• دوشنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1402062716793
  • منبع : نمایندگی دانشگاه تهران

انعقاد قرارداد مشارکت در تولید لوله مغزی سیار بین جهاد دانشگاهی تهران و شرکت سپنتا

انعقاد قرارداد مشارکت در تولید لوله مغزی سیار بین جهاد دانشگاهی تهران و شرکت سپنتا

قرارداد مشارکت در تولید لوله مغزی سیار بین سازمان جهاد دانشگاهی تهران و شرکت صنعتی سپنتا از شرکت‌های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) امضا شد.

به گزارش ایسنا، امروز دوشنبه (۲۷ شهریور ماه) قرارداد مشارکت در تولید لوله مغزی سیار بین سازمان جهاد دانشگاهی تهران و شرکت صنعتی سپنتا با حضور دکتر حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی و دکتر برزو قنبری، مدیر پشتیبانی و ساخت کالای شرکت ملی نفت ایران بین طرفین قرارداد امضا شد.

لوله مغزی سیار که از فناوری‌های نوین در صنعت حفاری به‌شمار می‌رود، شامل یک لوله فولادی پیوسته بدون انقطاع به طول چند هزار متر است که بر روی قرقره‌ای گردان پیچیده شده است. امکان راندن ایمن لوله به درون چاه‌های نفت و گاز به‌وسیله این دستگاه فراهم می‌شود. عملیات مختلف تعمیر، احیاء، سرویس، اندازه‌گیری و انگیزش چاه از طریق مسیر ارتباطی این لوله انجام می‌شود.

تعمیرات چاه‌های نفت و گاز از جمله شست‌وشوی اسیدی، جابجایی سیال ستون چاه به‌منظور زنده‌سازی و یا کشتن چاه، فرازآوری، نصب پلاگ سیمانی، رفع مانع و شست‌وشوی درون‌چاهی به‌وسیله حلال‌های مناسب از کاربردهای آن است.

از دیگر کاربردهای آن می‌توان به حفاری درون‌چاهی، تزریق سیمان به چاه‌های تعمیراتی برای پیشگیری از نشتی گاز یا آب، انتقال ابزار به اعماق چاه برای انواع عملیات احیاء، تعمیرات و اندازه‌گیری و انجام بسیاری از عملیات‌ها که به روش‌های دیگر یا غیرممکن بوده و یا صرفه اقتصادی ندارد، اشاره کرد.

انجام مأموریت‌های محوله با ایمنی بیشتر و نیاز به نیروی انسانی کمتر، نیاز به مساحت کمتر، امکان کار در زمین‌های ناهموار و جابه‌جایی آسان‌تر، امکان مطابقت محصول با بازار داخل و تسهیل تعمیر و نگهداری، کاهش هزینه‌های مربوط به خرید، تعمیر، نگهداری و افزایش بهره‌وری در زمینه استحصال از چاه‌های نفت، بومی‌سازی ساخت مجموعه و تحقق موضوع اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم و قطع وابستگی به کشورهای تولیدکننده محصول و خارج شدن محصول از انحصار و نیز رفع مشکلات صنعت نفت از مزایای این پروژه است.

به‌منظور پاسخگویی به این نیاز استراتژیک صنعت نفت در ایران، جهاد دانشگاهی پیش از این مبادرت به ساخت دستگاه رانش لوله مغزی سیار با وظیفه رانش لوله مغزی درون‌چاه نفت، جمع‌آوری و کلاف کردن مجدد آن را کرده است.

در قرارداد دیگری که با شرکت ملی نفت ایران منعقد شده است، جهاد دانشگاهی بومی‌سازی ساخت قرقره کامل لوله مغزی شامل یک لوله طویل به طول بیش از ۵ کیلومتر را بر عهده گرفته است.

برای بومی‌سازی و نهادینه کردن این فناوری در کشور و استفاده از توان شرکت‌های صنعتی در این پروژه فناورانه، جهاد دانشگاهی با شرکت صنعتی سپنتا، یکی از شرکت‌های لوله‌سازی بزرگ کشور تفاهم کرده است تا در تولید محصول با یکدیگر مشارکت کنند.

با بومی‌سازی این فناوری، سالانه از خروج بیش از ۱۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده و نیاز صنعت نفت ایران به این محصول استراتژیک تأمین می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha