• سه‌شنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402062817421
  • خبرنگار : 50046

همزمان با آغاز سال تحصیلی اجرا می‌شود؛

طرح مراقبت و کنترل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر در مدارس خراسان شمالی

طرح مراقبت و کنترل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر در مدارس خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه همه ساله با بازگشایی مدارس، متناسب با شیوه‌نامه ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرح مراقبت و کنترل بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در مدارس اجرایی می‌شود، گفت: امسال نیز با آغاز سال تحصیلی در قالب بسته‌های خدمت به دانش آموزان خدمات بهداشتی، مراقبتی و درمانی ارائه می‌شود.

زهرا حسینی خبوشان در گفت و گو با ایسنا، مهمترین برنامه‌های بهداشتی در گروه سنی نوجوانان را شامل معاینات دانش آموزان، بازدید از مدارس و آموزش بهداشت عنوان و بیان کرد: معاینات دانش آموزان در گروه سنی پنج تا ۱۸ سال در دو سطح پزشک (توسط پزشکان) و غیر پزشک (توسط مراقبین سلامت و بهورزان) در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون ۷۵هزار و ۲۹ دانش آموز در پایه‌های هدف تحت پوشش خدمات دانشگاه هستند، اضافه کرد: بسته‌های خدمت به دانش‌آموزان پایه های اول، چهارم، هفتم و دهم ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان گروه هدف، خدمات مراقبتی و بهداشتی پوست و مو، بیماری سل، دهان و دندان، سلامت اجتماعی، شنوایی، آسم، کنترل فشار خون و سلامت روان، قد و وزن، بینایی سنجی و تغذیه را دریافت می کنند، بیان کرد: دانش‌آموزان و نوجوانان در مراکز جامع خدمات شهری و روستایی شناسایی می‌شوند و پس از انجام غربالگری‌های لازم، آموزش‌ها و مراقبت‌های مورد نیاز را توسط مراقبان سلامت به صورت کاملا رایگان دریافت می کنند.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: تمامی دانش آموزان از نظر آلودگی پدیکولوزیس (آلودگی به شپش) غربالگری می‌شوند و درصورت مشاهده  تحت درمان و آموزش قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته در راستای ارتقاء سلامت دانش آموزان، آموزش تغذیه و مکمل یاری در مقطع متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه در استان خراسان شمالی با همکاری اداره آموزش وپرورش با هدف پیشگیری از کم خونی، فقر آهن و کمبود ویتامین د انجام شد، افزود: این برنامه امسال نیز تداوم خواهد داشت و به تمام دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم استان ضمن آموزش تغذیه صحیح  مکمل فرفولیک حاوی آهن و اسید فولیک، مگا دوز ویتامین د نیز ارائه می شود.

حسینی با بیان اینکه خدمات رایگان مشاوره تغذیه به دانش آموزان استان نیز ارائه می شود، افزود: همچنین در پایگاه تغذیه سالم بر بوفه های مدارس برای ارائه مواد غذایی مجاز و سالم نظارت می شود.

وی از اجرای برنامه ایران اکو برای دانش آموزان نیز خبر داد و گفت: در این برنامه دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی توسط کارشناسان شناسایی و برای دریافت مشاوره و برنامه تغذیه ای به مراکز بهداشتی و خدمات جامع سلامت مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه خدمات بهداشت دهان و دندان نیز به منظور ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش آموزان، افزایش شاخص دانش آموزان ۱۲ ساله بدون پوسیدگی دندان، کاهش شاخص پوسیدگی دندان دانش آموزان ۱۲ ساله، انجام می شود، ادامه داد: در این برنامه ضمن ارائه آموزش مستمر به دانش آموزان و والدین آن ها، پیشگیری نیز با انجام غربالگری و ثبت اطلاعات دهان و دندان، اجرای برنامه فلوراید تراپی در مدارس، ارائه فیشورسیلانت تراپی به دانش آموزان و ترویج فرهنگ تغذیه سالم انجام می شود.

وی عنوان کرد: خدمات درمانی سطح یک دندان پزشکی نیز در مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می شود.

وی یادآوری کرد: مطابق با شیوه نامه ابلاغی وزارت بهداشت، چک لیستی آماده شده که به تمام شهرستان ها و اداره کل آموزش و پروش استان ارسال و تیم های ارزیابی معاونت نیز در برنامه هفتگی بر اجرای شیوه نامه در مدارس نظارت می کنند.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در همین راستا، مدارس در ارزیابی های دوره ای، امتیازبندی می شوند، ادامه داد: مدارسی که نتوانند، حداقل امتیاز  را کسب کنند پیشنهادها و راه کارهایی را دریافت می کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha