• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402062817139
  • خبرنگار : 71592

نشست عربی - اروپایی پیرامون احیای روند صلح در خاورمیانه

نشست عربی - اروپایی پیرامون احیای روند صلح در خاورمیانه

۵۰ کشور در نشست عربی اروپایی در نیویورک راه‌های احیای روند صلح در خاورمیانه را در میان هشدارهای عربستان درباره ناامیدی از اجرای راهکار تشکیل دو دولت میان فلسطین و رژیم صهیونیستی بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دو منبع عربی رسمی گفتند، در سایه توقف روند صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطین از سال ۲۰۱۴، نشستی در سطح وزیران پیرامون احیای تلاش‌ها برای حمایت از روند صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به دعوت اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و عربستان با مشارکت مصر و اردن و نزدیک به ۵۰ کشور عضو سازمان ملل برگزار شد.

در این نشست نماینده‌ای از فلسطین و رژیم صهیونیستی حضور نداشت.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر در این نشست گفت، امیدوار است که همه راه‌ها و تلاش‌ها برای احیای مجدد روند صلح در خاورمیانه بررسی شود. مصر همواره به ادامه همکاری با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی برای دستیابی به تفاهماتی که مسیر را برای از سر گیری مذاکرات مستقیم میان فلسطین و رژیم صهیونیستی برای حل نهایی مسائل هموار می‌کند، پایبند است.

وی در این نشست از طرف صهیونیستی خواست، اقدامات یکجانبه را کنار بگذارد که مانعی پیش روی روند صلح است.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان هم در اظهاراتی تلویزیونی پس از این نشست گفت: با مشارکت با اتحادیه اروپا، مصر و اردن و با هماهنگی با فلسطین میزبان یک رویداد مهم در نیویورک بودیم.

پیش از این، یک مسؤول بین‌المللی آگاه به روزنامه «اسرائیل تایمز» گفته بود، تلاش‌های «روز صلح» در سطح وزیران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک راه اندازی خواهد شد. در این نشست در نیویورک، کشورهای شرکت کننده در قالب سه کارگروه موظف خواهند بود روی دستیابی به «بسته حمایت از صلح» کار کنند که پس از امضای توافقنامه صلح آینده به رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین ارائه خواهد شد.

این روزنامه نوشت، کارگروه اول موظف است مکانیزم همکاری منطقه‌ای، سیاسی و امنیتی احتمالی در زمان برقراری صلح را تدوین کند. کارگروه دوم موظف است پیشنهاداتی پیرامون همکاری اقتصادی در زمینه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری، نوآوری، حمل و نقل و منابع طبیعی و زیست محیطی ارائه دهد و کارگروه سوم هم مسؤول ارائه پیشنهاداتی پیرامون همکاری در زمینه‌های مختلف انسانی، فرهنگی و امنیت انسانی است.

این روزنامه نوشت، از چند سال پیش روی این طرح کار شده است. مسؤولان آگاه از این طرح نیز گفتند، زِوِن کوپمَنز، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در روند صلح خاورمیانه ابتدا این طرح را پیشنهاد داده است‌.

حامیان این طرح می‌گویند، امیدوارند یک ابتکارعمل صلح عربی تدوین شود، پیشنهادی که سال ۲۰۰۲ به رژیم صهیونیستی شد مبنی بر اینکه در صورت دستیابی به راهکار تشکیل دو دولت با فلسطینی‌ها، با کل اتحادیه عرب روابط دیپلماتیک برقرار کند.

روزنامه «تایمز اسرائیل» نوشت، این طرح طی سال‌های اخیر به شدت ضعیف شد زیرا تعدادی از کشورهای عربی روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کردند بدون اینکه خواهان تشکیل کشور فلسطین شوند حتی عربستان، حامی اصلی ابتکارعمل صلح عربی هم درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در حال مذاکره با آمریکاست‌.

این روزنامه نوشت، تلاش های «روز صلح» مبتنی بر پیشنهاد اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ است که خواهان ارائه یک بسته بی‌سابقه حمایت سیاسی، امنیتی و اقتصادی از هر دو طرف نزاع پس از دستیابی به توافق صلح شده بودغ اما هنوز شروط این پیشنهاد تشریح نشده است و تشکیل کارگروه‌ها این فرصت را برای دو طرف فراهم می‌کند.

به نوشته این روزنامه، این طرح از مذاکرات صلح جداست و به نظر نمی‌رسد که عملی شود زیرا رژیم صهیونیستی در حال حاضر راستگراترین کابینه را در تاریخ خود دارد و تشکیلات خودگردان فلسطین هم به آرامی مشروعیت خود را در میان فلسطینی‌ها از دست داده و با اتهامات فساد روبروست.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشت، اما حامیان این طرح معتقدند هنوز کارهایی وجود دارد که طرف‌های بانفوذ بین‌المللی می‌توانند آنها را انجام دهند و طرف‌های نزاع را به مذاکره برای دستیابی به توافق صلح ترغیب کنند.

این روزنامه نوشت، به گفته یک مقام ارشد بین‌المللی، کارگروه‌ها در ماه دسامبر قبل از ارائه بسته حمایت از صلح تا سپتامبر ۲۰۲۴، ارزیابی اولیه را انجام خواهند داد.

به نوشته این روزنامه، از کشورها و سازمان‌ها از سراسر جهان از جمله آمریکا به این نشست دعوت شد و احتمالا دولت آمریکا نماینده‌ای به این نشست بفرستد هرچند به گفته دو منبع آگاه، واشنگتن علاقه خاصی به این ایده ندارد زیرا روی تلاش‌هایش برای پیشبرد توافق عادی سازی روابط احتمالی عربستان با رژیم صهیونیستی سایه انداخته است.

این روزنامه نوشت، با اینکه نمایندگان فلسطین و رژیم صهیونیستی در این نشست حضور ندارند، اما به گفته مسؤول ارشد بین‌المللی حامیان این طرح با هر دو طرف درگیر در تماس خواهند بود تا آنچه را می‌خواهند در این بسته حمایتی لحاظ کنند.

این روزنامه نوشت، قرار است جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست‌های جداگانه‌ای در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین این طرح را بررسی کند.

به گفته منابع عبری، این ابتکارعمل جدیدترین تلاش عربستان سعودی برای مشارکت در نزاع بین رژیم صهیونیستی و  فلسطین است که در حال مذاکره با دولت آمریکا بر سر توافق بالقوه عادی سازی با رژیم صهیونیستی است.

گفتنی است بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بارها از پذیرش یک کشور غیرنظامی فلسطین در کنار رژیم صهیونیستی امتناع کرده و اخیرا به طور فزاینده‌ای علیه تشکیل کشور فلسطین و لزوم «محدود کردن جاه طلبی فلسطینیان درباره تشکیل یک کشور مستقل» صحبت کرده و بر مخالفت خود با نابودی شهرک‌های صهیونیستی در توافق صلح آینده تاکید کرده است.

نتانیاهو از اواخر ماه دسامبر راستگراترین کابینه را رهبری می‌کند که گسترش شهرک سازی در اراضی فلسطین از جمله قدس شرقی را در اولویت خود قرار داده است، در حالی که فلسطینیان آن را پایتخت کشور آینده خود می‌دانند.

روند صلح میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین از آوریل ۲۰۱۴ در پی مخالفت رژیم با توقف شهرک سازی، آزادی اسیران و عدم پایبندی به راهکار تشکیل دو دولت متوقف شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha