ها را به کار گرفته و آن‌را به ارزش افزوده تبدیل کنند.

مولایی تأکید کرد: حفظ تعادل و پویایی ساختار جمعیت، اساسی‌ترین عامل در برنامه‌ریزی توسعه است.  

این جامعه شناس ادامه داد: سیاست‌های جمعیتی با مسائلی همچون اشتغال، درآمدزایی، مولد بودن، آموزش، مسکن، امکانات رفاهی، پیشرفت اقتصادی، تغییرات اجتماعی، تحولات محیط زیست و ... همراه است و عدم تعادل آن آسیب جدی است که جبران آن به راحتی امکان‌پذیر نیست.  

وی افزود: افزایش میانگین سنی جمعیت و کمی نسل جوان از مشکلاتی است که پیشرفت هر جامعه را با رکود مواجه می‌کند، بنابراین هرچقدر هرم سنی جمعیتی قاعده بزرگ‌تری داشته باشد با افزایش سن نسل جوان مولد در کنار پیشکسوتان سنی با تجربه موفقیت در جامعه بیشتر می شود.

مولایی با اشاره به اینکه امروزه در جامعه نرخ جمعیتی در سراشیبی کاهش قرار گرفته، تصریح کرد: در این زمینه باید توجه را به سمت پیشگیری از آسیب‌های جمعیتی همچون چالش‌های آموزشی، سلامت محیط زیست، مقابله با فقر و بیکاری، تأمین معاش، سلامت و رفاه جامعه، بهبود کیفیت زندگی، امید به زندگی بدون ناتونی و سایر موضوعات روز به میزان متناسب با جمعیت برد که نیاز به مدیریت صحیح دارد.  

این جامعه‌شناس اضافه کرد: جمعیت کم از مشکلات جلوگیری نمی‌کند بلکه جمعیت متناسب و مدیریت صحیح وضعیت زمینه رشد و تحول جامعه را فراهم می‌کند، بنابراین توازن و جوانی جمعیت نکته مهم و اساسی جهت برنامه‌ریزی تحول و تعالی خانواده به عنوان اولین نظام اجتماعی است.

وی با اشاره به این‌که جوانی جمعیت باعث حفظ، نگهداری و پویایی جامعه می‌شود، افزود: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده با اصالت فرزندآوری و فرزندپروری سالم، پایداری خانواده با ارتقاء رضایتمندی زوجین از زندگی مشترک و ارتقاء آگاهی و مهارت ایشان در مورد ارتباط مؤثر، تاب‌آوری و سایر ابعاد مهارت‌های فردی و تعاملات اجتماعی از سایر مزایای جوانی جمعیت است.

مولایی ادامه داد: تکریم و حفظ منزلت اجتماعی پیشکسوتان سنی در لحاظ کردن سبک زندگی ایرانی – اسلامی، ارتقاء کیفیت و کمیت مراقبت سلامت زنان و مادران باردار، ارتقاء کیفیت و کمیت مراقبت سلامت مردان، تأمین خدمات پیشگیری از ناباروری، ارائه آموزش‌های عمومی تخصصی سلامت و جوانی جمعیت، بهبود تغذیه با لحاظ کردن سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، بهبود فعالیت‌ فیزیکی و تحرک بدنی با لحاظ کردن سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و سایر فعالیت‌های مرتبط با ارتقاء جمعیت را باید در نظر بگیریم که بتوانیم در مسیر جوانی جمعیت گام برداریم.

این جامعه شناس با اشاره به این‌که باروری، مرگ و میر و مهاجرت از مهم‌ترین عوامل تغییر جمعیتی شناخته می‌شوند که نقش باروری از دیگر مسائل پررنگ‌تر است، بیان کرد: مقوله جوان‌سازی جمعیت به یکی از ضرورت‌های کنونی جوامع مختلف تبدیل شده که ایران نیز در سال‌های اخیر با این معضل روبرو شده و کارشناسان خطرات این موضوع و خارج شدن بخش زیادی از افراد فعال جامعه را از سن فعالیت با پیر شدن جمعیت در سال‌های آینده هشدار می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha