• پنجشنبه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402063018856
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو:

شاخص برخورداری روستاییان از آب شرب در ایران از میانگین دنیا بالاتر است

شاخص برخورداری روستاییان از آب شرب در ایران از میانگین دنیا بالاتر است

ایسنا/اصفهان رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در بازدید از طرح آبرسانی به روستاهای نایین شاخص برخورداری روستاییان از آب شرب در ایران را ۸۵ درصد اعلام کرد که از میانگین دنیا بالاتر است.

میثم جعفرزاده، در جریان بازدید از طرح‌های آبرسانی روستاییان در نائین، با بیان اینکه میانگین دسترسی روستاییان به آب شرب در دنیا ۶۵ درصد است، اظهار کرد: با وجود اینکه شاخص دسترسی روستاییان به آب شرب در کشور از میانگین در دنیا بالاتر است‌، اما  این عدد و رقم برای ما آنچنان اهمیت ندارد. انچه بیش از هر چیزی مهم است رضایت تک تک مردم به ویژه محرومین است.

وی با بیان اینکه ما نسبت به ایجاد رضایتمندی  مردم از نظام مسئول هستیم، گفت: تامین آب شرب پایدار روستاییان باید ۲۰ سال پیش انجام می‌شد، اما به هر دلیل که این امر صورت نگرفت باید هم اکنون که عزم ملی براین امر فراهم شده همه دست اندرکاران این پروژه با همدلی و تعامل با یکدیگر بستر تامین آب شرب روستاییان در کشور را فراهم کنند. 

رئیس مرکز جهاد ابرسانی وزارت نیرو با اشاره به تامین پایدار آب شرب بیش از ۱۰ هزار روستا در کشور، خاطرنشان کرد: باید با وحدت رویه و همیتی  که مسئولان در اجرای این پروژه مردمی به خرج می‌دهند در آینده نزدیک شاهد ایجاد زیرساخت‌های لازم در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور برای تامین آب شرب باشیم، به‌طوری‌که تا چندین دهه دیگر دغدغه خدمات‌رسانی در بخش اب شرب به روستاییان نداشته باشیم.

جعفر زاده با اشاره به چگونگی اجرای تاسیسات آب در روستاها گفت: اجرای تاسیسات آب شرب در روستاهای کشور باید مطابق با اصول  فتی و مهندسی انجام شود و نظارت کامل و دقیق بر تمام مراحل اجرای این پروژه‌ها در اقصی نقاط کشور صورت گیرد.

جعفر زاده تصریح کرد:اجرای تاسیسات آب در روستاها باید از لحاظ کیفی و اصول  فنی مهندسی در خور نظام جمهوری اسلامی باشد. آبرسانی به روستاییان باید با تمام توان عملیاتی شود تا پروژه جهاد آبرسانی به روستاها در موعد مقرر به پایان برسد.

وی گفت: از آبفای استان اصفهان انتظار می‌رود در کم‌ترین زمان ممکن با استفاده از نیروهای متعهد و متخصص زیرساخت‌های آبرسانی به روستاها را در قالب طرح جهاد ابرسانی  را فراهم نمایند.

همچنین معاون بهره‌برداری و توسعه آب آبفای استان اصفهان نیز اعلام کرد: در شهرستان نایین و در مرحله نخست اجرای این طرح، ۲۸۶۰ نفر در ۵۴ روستا از آبرسانی پایدار بهره‌مند می‌شوند و علاوه بر حفر و تجهیز دو حلقه چاه آب، ۱۱۷ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع ۴۴۵۰ مترمکعب مخزن و ۵ باب ایستگاه پمپاژ نیز اجرا و احداث می‌شود.

محسن صالح افزود: در قالب این طرح، ۱۳ مخزن آب در روستاهای نایین احداث می‌شود که با احداث این  مخازن، آب شرب ۶۰ روستا با جمعیت حدود ۵۵۰۰ نفر به‌صورت پایدار تامین می‌شود و این روستاها از چرخه آبرسانی سیار حذف می‌شوند و در حال حاضر احداث مخازن ۱۰۰۰ متر مکعبی تعادلی مجتمع در محدوده گردنه کهنگ، مخزن ۵۰۰ متر مکعبی بین راهی کوهپایه علون آباد در مجتمع کوهستان بهارستان و مخازن ۱۰۰ متر مکعبی روستای کبرآباد و مخزن۵۰ متر مکعبی رحیم‌آباد مجتمع روستایی لای سیاه آغاز شده است.

وی افزود: آبرسانی به روستاهای مجتمع روستایی لای سیاه و کوهستان بهارستان نایین در قالب ۲ فاز در دهه فجر سال  گذشته و هفته دولت سال جاری به بهره‌برداری رسید و با اجرای ۶۰ کیلومتر خط انتقال، ۴۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۵۰۰ نفر تحت پوشش آبرسانی پایدار قرار گرفت. 

 در مردادماه سال جاری توافق‌نامه آبرسانی شرب به ۳۰۰ روستای استان(قرارداد دوم) به امضاء رسید. در مرحله دوم  این تفاهم نامه،  آبرسانی پایدار به ۳۰۰ روستا در ۲۵ شهرستان استان اصفهان با اجرای ۸۵۰ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب، احداث ۳۴ باب مخزن با حجم کلی ۲۰۰۰۰ متر مکعب، احداث ۲۴ باب ایستگاه پمپاژ در مدت سه سال با اعتباری بالغ بر ۹۶۰ میلیارد تومان اجرایی می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha