• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402062817072
  • خبرنگار : 71145

لاوروف و وانگ یی: بدون درنظر گرفتن منافع روسیه امکان حل بحران اوکراین وجود ندارد

لاوروف و وانگ یی: بدون درنظر گرفتن منافع روسیه امکان حل بحران اوکراین وجود ندارد

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور و همتای چینی وی، وانگ یی تاکید کردند که «هیچ چشم اندازی» برای اقدامات به منظور حل و فصل اوضاع اوکراین بدون در نظر گرفتن منافع روسیه وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای پس از دیدار وزرای روسیه و چین در مسکو در روز دوشنبه اعلام کرد که آنها «وضعیت کنونی روابط روسیه و چین را که با توجه به وضعیت بی‌ثبات و متشنج سیاسی خارجی، به طور پویا ادامه می‌دهد، تحسین کردند.

در این بیانیه آمده است که دو وزیر درباره موضوعات حیاتی دستور کار دوجانبه در زمینه اجرای توافق سران روسیه و چین و موضوعات ارتباطات در سطوح عالی و بالاتر و همچنین آمادگی برای مشارکت روسیه در سومین مجمع عالی رتبه در پکن، در مورد همکاری‌های بین‌المللی در چارچوب طرح «یک کمربند، یک جاده» رایزنی کردند.

دو وزیر درباره همکاری مسکو و پکن در چارچوب سازمان ملل از جمله موضوع اصلاح شورای امنیت تبادل نظر کردند.

آنها بر اهمیت تداوم تعمیق هماهنگی موثر در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و بریکس با در نظر گرفتن ارتقای اعتبار و جایگاه و نمایندگی این ساختارها در جهت گسترش نمایندگی آنها و همچنین در چارچوب G۲۰ ، گروه‌های مرتبط با انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن)، مجمع همکاری اقتصادی در سازمان آسیا-اقیانوسیه و سایر فرمت‌های ارتباطی بین‌المللی تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: «دو طرف درباره وضعیت اوکراین گفت‌وگو و تاکید کردند که هیچ چشم‌اندازی برای تلاش برای حل بحران بدون در نظر گرفتن منافع روسیه یا بدون مشارکت روسیه وجود ندارد.»

لاوروف، همتای چینی خود را در جریان نتایج سفر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به روسیه قرار داد.

در این بیانیه آمده است که دو طرف بر «همگرایی مواضع در خصوص گام‌های ایالات متحده در صحنه بین‌المللی، از جمله مواردی که ماهیت ضد روسی و ضد چینی دارند، تاکید کردند.»

وانگ یی، همتای روس خود را از نتایج گفت‌وگوهایش با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا مطلع کرد.

این بیانیه حاکی از آن است که وزرای روسیه و چین درباره سایر موضوعات مشترک نیز گفت‌وگو کردند و این گفت‌وگوها «سازنده» برگزار شد.

وانگ یی در جریان گفت‌وگو با همتای روس خود در مسکو تاکید کرد که «پکن و مسکو سیاست خارجی مستقلی را دنبال می‌کنند و همکاری آنها علیه سایر کشورها نیست.»

وزیر امور خارجه چین در جریان این دیدار همچنین گفت که چین و روسیه مسؤولیت ویژه‌ای در حفظ ثبات استراتژیک در جهان دارند.

به گفته وانگ یی، «آشفتگی کنونی در وضعیت بین‌المللی و منطقه‌ای مستلزم حفظ مداوم ارتباطات و نظارت و هماهنگی تلاش‌ها برای پیشبرد همکاری‌های استراتژیک است.»

وی افزود: همکاری ما علیه کسی نبوده و قصد دخالت یا مداخله خارجی نداریم، بلکه چین و روسیه به عنوان قدرت‌های پیشرو جهانی و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، مسؤولیت ویژه‌ای در حفظ ثبات راهبردی جهانی دارند.

همچنین شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد که نیکلای پاتروشف، دبیر این شورا امروز سه‌شنبه در مسکو با وانگ یی،  درباره امنیت استراتژیک رایزنی خواهد کرد.

دفتر مطبوعاتی شورای امنیت روسیه اعلام کرد که این نشست با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و ارگان‌های مختلف دو طرف برگزار می‌شود.

پاتروشف همچنین در رایزنی‌های امنیتی سه جانبه بین روسیه، چین و مغولستان که وانگ یی نماینده طرف چینی خواهد بود و گادامبین انخبایار، دبیر شورای امنیت ملی مغولستان نیز شرکت خواهد کرد، حضور خواهد داشت.

از سوی دیگر، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک خاطرنشان کرد که کشورش هیچ نشانه‌ای مبنی بر انتقال تسلیحات چین به روسیه نمی‌بیند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha