• چهارشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402062918442
  • خبرنگار : 50225

چگونه می‌توان پروژه متروی اهواز را تامین مالی کرد؟

چگونه می‌توان پروژه متروی اهواز را تامین مالی کرد؟

ایسنا/خوزستان در جلسه امروز شورای شهر اهواز، موضوع خرید اوراق مشارکت قطار شهری و ناوگان حمل و نقل عمومی ارائه و اعضا با طرح این نکته که مترو یک پروژه ۱۷ ساله معطل مانده است، راه‌های تامین مالی و دسترسی به اوراق مشارکت را بررسی کردند.

حمید دغاغله رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز در یکصد و سی‌امین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۲۹ شهریورماه) برگزار شد، در خصوص موضوع خرید اوراق مشارکت قطار شهری و ناوگان حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: اوراق مشارکت یکی از مزایایی است که همه شهرها به ویژه کلانشهرها در حال استفاده از آن هستند و هر کدام از شهرها تاکنون چند هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: شاید دریافت اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس صرفه اقتصادی نداشته باشد اما برای قطار شهری صددرصد صرفه اقتصادی دارد.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز گفت: از ارگان‌های مختلف چند هزار میلیارد تومان مطالبه داریم که می‌توانیم این مبالغ را در قالب تهاتر با دولت دریافت کنیم.

دغاغله بیان کرد: مطمئنا شهرداری اهواز اصل و فرع ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای راه‌اندازی پروژه قطار شهری اهواز را ندارد. شهرداری اهواز در دو سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان املاک خود را نتوانست تهاتر کند یا بفروشد تا پول حاصل از این بخش را به پروژه‌های عمرانی تزریق کند.

وی با اشاره به طلب ۱۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری اهواز از ارگان‌های مختلف، عنوان کرد: همتی وجود دارد تا پروژه قطار شهری که نماد ناکارآمدی مدیریت شهری اهواز شده است، به پایان برسد. به راحتی می‌توانیم ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را از طریق تهاتر با دولت و مطالبه شهرداری از شرکت‌ها تامین کنیم. بنابراین حتی اگر شهرداری اهواز در دو سه سال آینده هیچ مبلغی برای تسویه این اوراق نداشته باشد می‌توان آن را از طریق تهاتر با شرکت‌ها یا دولت تسویه کرد.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز در خصوص مطرح شدن موضوع دریافت وام از بانک‌ها گفت: بانک‌ها برای اختصاص وام سند می‌خواهند اما بیشتر اسناد شهرداری اهواز دچار مشکل هستند و املاک دارای سند شهرداری نیز در جاهایی واقع شده‌اند که تصرف شده‌اند و نمی‌توانیم از آن‌ها برای ضمانت بانکی استفاده کنیم.

دغاغله بیان کرد: دریافت اوراق مشارکت برای راه‌اندازی قطار شهری اهواز خوب است اما برای خرید اتوبوس زیاد تاثیر ندارد.

در ادامه سید محمدجواد رضوی خزانه‌دار شورای شهر اهواز گفت: در چند جلسه به صورت مداوم تکرار می‌کنم نباید موضوعات به صورت دو فوریتی وارد صحن شوند بلکه باید پس از بررسی در کمیسیون، به صحن بیایند.

وی افزود: اکنون ابهام وجود دارد و نمی‌دانیم هزینه بدهکاری که برای شهرداری ایجاد می‌شود، باید توسط شهرداری یا دولت داده شود.

رضوی عنوان کرد: پیشنهاد داده می‌شود این لایحه روز دوشنبه در کمیسیون بررسی شود و در صورت رفع ابهامات در صحن علنی شورا مطرح شود و به تصویب برسد.

در ادامه عادل شیشه‌گری رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز نیز گفت: ممکن است اوراق مشارکت را با چند درصد بیشتر از نرخ سود بانکی دریافت کنیم اما باید دقت شود که این نرخ تا زمان بازپرداخت که بهره‌ها تغییر خواهد کرد، ثابت می‌ماند.

وی افزود: باید توجه شود هیچ منبع در دسترس دیگری نداریم تا بتوانیک یک‌جا یک هزار میلیارد تومان یا بیشتر، تسهیلات دریافت کنیم. البته پیگیری‌هایی از طریق بانک‌های طرف قرارداد شهرداری شده است که اگر محقق شوند، در راستای اجرای پروژه‌های شهری مورد استفاده قرار می گیرند.

شیشه‌گری بیان کرد: باید توجه شود اگر بخواهیم اوراق را نقد کنیم، درصدی از آن کاهش می‌یابد و شاید بتوانیم مستقیما اوراق مشارکت را به قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) به عنوان بخشی از مطالبات بدهیم تا میزانی که بابت نقد شدن از اوراق کسر می‌شود را نداشته باشیم.

در ادامه حجت‌الله زارع‌زاده دیگر عضو شورای شهر اهواز گفت: باید توجه شود با کابوس ۱۷ ساله‌ای مواجه هستیم؛ از سال ۸۵ تاکنون با کابوس ۱۷ ساله قطار شهری مواجه هستیم و مهم‌ترین دلیل اجرا نشدن پروژه قطار شهری اهواز، عدم تامین مالی بود.

وی افزود: از سال ۸۵ تاکنون شهر معطل شده است. در دو سه سال اخیر تلاش‌های زیادی شده و اکنون گره قضایی حل و رای قطعی برای این پروژه صادر شده است.

زارع‌زاده گفت: بیشتر از این پروژه را معطل نکنیم. اکنون باید پروژه قطار شهری اهواز را به عنوان پروژه‌ای ۱۷ ساله دید در حالی که در هفته گذشته قطار شهری پرند هم افتتاح شد.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ کارشناسانی از تهران به اهواز آمدند تا ببینیم می‌توان از این پروژه گذشت یا خیر؟ حاصل بررسی‌ها این بود که نمی‌توانیم بازگشت به عقب داشته باشیم. امروز هم با مشکل تامین مالی مواجه هستیم و نرخ رشد تورم را نیز در سالیان گذشته داشته‌ایم.

وی افزود: باید توجه شود که اگر دست دست کنیم چه خسارت مضاعفی بر شهر و این پروژه وارد می‌شود بنابراین باید بهترین تصمیم را بگیریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha