• چهارشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402062917923
  • خبرنگار : 50537

معاون آموزشی وزیر علوم:

کیفیت و توانمندی دانشجویان خط قرمز ما است

کیفیت و توانمندی دانشجویان خط قرمز ما است

ایسنا/آذربایجان شرقی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تاکید کرد: کیفیت و توانمندی دانشجویان خط قرمز ما است و اساس آموزش عالی باید بر مبنای حکیم پروری باشد تا دانشگاه‌ها به سمت تمدن سازی حرکت کنند.

۰دکتر قاسم عمو عابدینی، چهارشنبه، ۲۹ شهریورماه شهریورماه، در اولین جلسه‌ کارگروه آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی استان در دانشگاه تبریز، گفت: نخستین بار است که در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب اسلامی، قصد داریم در قالب طرحی، اختیارات را به استان‌ها بدهیم تا برخلاف همیشه که از مرکز تصمیمی اتخاذ و ابلاغ می‌شود، این بار خود استان‌ها با محوریت مرکز استان تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: آیا واقعاً دانشگاه‌های ما به‌صورت ۱۰۰ درصدی منطبق با تمدن ایرانی ـ اسلامی هستند؟ امام علی(ع) فرموده است که «العلم سلطان» و اکنون بسیاری از کشورهای دنیا به حقیقت این حدیث پی‌برده‌اند و از طریق تولید علم و فناوری، برای مردم خود رفاه، ثروت و قدرت به ارمغان می‌آورند.

عمو عابدینی اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، با توجه به وضعیت فعلی دانشگاه‌ها، ما از مسیر اصلی که عبارت است از قرار گرفتن در تمدن‌سازی، دور شده‌ایم و باید تحولی در ساختار، برنامه‌ها، شاخص‌ها و... ایجاد کنیم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: با وجود اینکه اولین دانشگاه دنیا در ایران به وجود آمده و ما از نظر تعالیم اسلامی و تمدن ایرانی مبتکر دانشگاه حکیم‌پرور هستیم، اما بسیاری از کشورهای دنیا از سال‌ها قبل دانشگاه‌های خود را به سمت استاد محوری، برنامه محوری، شاگردپروری و حکیم‌پروری سوق داده‌اند؛ در حالی‌که هنر و حکمت هدیه‌ ایرانی‌ها به دنیا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه‌های ما باید حکمت‌محور بوده و نماد خیر کثیر باشند؛ درحالی‌که اکنون مدل حکمرانی دانشگاه‌های بزرگ دنیا برمبنای مدل حمکت محوری ایرانی – اسلامی است. لذا تحول یک امر ضروری است.

عمو عابدینی در خصوص طرح آمایش آموزش عالی نیز بیان کرد: در حال حاضر رتبه‌ دانشگاه تبریز در دنیا بین ۸۰۰ و ۷۰۰ است؛ اما اگر طرح آمایش اجرا و دانشگاه‌های استان تجمیع شوند، این رتبه به ۱۰۰ تا ۲۰۰ خواهد رسید. کشور ما باید ۳۲ دانشگاه اوپن داشته باشد در حالی‌که اکنون دو هزار و ۱۶۰ واحد دانشگاهی در کشور فعالیت می‌کند که این تعداد باید به ۵۰۰ واحد کاهش یابد.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از رشته‌ها بازار کار نداشته یا تعداد محدودی جذب می‌شوند، بازهم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند و به همین دلیل تاکنون یک هزار و ۱۰۰ رشته‌ را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حذف کرده‌ایم و در همین راستا بحث آمایش در آموزش عالی اعمال و دانشگاه‌ها تجمیع خواهند شد. البته بخشی از علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی شامل این طرح نشده و همچنان باقی خواهد ماند.

وی در ارتباط با مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها نیز گفت: برخی از دانشگاه‌ها علی‌رغم کوچک بودن، به علت داشتن تخصص و ظرفیت در یک موضوع خاص تا مقطع دکتری نیز حمایت می‌شوند اما قرار نیست همه‌ دانشگاه‌ها هر نوع مأموریتی را برای خود تعریف کنند.

عمو عابدینی، خطاب به رؤسا و نمایندگان دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی حاضر در جلسه گفت: تک تک شما باید ابتدا منافع ملی را در نظر بگیرید و اینطور نباشد که تمرکزتان صرفاً بر روی دانشگاه متبوع خود باشد. ما نباید کاری کنیم که با فارغ‌التحصیلان بیکار عصبانی مواجه شویم.

وی در خاتمه تأکید کرد: کیفیت و توانمندی دانشجویان خط قرمز ما است و اساس آموزش عالی باید بر مبنای حکیم‌پروری باشد تا دانشگاه‌ها به سمت تمدن‌سازی حرکت کنند.

صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز نیز در این جلسه، اظهار کرد: خوشبختانه بعد از استقرار دولت سیزدهم، تحولات بسیار خوب و بزرگی در موضوعات مختلف از جمله حوزه‌ آموزش عالی دیده می‌شود و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز جزو پیشگامان این تحولات است که هدفی جز ایجاد دانشگاه‌های حکمت بنیان ندارد.

وی در خصوص طرح آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی استان گفت: این طرح یکی از کارهای مهمی است که باید بدون داشتن تعصب و با نیت حل مشکلات و موضوعات استان حرکت کنیم و با یکدیگر میثاق ببندیم که این کار بزرگ را به سرانجام برسانیم.

نصراله‌زاده تصریح کرد: طبیعتاً این کار چالش‌هایی را خواهد داشت ولی ما از رزمندگان دفاع مقدس آموخته‌ایم که هیچ کاری غیرممکن نیست.

رئیس دانشگاه تبریز یادآور شد: طرح آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی در واقع پاسخی به این سؤال است که آیا وجود تعداد زیاد دانشگاه در کشور لازم است؟ ما باید به فکر حل مشکلات کشور باشیم و هیچ یک از ما دغدغه‌ای جز حل مشکلات نداشته باشیم.

براساس این گزارش، در ادامه‌ این جلسه رؤسای دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی به بیان نقطه نظرات و دغدغه‌های خود در خصوص طرح آمایش مدیریت تحول در آموزش عالی استان پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha