• پنجشنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402063018845
  • خبرنگار : 50214

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد هشدار داد؛

آلزایمر؛ چالش آینده کشور/ چاقی و دیابت؛ عوامل خطر ابتلا به آلزایمر

آلزایمر؛ چالش آینده کشور/ چاقی و دیابت؛ عوامل خطر ابتلا به آلزایمر

ایسنا/یزد علیرغم ارتقای خدمات بهداشتی-درمانی در سالهای اخیر و افزایش امید به زندگی در کشور، میزان ابتلا به برخی از بیماریهای طبی خصوصا بیماریهای مغزی هم افزایش یافته است.

«رضا بیدکی» متخصص روانپزشکی در این زمینه گفت: از مهمترین و شایع ترین بیماریهای قرن کنونی می توان به آلزایمر اشاره کرد که جزء بیماریهای دمانس(زوال عقل) است.

وی افزود: دمانس یا زوال عقل از بیماریهای عصبی پیش رونده مغزی است که سلولهای عصبی یا مغزی که قسمتی از آنها مربوط به حافظه است در اثر رسوب مواد سمی از بین می‌روند.

بیدکی با بیان این که دمانس یا زوال عقل شامل بیماریهای دیگری هم هست که مهمترین آن بیماری آلزایمر است، اظهار کرد: در این بیماری، حافظه از دست می رود و پس از آن یک سری از اعمال مغزی مانند پیدا کردن مسیر و موقعیت،نامیدن اشیاء،شناسایی چهره ها،انجام برخی فعالیت های روزمره و تقلید برخی از کارها به تدریج دچار اختلال می شود و به صورت علائم بی قراری، اضطرار، توهم، هذیان و بدبینی، مشکل خواب و بی خوابی بروز می‌یابد و در مراحل پیشرفته تر باعث تغییرات شخصیتی و رفتاری، سرگردانی، بروز رفتارهای تکراری، مشکل در خواب و بیداری و بی اختیاری ادراری می‌شود.

این فلوشیپ آلزایمر و پارکینسونیسم با اشاره به اینکه جمعیت کشور به سمت سالمندی سیر می کند، بیان کرد: بنظر می رسد در سالهای آتی،آلزایمر یکی از بزرگترین چالش‌ها و نگرانی های مروبط به جمعیت کشور ما باشد که نه تنها فرد مبتلا را متاثر می‌کند بلکه مراقبت کنندگان از فرد مبتلا، بار روانی و احساسی زیادی را در قبال بیماری متحمل می‌شوند.

این استاد تمام دانشگاه تصریح کرد: آمار مبتلایان به آلزایمر در یزد قابل توجه است و دیابت و چاقی که بروز بالایی هم در استان دارند از ریسک فاکتورهای ابتلا به آلزایمر در استان هستند.

وی مهمترین عامل خطر غیرقابل پیشگیری از این بیماری را سن و جنس افراد عنوان کرد و گفت: این بیماری در افراد با سنین بالاتر و در مردان،شیوع بیشتری دارد.

عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، عواملی مانند بیماریهای قلبی-عروقی، بیماریهای کلیوی، دیابت، کمبود برخی ویتامین های مورد نیاز بدن مانند ب ۱۲ و فولیک اسید، اضطراب شدید، استفاده کم از مغز و حافظه، بیماریهای بدخیم مانند سرطان، افسردگی، اختلال خواب، آپنه خواب، وزن بالا، کم تحرکی و سبک زندگی نامناسب را از عوامل دیگر احتمال ابتلا به آلزایمر برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه هر فراموشی معادل آلزایمر نیست، خاطر نشان کرد: برخی از افراد در سنین جوانی با شکایت فراموشی و اختلال در یادآوری مطالب ثبت شده در ذهن، به پزشک مراجعه می کنند این در حالی است که بسیاری از فراموشی ها در نتیجه اختلال در تمرکز و توجه، درگیری و مشغله ذهنی، اضطراب، افسردگی و اختلال خواب است و این امر معادل ابتلا به آلزایمر نیست.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبدا یزد، بیدکی در پایان نیز به فوبیا یا ترس مرضی از بیماری آلزایمر هم اشاره کرد و گفت: ترس از ابتلا به این بیماری،کمال گرایی در استفاده از حافظه و فراموشی جزیی مطالب را نباید با ابتلا به آلزایمر اشتباه گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha