• پنجشنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402063018851
  • خبرنگار : 50163

فرمانده تیپ ۲۱۶ زرهی زنجان عنوان کرد

رزمندگان هشت سال دفاع‌مقدس خوداتکایی را در باورها نهادینه کردند

رزمندگان هشت سال دفاع‌مقدس خوداتکایی را در باورها نهادینه کردند

ایسنا/زنجان فرمانده تیپ ۲۱۶ زرهی شهید سرلشکر غلامرضا مخبری زنجان گفت: رزمندگان و دلاوران هشت سال دفاع‌مقدس پایه‌گذار و زمینه‌ساز استقلال و توانمندی بوده و خوداتکایی را در باورها نهادینه کردند.

سرهنگ ستاد محمدعلی بیرانوند ظهر امروز (۳۰ شهریورماه) در نشست خبری ضمن گرامی‌داشت ایام دفاع‌مقدس، اظهار کرد: دفاع‌مقدس دانشگاه عظیمی از فداکاری، بصیرت و خلاقیت جوانانی است که در سخت‌ترین شرایط با ایثارگری و شجاعت آزمون‌های بزرگ را پشت سر گذاشته و در میادین نبرد با تکیه بر سلاح ایمان و روحیه سلحشوری در مقابل توطئه‌های شوم دشمنان قسم‌خورده انقلاب و توطئه‌گران ایستادند.

وی با بیان اینکه مرور روزهای حماسه و جهاد نشان می‌دهد که جوانان غیرتمند کشورمان با درس‌آموزی از مکتب اسلام و تبعیت از ولایت‌فقیه و رهنمودهای مدبرانه و حکیمانه حضرت امام توانستند با غلبه بر دشمن، عزت و سربلندی را برای کشور ما رقم بزنند، افزود: جوانان ما با روحیه انقلابی، متجاوزان را مجبور به عقب‌نشینی و تسلیم در برابر اراده پولادین خود کردند.

این مسئول با اشاره به اینکه رزمندگان و دلاوران هشت سال دفاع‌مقدس پایه‌گذار و زمینه‌ساز استقلال و توانمندی بوده و خوداتکایی را در باورها نهادینه کردند، متذکر شد: به یُمن حمایت‌های داهیانه امام راحل و مد نظر قرار دادن فرامین مقام معظم رهبری، قدم در دهه پنجم انقلاب شکوهمند اسلامی گذاشتیم و با نقشه‌راه‌هایی همچون بیانیه دوم گام انقلاب و جهاد تبیین راه خود را ادامه می‌دهیم و امروز شاهد آن هستیم که به عنوان الگوی موثر در خودباوری و استقامت مردم آزادی‌خواه منطقه و جهان قرار گرفته‌ایم.

بیرانوند ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب که کشور عراق را حکومت‌های عثمانی اداره می‌کردند و تا قبل از شروع جنگ تحمیلی ۲۴ درگیری بر سر مرزهای بین‌المللی داشتیم که این درگیری‌ها منجر به امضای ۲۲ عهدنامه شد که هر دفعه این عهدنامه‌ها توسط عراق نقض می‌شد. در ۳۱ شهریور ۱۳۵۱ کشور عراق با لغو یک طرفه قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر اولین گلوله توپ را برای شروع جنگ به سمت کشورمان شلیک کرد.

فرمانده تیپ ۲۱۶ زرهی شهید سرلشکر غلامرضا مخبری زنجان با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب ارتش با ناملایمت‌هایی بسیاری از سوی ضدانقلاب مواجه بود و صحبت‌هایی بود مبنی بر اینکه ارتش باید منحل شود و از سویی نیز ارتش درگیر قائله‌های چون قائله خوزستان، سیستان، گنبد و شمال‌غرب بود، افزود: امام راحل با رهبری داهیانه خود از ارتش حمایت کرده و فرمودند: ۲۹ فرودین سال ۵۸، ارتش در شهرستان‌های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازد و دستور دادند همه از ارتش حمایت کنند.

این مسئول با توضیح اینکه ارتش عراق به دنبال بهره‌گیری از ناآرامی‌ها و به تصور خود تضعیف شدن نیروهای نظامی بود و با توجه به همین موضوع جنگ را آغاز کرد، گفت: ارتش عراق با ۱۲ لشگر تا بن دندان مسلح به کشور ما حمله کرد و اولین پاسخ دندان‌شکنی که به عراق داده شد جمله تاریخی حضرت امام است که فرمودند: ‏دزدی آمده و سنگی انداخته و در رفته است‏‏ که همین جمله تاریخی امام سبب شد هیمنه دشمن که سه روز قصد تصرف خوزستان را داشت، فرو ریزد.

وی با اشاره به مقاومت ایثار و از خودگذشتگی نیروهای مسلح در دفاع از کشورمان، متذکر شد: همدلی، از خودگذشتگی و همبستگی که بین آحاد مردم وجود داشت، سبب مقاومت جانانه در خرمشهر شد.

فرمانده تیپ ۲۱۶ زرهی شهید سرلشکر غلامرضا مخبری زنجان با اشاره به اینکه در روز دوم جنگ عملیات بزرگی از طریق نیروی هوایی به نام عملیات کمان ۹۹ انجام شد، تصریح کرد: این عملیات با ۱۴۰ فروند هواپیمای جنگنده بر علیه نقاط حساس و مناطق استراتژیک عراق به وقوع پیوست و ۶۰ فروند نیز عملیات پشتیبانی را بر عهده داشتند و این امر در حالی بود که تصور عراقی‌ها بر این بود که نیروی هوایی قادر به انجام عملیات نیست.

بیرانوند با توضیح اینکه طی این عملیات عظیم تقریبا زیرساخت تمام مناطق حساس عراق از بین رفته و آنها مجبور شدند که پایگاه‌های هوایی خود را به عقب ببرند، تاکید کرد: عملیات H3 نیز یکی دیگر از عملیات‌های هوایی مهم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ ایران و عراق بود که پایگاه‌های هوایی را در عمق خاک عراق و در مرز مشترک عراق و اردن بمباران کردند.

وی با یادآوری اینکه در سال دوم جنگ که بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا عزل شد، نیروهای مسلح ما توانستند با اتحاد، همدلی و همبستگی قرارگاه‌های مشترک تشکیل داده و عملیات‌های پیرزمندانه چون ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس را پی‌ریزی کردند، افزود: ثمره این عملیات‌ها منجر به عقب راندن دشمن به ویژه در سال دوم‌ جنگ از خاک کشورمان شد.

بیرانوند با اشاره به اینکه کشور ما در دفاع‌مقدس در برابر ۳۲ کشور ایستادگی کردیم، متذکر شد: در پایان جنگ ۸ ساله دفاع‌مقدس حتی یک وجب از خاک جمهوری اسلامی ایران به یغما نرفت و در برهه فعلی نیز کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور آزادی‌خواه در منطقه می‌درخشد.

فرمانده تیپ ۲۱۶ زرهی شهید سرلشکر غلامرضا مخبری زنجان با بیان اینکه باید تلاش کنیم از وجود پیشکسوتان ۸ سال دفاع‌مقدس برای انتقال تجربیات، ایثار و از خودگذشتگی و دستاوردهای آن به ویژه به نسل جوان استفاده کنیم، توضیح داد: بسیاری از جوانان ما جنگ را به چشم خود ندیده‌اند و شناختی از این دوران ندارند و وظیفه همه ما نظامیان است که در جهاد تبیینی که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید دارند این از خودگذشتگی و ایثار حماسه آفرینان را به نسل جدید منتقل کنیم.

این مسئول با یادآوری اینکه در برنامه‌های آموزشی که برای سربازان داریم ساعت‌های بسیار خوبی برای آموزش انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی با ۸ سال دفاع‌مقدس در نظر گرفته‌ایم، تاکید کرد: بحث بعدی نیز این است که دیدگاه مردم نسبت به شناخت از دفاع مقدس باید کامل شود.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های هفته دفاع‌مقدس، یادآور شد: از مهمترین این برنامه‌ها می‌توان به رژه نیروهای مسلح اشاره کرد که راس ساعت ۸ صبح با حضور شکوهمند نیروهای مسلح سپاه پاسداران، ناجا، بسیج و ارتش جمهوری اسلامی ایران در بولوار شهید سلیمانی زنجان برگزار خواهد شد.

بیرانوند دیدار فرماندهان یگان مسلح با امام جمعه، گلباران مزار شهدا، ویزیت رایگان بیماران در بیمارستان ارتش، حضور فعال نیروهای مسلح در نمازجمعه شهر و شهرستان‌های استان، تقدیر از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و بازنشستگان، برگزاری صبح‌گاه مشترک و برنامه عهد وظیفه، برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی و دعوت از پیشکسوتان عرصه دفاع‌مقدس برای انتقال تجربیات هفته دفاع مقدس را از دیگر برنامه‌های این هفته عنوان کرد.

فرمانده تیپ ۲۱۶ زرهی شهید سرلشکر غلامرضا مخبری زنجان در ادامه با اشاره به اینکه در تجهیزات به همت و نبوغ جوانان ایرانی به یک خودکفایی کامل رسیده‌ایم، تاکید کرد: در حال حاضر به جرات می‌توانیم بگوییم تجهیزاتی به روز در تراز یگان‌های منطقه را در اختیار داریم.

این مسئول با توضیح اینکه تیپ زنجان نیز یک تیپ زرهی است که لازمه تیپ زرهی نیز به روز شدن تجهیزات است، افزود: در آغازین ماه امسال خیل عظیمی از تجهیزات در نیروی زمینی به روزرسانی شد و بخش عمده‌ای از تجهیزات که در ۲۹ فرودین آماده شده بود، به این تیپ واگذار شد.

بیرانوند با تاکید بر اینکه در حوزه موشکی نیروهای مسلح ما پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را داشته‌اند، متذکر شد: اگر چیزی غیر از این بود حتما گزینه‌های روی میز توسط دشمنان دنبال می‌شد.

وی با بیان اینکه یکی از سالم‌ترین و توانمندترین و بی‌عیب و نقض‌ترین سیستم‌های مسائل مالی در ارتش جمهوری اسلامی ایران حکم‌فرما است، اذعان کرد: در حوزه آموزش نیز نظام جامع تربیت آموزش متناسب با نوع یگان‌ها تعریف شده است.

فرمانده تیپ ۲۱۶ زرهی شهید سرلشکر غلامرضا مخبری زنجان با اشاره به موضوع مهارت‌آموزی و استقبالی که سربازان و جوانان از این حوزه دارند، توضیح داد: امتیازاتی بعد از سربازی برای این مهارت‌آموزان در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به وام‌های کم بهره اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha