• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402062817222
  • خبرنگار : 50214

معاون سوادآموزی استان یزد:

تنها ۱.۶ درصد جمعیت یزد بی‎سوادند/۲۶ درصد سوادآموزان در سنین دانش‌آموزی هستند

تنها ۱.۶ درصد جمعیت یزد بی‎سوادند/۲۶ درصد سوادآموزان در سنین دانش‌آموزی هستند

ایسنا/یزد معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با بیان این که نرخ باسوادی در استان یزد ۹۸.۴ درصد است، به نقش مهاجرپذیری استان در تعداد بی‌سوادان استان اشاره و عنوان کرد: ۲۶ درصد از سوادآموزان استان در سنین دانش آموزی هستند.

«سید علی قریشی» امروز سه شنبه ۲۸ شهریورماه در نشست با خبرنگاران ضمن اشاره به پایین آمدن سن سوادآموزی در استان یزد، گفت: یزد استانی مهاجرپذیر است که این علت در کنار علل دیگری مانند اشتغال به کار کودکان مهاجر موجب شده که همواره در استان یزد با قشری بی‌سواد مواجه شویم.

وی نرخ باسوادی در استان یزد را ۹۸.۴ درصد و این استان را این حیث جزو پنج استان اول کشور خواند و گفت: موضوع حائز اهمیت در اهتمام به سوادآموزی افراد بی‌سواد به ویژه در استان مهاجرپذیر یزد پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی است.

قریشی با اشاره به روند رو به رشد نرخ باسوادی افراد شش سال به بالا در استان یزد از سال ۵۵ با نرخ باسوادی ۵۲.۴۸ درصد در جمعیت ۲۹۰ هزار نفری استان تا سال ۱۴۰۰ که به عدد ۹۳.۶ در جمعیت افزون بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار با تعداد بی‎سواد ۷۱ هزار و ۴۹۶ نفر رسیده است، گفت: سال گذشته دو هزار و ۳۱۶  نفر شامل یک‌هزار و ۵۱۰ نفر ایرانی و ۸۰۶ نفر اتباع خارجی که ۱۹ درصد دختر و ۸۱ درصد پسر بودند، تحت سوادآموزی قرار گرفتند.

وی تعداد آموزش دهنده معاونت سوادآموزی استان در حال حاضر ۳۰۰  نفر که از این تعداد ۱۵۰ نفر فعال هستند، ذکر کرد و افزود: سهمیه امسال استان یزد براساس توزیع حجمی، ۱۴۰۰ نفر در بخش سوادآموزی، ۱۲۰۰ نفر در بخش انتقال و ۸۰۰ نفر برای مرحله تحکیم است.

معاون سوادآموزی استان با گلایه از تصمیم کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی مبنی بر ادغام نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش، گفت: امسال حدود ۱۷۰ هزار دانش‌آموز در استان برای حضور در مقطع ابتدایی به راحتی اقدام به ثبت نام کردند ولی جذب ۳۴۰۰ سوادآموز که ۲۶ درصد آنها نیز متاسفانه در سنین ابتدایی هستند، با سختی و خون دل خوردن و با مراجعه کوچه به کوچه و خانه به خانه توسط آموزش دهندگان انجام می‎شود.

وی با اشاره به شروع جذب بی سوادان و کلاس بندی‌ها از اول شهریورماه و تداوم آن تا آبان‌ماه، گفت: هر ساله ۷۰ درصد حجم ابلاغی کشور در استان تحت پوشش قرار می‌گیرند که امیدواریم با همکاری مردم و دستگاه‌ها تعداد کلاسهای سوادآموزی امسال استان از ۲۵۰ کلاس فراتر رود.

به گفته قریشی، هم اکنون شش مرکز یادگیری محلی در استان شامل چهار مرکز در یزد، یک مرکز در مهریز و یک مرکز نیز در زندان یزد، فعالیت دارند.  

وی تحقق جشن پایان بی سوادی در استان یزد را با وجود مهاجرپذیری و راه‌های فراوان بی‌سواد ماندن دور از ذهن ندانست و گفت: زمانی سوادآموزی تنها خواندن و نوشتن بود ولی اکنون مهارت‌آموزی نیز در دستور کار قرار گرفته است که در این راستا مهارتهایی چون مهارت کار با عابربانک، مهارت آی سی دی ال(ACDL) ویژه سوادآموزان مرحله انتقال، انشاء نویسی و شرکت در مسابقه پرسش مهر ریاست جمهوری، اجرای طرح نماز کلید بهشت و خواندن همراه با خانواده را پیگیری می‎کنیم.

قریشی در پایان نیز از تاکید معاونت سوادآموزی استان بر برنامه‌های فرهنگی و ورزشی متناسب با بوم استان خبر داد و گفت: این برنامه‎ها شامل چهارشنبه‌های فرهنگی یادبود شهید سلیمانی، حفظ صلوات خاصه امام رضا(ع)، حفظ آیه الکرسی، تشکیل گروه‌های سرود و نمایش و برنامه‎های ورزشی شامل شنا، فوتبال و طناب کشی است که بیشتر به منظور ایجاد تنوع در برنامه‎های آموزشی به منظور نگه‌داشت سوادآموزان دنبال می‌شود.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha