• دوشنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402062716767
  • خبرنگار : 50553

پیشنهاد ثبت جهانی باغستان سنتی قزوین با نام باغات کاسپین

پیشنهاد ثبت جهانی باغستان سنتی قزوین با نام باغات کاسپین

ایسنا/قزوین معاون استاندار قزوین گفت: با توجه میراث گران‌سنگ و پیشینه قزوین  پیشنهاد می‌شود باغستان سنتی قزوین با نام باغات کاسپین ثبت جهانی شود تا واژه آشنایی برای مردم دنیا باشد. 

مهدی رجحانی در نشست باغستان سنتی قزوین، میراث زنده نیاکان در فهرست میراث کشاورزی جهانی(جیاس) با حضور پرفسور سلیم ذکری نماینده فائو که امروز ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: باغستان قزوین میراث کهن این استان است، میراثی که شگفتی‌های مهندسی دارد و از تهدید فرصت ساخته است. 

وی با اشاره به اینکه ایران سرزمین تاریخ طبیعت است، ادامه داد: باغستان سنتی قزوین سبب تولید اقتصادی و ارزش آفرینی شده و نماد مهندسی کهن دارد. 

رجحانی بیان کرد: باغستان سنتی در گذشته نزدیک به ۶ هزار هکتار مساحت داشته و رکن مهم اقتصادی قزوین محسوب می‌شد و در حال حاضر نزدیک به ۳ هزار هکتار از این باغستان باقیمانده که باید فعالان این حوزه عزم خود را به کار گیرند و این حجم باقیمانده از میراث گذشتگان را حفظ کنند. 

وی تصریح کرد: با توجه میراث گران‌سنگ و پیشینه قزوین  پیشنهاد می‌شود باغستان سنتی قزوین با نام باغات کاسپین ثبت جهانی شود تا واژه آشنایی برای مردم دنیا باشد. 

معرفی هویت قزوین با ثبت جهانی باغستان 

در ادامه این جلسه محمدحسین عطایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، اظهار کرد: استان قزوین با دارا بودن پیشینه و هویت تاریخی، آثار ثبت شده ملی بسیاری دارد و بخش کشاورزی این استان همواره در همه زمینه‌ها پیشرو بوده و باید از این گنجینه ارزشمند به خوبی حفظ و صیانت کرد. 

وی افزود: در این جلسه با یک هدف مشترک با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولتی در راستای یک امر مهم کنار هم هستیم تا بتوانیم ثبت جهانی باغستان قزوین را رقم بزنیم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین تصریح کرد: باغستان سنتی قزوین قدمتی چند هزار ساله دارد و امیدواریم با حضور نماینده سازمان فائو این میراث کهن نیاکان را ثبت کنیم تا با ثبت و شناساندن آن بتوانیم هویت فرهنگی و  فرهنگ کهن قزوین را به همگان معرفی کنیم.   

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha