• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402062817304
  • خبرنگار : 71129

آمریکا، یک شهروند روس مستقر در هنگ کنگ را بازداشت کرد

آمریکا، یک شهروند روس مستقر در هنگ کنگ را بازداشت کرد
وزارت دادگستری آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، یک شهروند روس را که در هنگ کنگ ساکن است بابت قاچاق مقادیر زیادی میکروچیپ نظامی ساخت آمریکا به روسیه، بازداشت و متهم کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "ماکسیم مارچنکو" ۵۱ ساله و دو شریک روسی او که نامشان فاش نشده متهم شده‌اند از کمپانی صوری خود برای لاپوشانی خرید جعلی میکروالکترونیک "OLED" استفاده کرده‌اند.

این پرونده از طریق گروه ویژه وزارت دادگستری موسوم به KleptoCapture که برای اعمال تحریم‌ها، محدودیت‌های صادراتی و سایر اقدامات در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین ایجاد شده بود، هماهنگ شد.

به گفته دادستان‌های فدرال در منهتن، میکروالکترونیک مذکور را می‌توان در دوربین تفنگ تک تیرانداز، تجهیزات دید در شب، عینک‌های حرارتی و سایر سیستم‌های تسلیحاتی استفاده کرد.

دادستان‌ها گفته‌اند، این شهروند روس و همدستانش به دروغ نشان دادند که این قطعات میکروالکترونیک‌ دو منظوره شامل کاربردهای غیرنظامی و نظامی برای استفاده در میکروسکوپ‌های الکترونی برای تحقیقات پزشکی به چین، هنگ کنگ و جاهای دیگر ارسال شده است.

آنها همچنین گفتند، شرکت‌های صوری این فرد بیش از ۱.۶ میلیون دلار به آمریکا و با هدف حمایت از این طرح که از مه ۲۰۲۲ تا اوت ۲۰۲۳ ادامه داشته، منتقل کرده‌اند.

در شکایتی که علیه این شهروند روس تنظیم شده، آمده که مارچنکو به همدستانش در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲ درباره این مساله گفته بود که چطور کاخ سفید پنج کمپانی چینی را در فهرست سیاه تجارت بابت حمایت از صنعت دفاعی و نظامی روسیه قرار داده و همدستانش نیز گفته بودند که باید بیشتر مراقب باشند.

"متیو اولسن"، دستیار دادستان کل در بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا گفته که این پرونده باعث تقویت تعهد وزارتخانه در حفاظت از امنیت آمریکا و مقابله با حمله روسیه در اوکراین از طریق اقداماتی در کنترل صادرات و قوانین تحریمی می‌شود.

مارچنکو به هفت فقره دیگر جرم شامل تقلب، قاچاق، پولشویی و چهار فقره توطئه متهم شده و اگر جرایمش اثبات شود، باید چندین دهه در زندان بماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha