• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1402062817232
  • خبرنگار : 71402

هند دیپلمات ارشد کانادا را اخراج کرد

هند دیپلمات ارشد کانادا را اخراج کرد

وزارت امور خارجه هند اعلام کرد، هند یک دیپلمات ارشد کانادایی را اخراج کرده و از او خواسته تا ظرف پنج روز خاک این کشور را ترک کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این اقدام دهلی‌نو پس از اقدام مشابهی از سمت کانادا انجام شد. پیش از آن اتاوا اعلام کرد که ارتباطی میان دولت هند و قتل یک شهروند کانادایی به نام هردیپ سینگ نجار، از رهبران سرشناس سیک‌ها کشف کرده است.

«هردیپ سینگ نجار» ۴۵ ساله که هند او را «تروریست تحت تعقیب» اعلام کرده بود، در تاریخ ۱۸ ژوئن در حومهٔ شهر ونکوور که محل زندگی بزرگترین جمعیت سیک‌ها در کاناداست، کشته شد.

به دنبال آن جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا دوشنبه در بیانیه‌ای گفت که «هرگونه دخالت یک دولت خارجی در قتل یک شهروند کانادایی، نقض غیر قابل قبول حاکمیت ماست.»

اوگفت که فعالانه در حال پیگیری «ادعاهای موثقی» است که عوامل دولت هند را به قتل یک رهبر جدایی‌طلب «سیک» در بریتیش کلمبیا در ژوئن مرتبط می‌کند. این رویکرد، ضربه بیشتری به روابط دیپلماتیک بین این کشور وارد می‌کند. به دنبال این اظهارات روز دوشنبه ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا هم بدون ارائه جزئیات اعلام کرد که کانادا یک مامور اطلاعاتی هند را از این کشور اخراج کرد.

وزارت امور خارجه هند امروز (سه‌شنبه) با بیان اینکه ادعاهای ترودو «پوچ» و با «انگیزه‌های سیاسی» است، گفت که کاملا آنها را رد می‌کند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: ما یک حکومت دموکراتیک با تعهد قوی به حاکمیت قانون هستیم. کانادا به تروریست‌ها و افراط‌گرایان «خالستانی» که امنیت هند را تهدید می‌کنند، پناه داده است. ما از دولت کانادا می‌خواهیم که اقدامات قانونی سریع و مؤثری را علیه همه عناصر ضد هندی که در خاک آن‌ها فعالیت می‌کنند، انجام دهد.

هردیپ سینگ نجار به دنبال ایجاد یک «کشور مستقل» به نام «خالستان» برای سیک‌های هند بود و هند او را به انجام حملات «تروریستی» متهم می‌کرد، اتهاماتی که او آن را رد کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha