• پنجشنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۱:۱۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402063018645
  • خبرنگار : 50175

یک روانشناس بالینی:

مهارت ارتباط مؤثر مهارت‌ ضروری در عصر کنونی است

مهارت ارتباط مؤثر مهارت‌ ضروری در عصر کنونی است

ایسنا/لرستان یک روانشناس بالینی گفت: مهارت ارتباط مؤثر یکی از مهارت‌های ضروری در عصر کنونی است.

به گزارش ایسنا، ندا هوشیار ۲۹ شهریور در جلسه‌ای با معاونین و کارکنان دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) که با موضوع مهارت‌های مؤثر در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به ضرورت و اهمیت فراگیری ارتباط مؤثر، اظهار کرد: مهارت‌های ارتباط مؤثر ازجمله مهارت‌های کاربردی اما کمتر شناخته شده و کمتر آموزش دیده عصر ماست که در مدرسه، دانشگاه یا رسانه‌ها هنوز به‌اندازه کافی به آن پرداخته نشده و با وجود اهمیت بسیار زیاد و استفاده هر روزه آن در زندگی همه افراد، به حد کافی با آن آشنا نیستیم.

وی ارتباط مؤثر را ارتباطی که در آن در عین انتقال مطلب، پیام و اطلاعات قادر به تأثیرگذاری بر مخاطب باشیم دانست و افزود: به این معنا که با سبک و روشی با افراد ارتباط برقرار کنیم که سالم، مؤثر و اثرگذار باشد.

این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: مهارت برقراری ارتباط مؤثر در سال از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان یکی از ۱۰ مهارت ضروری و مورد نیاز برای زندگی انسان در عصر معاصر معرفی شده و به‌قدری دارای اهمیت است که دانستن این ۱۰ مهارت معادل با "سواد" داشتن عنوان شده است.

هوشیار اضافه کرد: سبک ارتباطی یعنی روش هر فرد در برقراری ارتباط با دیگران است و طبق علم روانشناسی افراد از ۳ سبک برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اولین سبک برقراری، بیان کرد: در سبک ارتباطی منفعل فرد در مورد خواسته‌ها، نیازها و دلخوری‌های خود گفتگو نمی‌کند و اگر از او سؤالی درباره این موارد بپرسید پاسخ روشن و واضحی دریافت نمی‌شود.

عضو سازمان نظام روانشناسی ادامه داد: این افراد تمایلی به گفت‌وگو با دیگران ندارند و به دلیل داشتن عزت‌نفس ضعیف از حق‌وحقوق خود دفاعی نمی‌کنند. ناراحتی خود را با روش‌های غیرمستقیم از قبیل قهر کردن، سکوت، بی‌توجهی و طرد افراد، بدخلقی و... نشان می‌دهند اما ترجیح می‌دهند به‌طور مستقیم در مورد آن به گفت‌وگو نپردازند.

هوشیار با بیان اینکه دومین سبک برقراری مهارت ارتباطی پرخاشگر است، اظهار کرد: افراد پرخاشگر با استفاده از تهدید، پرخاش، بددهنی، توهین و تهدید و تخریب شخصیت با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. رفتار و کلام آن‌ها محترمانه نیست و حاوی خشم زیاد و نامتناسب است به‌طوری‌که در دیگران ایجاد ترس و وحشت می‌کند.

وی تصریح کرد: در این سبک همدلی با سایر افراد صورت نمی‌گیرد و فرد پرخاشگر همیشه شاکی و حق به جانب است و با انواع روش‌هایی خشن کلامی و رفتاری سعی در گرفتن حق خود از دیگران دارد.

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه سومین سبک برقراری مهارت ارتباطی جراتمند (قاطع) است، خاطرنشان کرد: در این روش افراد به‌صورت محترمانه و در عین حال کاملاً قاطع با دیگران در مورد خواسته‌ها، نیازها، حدومرزها و حق‌وحقوق خود گفت‌وگو می‌کنند.

هوشیار اضافه کرد: در این سبک ارتباطی خبری از قهر کردن یا تهدید نیست، بلکه افراد تمامی خواسته‌های خود را با کلام یا رفتار سالم و مناسب با دیگران در میان می‌گذارند و خواهان رعایت حقوق فردی و اجتماعی خویش هستند.

وی بیان کرد: قاطعیت یکی از اجزای رفتار جراتمندانه است. به این معنا که فرد با جدیت به گفتگو با دیگران پرداخته و آن‌ها را محترمانه از عواقب ناسالم خودآگاه می‌کند.

عضو سازمان نظام روانشناسی ادامه داد: در صورت تکرار رفتارهای ناسالم از سوی دیگران، فرد قاطع رفتار و کلام خود را تغییر داده، از فرد خاطی فاصله گرفته یا در روابط خود با دیگران تجدیدنظر می‌کند.

هوشیار اظهار کرد: این فرد کاملاً از حقوق خودآگاه است و با داشتن عزت‌نفس سالم و بالا از خود و حقوقش دفاع می‌کند. در عین حال حقوق و خواسته‌های دیگران را نیز نادیده نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به این توضیحات کاملاً واضح است که دو سبک ارتباطی منفعل و پرخاشگر روش‌های ناسالم و آسیب‌زننده و تنها روش سالم و تأثیرگذار سبک جراتمندانه است.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر این‌که اکثریت افراد جامعه ایران به دلیل آموزش ندیدن و داشتن الگوهای ارتباطی ناسالم در خانواده، در ارتباطات خود از سبک‌های ناسالم و مخرب منفعل یا پرخاشگر استفاده می‌کنند افزود: جراتمندانه رفتار کردن یک مهارت اکتسابی است که با آموزش دیدن و تمرین می‌توان آن را در هر سن و جایگاهی فرا گرفت و انجام داد.

هوشیار خاطرنشان کرد: همچنین به‌جز اصلاح سبک ارتباطی جامعه ما امروزه، نیازمند یک تحول و تجدیدنظر در شیوه برقراری ارتباط در بین تمامی رده‌های اجتماعی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha