• جمعه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۰:۵۷
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1402063119201
  • خبرنگار : 50188

استاندار کرمان خبر داد

تصمیمات جدید برای رونق بازار پسته در کشور

تصمیمات جدید برای رونق بازار پسته در کشور

ایسنا/کرمان استاندار کرمان از اخذ تصمیمات جدید برای رونق بازار پسته اعم از خرید و صادرات این محصول خبر داد.

محمدمهدی فداکار شامگاه ۳۰ شهریورماه در مراسم اختتامیه هفتمین جشن ملی پسته در محل خانه حاج‌آقا علی رفسنجان، اظهار کرد: پسته شهرت جهانی دارد و بعد از نفت، طلا و فرش دستباف، پسته مهمترین کالای صادراتی باارزش است که ارزآوری دارد و هنوز هم در زندگی‌ها اثرگذار است.

وی با اشاره به سرمازدگی این محصول و اختلال در زندگی روزمره مردم رفسنجان، افزود: روز گذشته جلسه‌ای در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، مدیران بانکی، اتاق بازرگانی، انجمن پسته ایران و ... برگزار شد و عمده بحث در مورد پسته بود که تصمیمات این جلسه بازار محصول را بهتر خواهد کرد.

فداکار تصریح کرد: اگر دیر بجنبیم برخی مصوبات مانع صادرات پسته می‌شود اینکه Qr کد و شناسنامه‌دار کردن باغ‌های پسته محال است و پذیرفتند که پسته تفاوت دارد و نمی‌تواند کد دار شود و پذیرفتند که این مسئله باید حذف شود.

استاندار کرمان تصریح کرد: استاندارد اجباری هم برای پسته ضرورتی ندارد و کشورهای واردکننده پسته این استاندارد را نمی‌خواهند، بنابراین نباید خودتحریمی برای خود ایجاد و بازار جهانی برای رقیب پسته درست کنیم.

استاندار کرمان ادامه داد: برای رونق صادرات، یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی و همچنین تسهیلات ریالی برای بانک‌های عامل کشاورزان تخصیص یافت و فرصت مناسبی ایجاد شد که می‌تواند کمک کننده به تجار باشد و بازار پسته هم از دست نمی‌رود.

به گزارش ایسنا، حسین رضایی فرماندار رفسنجان نیز در این مراسم اظهار کرد: از دو سال قبل با بروز سرمازدگی و گرما و نیز سیل، محصول پسته کشاورزان از بین رفت اما امسال خوشبختانه در فصل بهار که سرمای شدید غالب بود با اختصاص سهمیه سوخت گازوئیل ۴۰ درصد محصول پسته در رفسنجان حفظ شد.

وی با بیان این‌که همسایگان شمال کشور از جمله ارمنستان، تاجیکستان، گرجستان و ... به پسته کاری روی آوردند و در داخل کشورمان هم ۲۸ استان پسته کاری انجام می‌شود، افزود: ایران ۸۰ سال است که بازار پسته جهانی را در دست دارد و ۱۰۰ سال قدمت پسته‌کاری را دارد لذا باید مراقبت کرد تا محصول را بتوانیم صادر کنیم.

وی خواستار اصلاح مواد ۲۷ و ۲۸ قانون تعادل‌سازی آب شد و گفت: ماده ۲۷ و ۲۸ قانون تعادل‌سازی آب، باغداران را آزار می‌دهد چرا که اگر زمین جایی خراب باشد طبق این قانون نمی‌توان سهمیه آب این زمین را در جایی دیگر صرف کرد و تولید را به دو یا سه برابر افزایش داد.

رضایی اضافه کرد: تغییرات اقلیمی، گرمای هوا و شوری آب از معضلاتی است که برای پسته پیش‌آمدهای بدی دارد اما کشاورزان در این شرایط محصول استراتژیک و ارزآور را تولید و روانه بازار می‌کنند و این جای قدردانی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha