• دوشنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402062716702
  • خبرنگار : 50210

یک مسئول عنوان کرد:

نیاز استان مرکزی به تمام گروه‌های خونی/تنها برای ۵ روز ذخیره خونی موجود است

نیاز استان مرکزی به تمام گروه‌های خونی/تنها برای ۵ روز ذخیره خونی موجود است

ایسنا/مرکزی مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: استان مرکزی برای ۵ روز ذخیره خون دارد و نیاز است که همه گروه های خونی برای اهدای خون مراجعه کنند.

دکتر ریتا ظهیری در گفت و گو با ایسنا، در خصوص وضعیت ذخیره خونی استان مرکزی اظهار کرد: هر ساله در تابستان عموما با کمبود اهدای خون و به تبع آن کاهش ذخیره خونی روبرو می شویم که این اتفاق، مبتلابه تمام کشور است.

وی با تاکید بر اینکه اهدای خون یک مسئله کاملا فرهنگی و اجتماعی است و باید برای جذب اهداکننده کارهای فرهنگی و اجتماعی دنبال شود، افزود: در اواخر تابستان تعداد سفرها بیشتر می شود، تعداد حوادث و تصادفات افزایش می یابد، همچنین امسال همزمان با اربعین حسینی، سفرهای عتبات را داشتیم و از طرفی به دلیل آغاز سال تحصیلی مشغله خانواده ها بیشتر می شود و این امر کاهش اهدای خون و ذخیره خونی استان ها را رقم می زند، همچنین در تابستان مردم بیشتر تمایل به انجام اعمال جراحی غیراورژانسی دارند و همین امر نیاز خونی بیمارستان ها را افزایش می دهد.

ظهیری با بیان اینکه خوشبختانه تا امروز، ۱۰۰ درصد نیاز بیمارستان ها و مردم به خون و فرآورده های خونی تامین شده است و نگرانی از این حیث وجود ندارد، گفت: باید برای حفظ ذخیره خونی کمک مردم را داشته باشیم و اگر مردم طی دو تا سه هفته آینده با توان بیشتری اقدام به اهدای خون کنند قطعا ذخیره خونی استان تحت کنترل در می آید چراکه در حال حاضر فقط برای ۵ روز ذخیره خونی در استان فراهم است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ هزار اهدا کننده خون در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد ۳۰ هزار نفر اهداکننده مستمر هستند، افزود: حسب شرایط ذخیره خونی استان، انتقال خون اقدام به انتشار فراخوان می کند و شرایط باید به قدری خوب مدیریت شود که نیاز بیمارستان ها تامین شود و از طرفی خون اهدایی مردم ضایع نشود.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به همه گروه های خونی نیاز داریم که البته نیاز به گروه های خونی منفی بیشتر است، بیان کرد: از ابتدای سال تا امروز ۲۳ هزار و ۱۹۸ نفر برای اهدای خون در استان مراجعه داشتند که ۱۸ هزار و ۴۷۰ نفر واجد اهدای خون معرفی شدند و از این تعداد، ۵۵ هزار و ۴۱۰ واحد خون و فرآورده خونی تولید و توزیع شده است.

وی اظهار کرد: در بین افراد اهداکننده، تنها ۱۰۸۰ نفر خانم بودند که همچنان به مانند گذشته تعداد کمی را به خود اختصاص می دهد، همچنین تعداد جوانان نیز نسبت به انتظارها، کم است. ۲۶۰۲ نفر نیز برای بار اول خون خود را اهدا کردند و ۹۹۵۵ نفر اهداکنندگان مستمر بودند که در واقع همراهان همیشگی انتقال خون استان محسوب می شوند و ۱۲۳ نفر نیز اهدای پلاکت داشتند.

ظهیری در خصوص پویش نذرخون و اهدای خون در ماه محرم و صفر گفت: در این دو ماه ۷۹۲۶ مراجعه نفر داشتند که ۶۲۳۶ مورد، واجد شرایط شناخته شدند و از این تعداد اهداکننده، ۱۸ هزار و ۷۰۸ واحد خون و فرآورده خونی تولید و توزیع شد، همچنین در این پویش ۲۹ نفر اهدای پلاکت انجام دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha