• چهارشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402062917929
  • خبرنگار : 71129

علی‌اف شرط پایان عملیات باکو در قره‌باغ را به بلینکن گفت

علی‌اف شرط پایان عملیات باکو در قره‌باغ را به بلینکن گفت

رئیس جمهوری آذربایجان در تماسی تلفنی با بلینکن گفت، تسلیم سلاح توسط نیروهای ارمنی را شرط پایان عملیات «مقابله با تروریسم» باکو در منطقه مورد مناقشه قره باغ است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تماسی تلفنی با الهام علی‌اف،‌ رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان داشته تا به بررسی اوضاع در قره باغ بپردازد.

در بیانیه ریاست جمهوری آذربایجان آمده است: علی‌اف گفته که دولت باکو بارها نمایندگانی از ارمنی‌های ساکن در قره باغ را برای گفت‌وگو دعوت کرده؛ اما آنها از این کار سر باز زدند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: ارمنی‌های ساکن قره باغ یکبار دیگر برای مذاکرات در جریان اقدامات ضد تروریسم دعوت شدند. علی‌اف همچنین گفت که اقدامات مقابله با تروریسم زمانی پایان می‌یابد که ارمنی‌ها سلاح بر زمین بگذارند و نیروهای ارمنی خلع سلاح شوند.

دفتر ریاست جمهوری آذربایجان همچنین خاطرنشان کرد که علی‌اف به بلینکن گفت که باکو باید این عملیات را در قره‌باغ انجام می‌داد تا از تحریکات جدید ارامنه در این منطقه مورد مناقشه جلوگیری کند.

وی همچنین تاکید کرد که تنها اهداف مشروع نظامی در این عملیات هدف قرار می‌گیرند و غیرنظامیان و زیرساخت‌ها هدف نیستند.

وزیر خارجه آمریکا نیز در این تماس تلفنی نگرانی خود را بابت اوضاع در منطقه ابراز کرد و خواستار آتش بس شده و به رئیس جمهوری آذربایجان گفت که آمریکا از مذاکرات مستقیم بین باکو و ارامنه ساکن قره باغ حمایت می‌کند.

این تماس تلفنی در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار آتش بس فوری در منطقه قره باغ و پایبندی به توافقات منعقد شده در سال ۲۰۲۰ شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «دبیرکل از استفاده از نیروی نظامی در منطقه و گزارش‌های تلفات از جمله غیرنظامیان به شدت نگران است.»

دوجاریک افزود: دبیرکل سازمان ملل متحد با شدیدترین عبارات خواستار توقف فوری جنگ، کاهش تنش و پایبندی جدی به آتش بس حاصل شده در سال ۲۰۲۰ و اصول حقوق بشردوستانه بین‌المللی است.

دوجاریک توضیح داد که گوترش همچنان نگران وضعیت بشردوستانه در آنجاست و مجدداً از طرف‌های مربوطه درخواست می‌کند تا گام‌های فوری برای تسهیل دسترسی کامل کارکنان بخش بشردوستانه به افرادی که نیاز به کمک دارند، بردارند.

از سوی دیگر، ارتش آذربایجان ساعاتی پس از آغاز عملیات نظامی در منطقه مورد مناقشه با ارمنستان مدعی شد، کنترل بیش از ۶۰ مواضع ارتش ارمنستان در قره باغ کوهستانی را به دست گرفته است.

انار ایوازوف سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در یک کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد: «بیش از ۶۰ پایگاه رزمی نیروهای ارمنی تحت کنترل نیروهای مسلح ما درآمده است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۹ ۱۳:۳۹

درود بر ملت و دولت آذربایجان وبه امید پیروزی در قره باغ ودالان زنگزود

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۳۰ ۰۰:۰۶

جناب زنگه زور نه زنگ زود

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۳۰ ۰۷:۳۶

ساده لوح دالان زنگزور نقشه اسرائیل و ترکیه برای قطع کردن ارتباط ایران با ارمنستان و اروپا است.

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۹ ۱۴:۲۶

باسلام اسراییل پشت این حملات قرادارد

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۹ ۱۴:۳۱

علی اف هم برای ما ادم شده است

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۹ ۱۴:۴۶

این حق حاکمیت آذربایجان بر خاک خودش است واجازه نمی‌دهد کسانیکه یک روزی مردم شریف آزربايجان آنها را مهمان یا کارگر،،،، در خاک خود جا داد الان آنها کوچکترین اعتراض هم نمی‌توانند داشته باشند،،، ای آذربایجان به غیر خود اعتماد نکن،،، این نتیجه خویشتن داری در گذشته است،،،،

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۹ ۱۵:۵۴

احسنت گل گفتی!

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۹ ۱۵:۵۷

اون آقایونی که دم از حق علیف و آذربایجان می‌زنند آیا خبر دارند که با احداث دالان زنگ زور یا همان سیونیک راه ارتباطی ایران به اروپا به کلی قطع خواهد شد و ایران را محتاج آذربایجان و ترکیه می‌کند اگر خبر دارند که یک مشت جیره‌خوار باکو هستند و اگر خبر ندارند حداقل تحقیق کنند و بدانند که تغییر نقشه ژئوپلیتیک منطقه ایران عزیز ما را در تنگنایی جبران نشدنی قرار می‌دهد پس الکی سنگ آذربایجان را به سینه نزن من خودم ترکم ولی جانم فدای ایران یاشاسین ایران یاشاسین تبریز ارومیه اردبیل همدان....

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۹ ۱۶:۳۳

روسیه و آمریکا حق دخالت در امور دیگر کشورها را ندارند زیرا خودشان کشورهای زورگو و خودسری هستند، وقتی کشوری که سالها در حسرت آزادی خاکهای از دست رفته حال با قدرت در پی آزادی آن اراضی میباشد پس این را نباید غیر قانونی و جاه طلبی نامید

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۹ ۱۶:۳۳

آذربایجان باید به ایران ملحق شود والسلام

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۹ ۱۷:۱۹

برای‌ما‌ایرانی‌ها‌مهم‌منافع‌کشورمان‌است نه‌منافع‌علی‌اف‌‌،اسراییل‌وترکیه

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۹ ۱۸:۱۲

من کاری به ارامنه قرباغ ندارم.. ولی اون دوستمون که از زنگزور حرف میزنه واقعا متاسفم آخه مومن جنگ راه میفته با این طرز تفکر

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۹ ۱۸:۵۵

دولت امریکا زمان اشغال قره باغ توسط ارامنه شدیدترین عبارت را چرا برای اجرای چهار قطعنامه شورای امنیت را به ارمنستان نمیگفت؟

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۹ ۲۳:۰۸

آذربایجان بر سر تمامیت ارضی خود می جنگد به کسی ارتباطی ندارد آنهایی که دست و پا می زنند و شکم درد گرفته اند به فکر حق و حقوق خود و سفره خود باشند اگر بقیه بزارن اون دوتا باهم به توافق میرسند لعنت به مردم آزارها و فضولها

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۹ ۲۳:۵۸

باکو ترکیه اسرائیل پاکستان ۴ نفر به یک نفر خاک بر سرتان

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۳۰ ۰۳:۰۶

اگر جنگ بزرگ با باکو دست اورد زیادی برای ایران نداره .همان چهارتا ارمنی داخل قره باغ رو کمک کنید مدت طولانی علیف رو زمین گیر کنه .همین براش میشه گوشمالی .اما اگر میشه ننگ ترکمن چای را پاک ویا حداقل کم کرد که دیگه برنامه دیگه

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۳۰ ۰۸:۵۹

بوقلمون

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۳۰ ۲۰:۱۳

آذربایجان به وقتش سر جاش میشینه جوجه رو آخر پاییز میشمارن