• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402062817048
  • خبرنگار : 50176

استاندار لرستان:

ثبت زنجیره کاروانسراهای ایرانی نمایانگر مبادله ارزش‌های انسانی است

ثبت زنجیره کاروانسراهای ایرانی نمایانگر مبادله ارزش‌های انسانی است

ایسنا/لرستان استاندار لرستان، ثبت جهانی کاروانسرای «چمشک» را تبریک گفت.

فرهاد زیویار امروز ۲۸ شهریورماه در پیامی ضمن تبریک فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول، ثبت جهانی کاروانسرای «چمشک» را در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض به‌عنوان دومین اثر جهانی ثبت‌شده لرستان پس از راه‌آهن این استان را به تمامی مردم استان تبریک و تهنیت گفت.

در متن این پیام آمده است: روز گذشته شهر ریاض، شاهد شکوه و عظمت معماری ایرانی در قالب ثبت ۵۴ کاروانسرای تاریخی به عنوان بیست و هفتمین اثر میراث جهانی ایران بود.

ثبت زنجیره کاروانسراهای ایرانی به گواهی ارزیابان یونسکو نمایانگر مبادله ارزش‌های انسانی، پیشرفت معماری، فناوری و گواهِ کم‌نظیری از سنت مهمان‌نوازی و تعامل مسافران در قالب اقوام، ادیان و ملل مختلف در ایران عزیزمان است.

ثبت کاروانسرای «چمشک» به عنوان نماینده شایسته لرستان با ویژگی‌های منحصر به‌فرد و به‌عنوان دومین اثر ثبت‌شده از استان در فهرست میراث جهانی در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، دستاوردی ماندگارِ، فرهنگی و تاریخی برای مردم استان است.

این اثر گرانسنگ، یادگاری از عصر صفویه و زمان حکمرانی شاه عباس اول است، حاکمی که برای رفاه حال زائران عتبات عالیات و حج اقدام به ساخت حدود هزار کاروانسرا در ایران نمود و در زمان خود بزرگترین زیرساخت فرهنگی که ریشه در هویت ایرانی- اسلامی داشت را بنیان نهاد.

این‌جانب ضمن تبریک فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول، این موفقیت را که آیینه دانش نیاکان و نشان‌دهنده خصلت مهمان‌نوازی نیکان این سرزمین بوده را به مردم ایران و به‌ویژه هم استانی‌های عزیز تبریک می‌گویم.

بی‌شک با ثبت این آثار علاوه بر ارتقا جایگاه ایران در یونسکو شاهد جلب حمایت‌های بین‌المللی در زمینه حفاظت از آثار و رونق گردشگری و ورود گردشگران به کشور و لرستان خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha