• دوشنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402062716221
  • خبرنگار : 71145

بیانیه‌های عربستان و اردن در محکومیت یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی

بیانیه‌های عربستان و اردن در محکومیت یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی

وزارت خارجه عربستان بامداد دوشنبه بیانیه‌ای در خصوص یورش گروهی از تندروهای رژیم صهیونیستی تحت حمایت نیروهای اشغالگر به مسجد الاقصی صادر کرد. همچنین اردن در محکومیت این یورش بیانیه داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، وزارت خارجه عربستان ضمن محکوم کردن یورش به مسجد الاقصی توسط گروهی از افراط گرایان صهیونیست تحت حمایت نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این اقدامات نقض آشکار همه هنجارها و کنوانسیون‌های بین‌المللی و تحریک احساسات مسلمانان در سراسر جهان است.

وزارت امور خارجه عربستان، «نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی را مسؤول کامل عواقب ادامه این نقض‌ها دانست» و از جامعه بین‌المللی خواست تا «مسؤولیت‌های خود را برای پایان دادن به تشدید اشغالگری رژیم صهیونیستی، تأمین حفاظت لازم از غیرنظامیان و ایجاد امنیت و به کار بستن تمام تلاش‌ها برای پایان دادن به این مناقشه‌ به عهده بگیرد.»

پیش از این، خبرگزاری فلسطینی «وفا» روز یکشنبه گزارش داد: «۴۳۰ شهرک نشین اسرائیلی با حفاظت شدید نیروهای اشغالگر به مسجد الاقصی یورش بردند و پلیس اشغالگر اقدامات خود را در اطراف الاقصی تشدید کرده و مانع ورود نمازگزاران، شهروندان و دانش‌آموزان به صحن‌های مسجد شده است.»

اداره اوقاف اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: از ساعات بامداد یکشنبه همزمان با حمله به نمازگزاران و ممانعت از ورود افراد زیر ۵۰ سال، نیروهای اشغالگر به صورت تحریک‌آمیز، تعداد زیادی از شهرک نشینان را به صحن‌های مسجد الاقصی وارد کردند.

«وفا» به نقل از منابع محلی نوشت: شهرک نشینان در جاده الوادی که یکی از جاده‌های منتهی به مسجد الاقصی است، مراسم تلمودی و رقص‌های تحریک آمیزی انجام دادند. این در حالی است که شهرک نشینان در نزدیکی درب شرقی مسجد ابراهیمی نیز مراسم تلمودی را انجام می‌دادند.

در همین حال، حاج نضال الجعبری، مدیرکل اوقاف الخلیل «اقدام شهرک نشینانی که مراسم خود را در نزدیکی «دروازه شرقی» مسجد ابراهیمی انجام می‌دادند، محکوم کرد. او افزود: «این رویداد هشدار می‌دهد خطری بزرگ به کل خطرات اطراف مسجد ابراهیمی در نتیجه حملات اشغالگران و شهرک نشینان و جریحه دار کردن احساسات مسلمانان اضافه شده است.»

همچنین وزارت خارجه اردن یورش شهرک نشینان صهیونیستی طی یکشنبه به مسجدالاقصی، مسجد ابراهیمی و اقدامات تحریک آمیز آنها تحت حمایت پلیس این رژیم را محکوم کرد زیرا که نقض قانون حاکم بر مسجد الاقصی،  وضعیت تاریخی و حقوقی مسجد، حرم شریف و نقض حرمت اماکن مقدس است.

سفیر سنان المجالی، سخنگوی رسمی این وزارتخانه، از رژیم صهیونیستی خواست تا در مقام قدرت اشغالگر، تمام اعمال و تجاوزات علیه مسجدالاقصی، حرم قدسی شریف را متوقف کند و به حرمت آن احترام بگذارد. او نسبت به تداوم این تجاوزات هشدار داد و بر لزوم رعایت اختیارات اداره اوقاف بیت المقدس و امور مسجد الاقصی که وابسته به وزارت اوقاف، امور اسلامی و مقدسات اردن است و اختیارات انحصاری را در اداره امور مسجد الاقصی، حرم شریف و تنظیم ورود به آن دارد، تاکید کرد.

سخنگوی رسمی وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای تاکید کرد که مسجد الاقصی، حرم قدسی شریف با مساحت ۱۴۴ دونم، عبادتگاه پاک مسلمانان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha