• پنجشنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402063018824
  • خبرنگار : 71610

رژه نیروهای مسلح یمن در سالروز انقلاب ۲۱ سپتامبر با رونمایی از جدیدترین موشک‌ها و تسلیحات

رژه نیروهای مسلح یمن در سالروز انقلاب ۲۱ سپتامبر با رونمایی از جدیدترین موشک‌ها و تسلیحات

نیروهای مسلح یمن به مناسبت نهمین سالروز انقلاب ۲۱ سپتامبر این کشور رژه نظامی باشکوهی را در میدان «السبعین» در صنعا برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری المیادین اعلام کرد که این رژه با حضور تمامی بخش‌های زمینی، هوایی و دریایی نیروهای مسلح یمن درحال برگزاری است.

خبرنگار المیادین در صنعا در این باره اعلام کرد: در این رژه نظامی از زرادخانه جدید تسلیحات استراتژیکی که به تازگی به خدمت گرفته شده‌، رونمایی شد.

در این گزارش آمده است: در این رژه نظامی برای اولین بار پس از سال‌ها شاهد شرکت جنگنده‌های نیروهای مسلح یمن هستیم.

نیروهای مسلح  یمن تعدادی موشک دریایی از جمله موشک‌های «روبیج»، «فلیق»، «مندب »۱، «مندب ۲»، «عاصف» و «صیاد»  و برای اولین بار از موشک دریایی «سجیل» را به نمایش گذاشتند که یک موشک کروز بالدار با برد ۱۸۰ کیلومتر است و با سوخت جامد و مایع عمل می‌کند.

موشک نقطه‌زن «سجیل»  دارای کلاهک ۱۰۰ کیلوگرمی است و می‌تواند هر هدفی را در دریای سرخ هدف قرار دهد.

نیروهای مسلح همچنین در این رژه برای اولین بار از مین‌های دریایی بومی از نوع «مسجور»، «عاصف» و «اویس» رونمایی کردند.

در این رژه همچنین از چند موشک پیشرفته جدید یگان پدافند هوایی نیروهای مسلح یمن نیز رونمایی شد.

ازجمله موشک‌های رونمایی شده پدافند هوایی یمن در این رژه موشک‌های «معراج»، «برق ۱»، «برق ۲» و «صقر ۲» هستند.

طبق گزارش شبکه المسیره، موشک برق ۱ دارای برد ۵۰ کیلومتر و ارتفاع ۱۵ کیلومتر و همچنین کلاهک انفجاری پرقدرت است. این موشک مجهز به فناوری‌های پیشرفته در تعقیب اهداف مورد نظر است.

موشک برق ۲ نیز از برد ۷۰ کیلومتری، ارتفاع ۲۰ کیلومتر و کلاهک انفجاری پرقدرت برخوردار است. این موشک برای مقابله با اهداف نزدیک، میان برد، مسلح و غیرمسلح و اهداف نظامی استفاده می شود. موشک برق ۲ از قابلیت مانور بالایی برخوردار است و به راحتی می‌تواند هواپیماهای جنگی را تعقیب و هدف قرار دهد.

موشک پدافند هوایی صقر ۲ نیز از برد ۱۵۰ کیلومتر و ارتفاع ۳۵۰۰۰ پا برخوردار بوده و دارای کلاهک انفجاری قوی است. این موشک مجهز به فناوری پیشرفته برای مقابله با پارازیت و جنگ الکترونیک است و برای مقابله با انواع هواپیماهای شناسایی و موشک‌های کروز استفاده می‌شود. 

نیروهای مسلح یمن همچنین برای اولین بار از موشک‌های بدر ۴، قدس ۴، عقیل، طوفان،  میون، تنکیل، مطیع و موشک قدس Z-۰  و پهپاد تهاجمی «وعید ۲» با برد ۲۰۰۰ کیلومتر رونمایی کردند.

محمد ناصر احمد العاطفی، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در سخنانی در جریان این رژه باشکوه تأکید کرد: صنعا پایتخت آزادگان، انسان‌های شریف و مقابله با دشمن است و تاریخ جدیدی را برای ملت یمن رقم می‌زند.
وی گفت: ما از ملت یمن در داخل و خارج از کشور می‌خواهیم که در برابر دشمنان متحد شوند، تحت رهبری عبدالملک بدرالدین الحوثی، ما برای ساختن کشور مدرن یمن تلاش می‌کنیم. یمن نقطه عطفی را پشت سر گذاشته است و ما اکنون در مرحله جدیدی هستیم که مرحله یک کشور قدرتمند و مستقل است.
العاطفی افزود: یمن ستون اصلی ثبات منطقه‌ای و بین المللی است و هدف قرار دادن آن در سطوح منطقه‌ای و جهانی بازتاب‌هایی خواهد داشت.
وی در ادامه تاکید کرد: حاکمان کشورهای متجاوز نباید فریب رژیم صهیونیستی را نخورند و ابتکارات صلح را بپذیرند.
وزیر دفاع یمن خاطرنشان کرد: هشدار خود را به نیروهای اشغالگر خارجی؛ آمریکایی‌ها، انگلیس، عربستان سعودی و امارات بار دیگر تکرار و تاکید می‌کنیم که باید از کشور عقب نشینی کنند، در غیر این صورت خشم یمنی‌ها را خواهند دید.
وی ادامه داد: متجاوزان و اشغالگران باید بدانند که ما حضور آنها را در سرزمین‌مان نخواهیم پذیرفت. اگر متجاوزان به الزامات صلح شرافتمندانه که به آرمان‌های مشروع و عادلانه مردم ما جامعه عمل می‌پوشاند، پایبند نباشند، آماده جنگ در دفاع از میهن و ملت خود هستیم.
العاطفی همچنین اظهار کرد: بدون پایان تجاوز، رفع محاصره و خروج نیروهای خارجی و همچنین بدون تحقق خواسته‌های ملت ما صلحی وجود ندارد. ما آمادگی رزمی خود را طی هفته‌ها و ماه‌های آینده به عنوان بخشی از واکنش عملی و مسئولانه برای برخورد قاطع و بازدارنده با هر تحولی دو برابر خواهیم کرد.
وی همچنین افزود: ملت ما معتقدند که صلح جز با تحمیل معادلات نظامی بازدارنده که دشمن را وادار به تسلیم در برابر همه خواسته‌های مشروع و عادلانه می‌کند، حاصل نشده و نخواهد شد.

در سال ۲۰۱۴ میلادی مردم یمن در اعتراض به بی‌کفایتی‌های دولت «عبد ربه منصور هادی» در عرصه‌های داخلی و خارجی وبرخوردار نشدن از ثروت منابع گاز و نفت کشورشان، تظاهرات گسترده در مناطق مختلف کشورشان برگزار کردند که سرانجام سلسله اعتراضات در سپتامبر همان سال به ثمر نشست و با تسلط جنبش مردمی انصارالله بر صنعاء، پایتخت یمن، منصور هادی از کار برکنار شد و به عربستان گریخت.

بدین ترتیب، انقلاب ۲۱ سپتامبر به عنوان یک دستاورد بزرگ و راهبردی در تاریخ یمن ثبت شد. دستیابی به استقلال یکی از انگیزه‌های آغاز انقلاب ۲۱ سپتامبر بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha