• جمعه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۴
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1402063119564
  • خبرنگار : 71533

جمشیدی: غرب از بحران‌سازی و ایجاد شکاف بین مردم در ایران ناامید شده است

جمشیدی: غرب از بحران‌سازی و ایجاد شکاف بین مردم در ایران ناامید شده است

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری گفت: تلاش‌های زیادی در نیویورک انجام شد تا ایران را فاقد اراده برای پیشبرد امور نشان دهند اما بیان مواضع نظام از سوی رئیس‌جمهوری این انگاره را شکست.

به گزارش ایسنا، محمد جمشیدی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، درباره سفر اخیر رئیس‌جمهوری به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و برگزاری برخی دیدارها با سران کشورهای شرکت‌کننده در این مجمع، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در سفر نیویورک، اهداف ما به خوبی محقق شد. با بسیاری از سران کشورهایی که در نیویورک دیدار کردیم، از قبل تعامل داشتیم.

وی یادآور شد: سال گذشته با تلاش غربی‌ها یک برنامه امنیتی جدی برای بی‌ثبات کردن ایران آغاز شد اما با همبستگی مردم، این برنامه‌ها نقش بر آب شد. بزرگترین قدرت بازدارنده جمهوری اسلامی ایران، پیوند بین نظام و ملت است و بیگانگان برای ایجاد شکاف بین مردم و دولت تلاش می‌کنند، اما همواره ناموفق بوده‌اند.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: علت شکست غربی‌ها در برنامه‌ امنیتی سال گذشته‌شان این بود که این تلاش، امنیتی بود و جنبه واقعی نداشت به همین دلیل منجر به شکست شد. تلاش‌های زیادی در نیویورک انجام شد تا ایران را فاقد اراده برای پیشبرد امور نشان دهند اما در بیان مواضع رئیس‌جمهوری، این انگاره شکسته شد و معتقدم غربی‌ها از پروژه بحران‌سازی و ایجاد شکاف بین مردم در ایران ناامید شده‌اند.

جمشیدی تصریح کرد: به همین دلیل در بسیاری از جلسات بسته یا نشست‌هایی که با خبرنگاران و صاحب‌نظران برگزار شد، درباره مسائل داخلی بحث چندانی نمی‌شد، زیرا می‌دانستند جمهوری اسلامی از آن عبور کرده و این در حالی است که وقتی در آمریکا با سران کشورهای مختلف بحث می‌کردیم، همگی برای افزایش تعامل و داشتن روابط گسترده با ایران صحبت می‌کردند.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری با بیان این‌که رسانه‌های فارسی‌زبان معاند، تلاش می‌کنند فضا را ناآرام نشان دهند، اظهار کرد: اگرچه در دنیا کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند ولی تلاش آن‌ها برای ایجاد آشوب در داخل است. جمهوری اسلامی از پروژه‌های متعدد بحران‌سازی عبور کرده است؛ ما از بزرگترین پروژه‌های ضدامنیتی علیه کشور عبور کرده‌ایم در حالی که رسانه‌های فارسی‌زبان معاند، فضا را به گونه‌ای نشان می‌دهند که گویی همه دنیا علیه ماست.

وی تأکید کرد: در گفت‌وگو با رئیس یکی از مؤسسات مطالعاتی آمریکا، سیاست‌های این کشور علیه ایران را نقد کردم؛ او گفت، ما به این نتیجه رسیده‌ایم که دولت‌مان از تلاش برای ایجاد بحران در ایران ناامید شده است که البته او این موضوع را ضمنی تأیید کرد. بنابراین هم از پروژه بحران‌سازی در داخل کشور ناامید شده‌اند و هم از پروژه تغییر سیاست‌های راهبردی ایران در منطقه ناامید هستند. البته دشمن همواره در حال دشمنی‌کردن و رقابت است و نباید از این موضوع غافل شویم.

جمشیدی با اشاره به سخنرانی رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ادامه داد: در این سخنان دو موضوع ارزش‌ها و منافع مشهود بود. در اسناد امنیت ملی آمریکا و انگلیس هم یک فصل کامل به ارزش‌هایشان اختصاص داده شده است. در سخنرانی رئیس‌جمهوری، به قرآن و حفظ ارزش‌های ادیان اشاره شد؛ این امر اثر بسیار عمیقی در جوامع بشری در کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای اسلامی دارد.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری افزود: مسئله بعدی در سخنان رئیس‌جمهوری توجه به خانواده بود؛ الان حتی در کارتون‌هایی که برای کودکان نمایش می‌دهند، سطح جدیدی از ایجاد بحران در خانواده را دامن می‌زنند که در خود غرب هم به تنش میان صاحب‌نظران منجر شده است.

وی درباره سیاست همسایگی ایران، گفت:  ما یک سیاست تعاملی واضح داریم و حرکت‌هایی داشتیم که صداقت خود را اعلام کنیم، در عین حال لوازم روابط را هم در نظر داریم، یعنی همکاری‌های سیاسی در گروی همکاری‌های اقتصادی است. کشورها هم باید وارد این فاز شوند یعنی این‌گونه نباشد که ما امنیت را برای منطقه فراهم کنیم ولی کشورها با دشمنان ما وارد همکاری اقتصادی شوند.

جمشیدی یادآور شد: با رئیس‌جمهوری صربستان دیدار داشتیم که عضو ناتو است اما حرف‌هایی که یک عضو کامل جامعه غربی زد و ادبیاتی که داشت، کاملا متفاوت بود؛ حتی در برخی مسائل اشتراک‌نظر داشتیم. با مقامات ارشد ژاپن که کاملا با غرب هماهنگ است، دیدار کردیم و آنان بر توسعه تعاملات و همکاری‌ها تأکید داشتند.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری تاکید کرد: دکترین سیاست خارجی دولت سیزدهم همسایگی و همگرایی است. نمی.توان بدون تعامل با همسایگان توسعه ایجاد کرد. بخشی از سیاست همسایگی، تعاملات اقتصادی است که اتفاقا در صادرات به همسایگان رکورد زده‌ایم‌. بین آمریکا، چین، روسیه و هند رقابت است که در آسیای میانه نفوذ کنند، در حالی که ما با این کشورها سابقه روابط تمدنی داشته‌ایم ولی به خاطر یک سیاست اشتباه، رابطه ما با ترکمنستان قطع و حتی به دادگاه کشیده شده بود که تعیین خسارت شد اما در دولت سیزدهم، این خسارت  پرداخت شد و تعاملات اقتصادی را آغاز کردیم.

وی افزود: در حال حاضر با بسیاری از کشورهایی که تعامل را آغاز کرده‌ایم یکی دو دهه با آن‌ها رابطه نداشته‌ایم و این امر از ویژگی‌های شخصی آقای رئیس‌جمهوری و توانایی او در ارتباط‌گیری شخصی با رهبران کشورهای مختلف است.

جمشیدی ادامه داد: رئیس‌جمهوری بر توسعه زیرساخت‌های آسیایی از طریق ایران تأکید دارد چراکه همواره یکی از پروژه‌های اصلی که دشمنان ما پیگیری می‌کردند، دور زدن کریدورها و خطوط انرژی از مسیر ایران است. در اجلاس جی ۲۰، آمریکایی‌ها بر ایجاد خط کریدرو از هند به جنوب‌غرب آسیا تأکید کردند و آن را به تصویب رساندند این در حالی است که پروژه کریدور شمال - جنوب برای ما راهبردی است؛ ولی سئوال اینجاست که چرا تاکنون انجام نشده است؟ چرا راه‌آهن رشت - آستارا در این سال‌ها متصل نشده است؟ در حالی‌که در اجلاس بریکس نخست‌وزیر هند بر کریدور شمال - جنوب ایران تأکید داشت چون می‌خواست با شمال اروپا ارتباط داشته باشد.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری با بیان این‌که درآمد ترانزیت از درآمد فروش نفت بیشتر است، گفت: سئوال ما این است که پروژه‌های این‌چنینی چرا تاکنون اجرا نشده است؟ یا پروژه شلمچه به بصره احداث نشده است؟ در سیاست خارجی و طراحی کلان باید به سمتی برویم که روابط تجاری با کشورها نهادینه شود و کسی نتواند این ظرفیت را از ما بگیرد.

وی افزود: ایران همواره باید در حوزه منطقه‌ای حضور داشته باشد تا بتواند سیاست‌های داخلی خود را به پیش ببرد. ما با همه دنیا تعامل داریم حتی با اروپایی‌ها قهر نکرده‌ایم، با همه کشورها مذاکره داریم اما دوست و دشمن خود را می‌شناسیم، با همه کشورها کار می‌کنیم اما با دوستانمان بیشتر تعامل داریم و اگر غیر از این باشد، از ذکاوت سیاسی خارج شده‌ایم.

جمشیدی اظهار کرد: تصور ما از آفریقا در جامعه معمولا کشورهایی ضعیف، بیچاره و نیازمند است در حالی‌که چنین چیزی نیست، در آنجا ظرفیت زیادی برای کار اقتصادی وجود دارد، تمام رقبای ما در آفریقا ورود کرده‌اند و حتی یکی از کشورهای همسایه ما به بیش‌از ۵۰ کشور آفریقایی پرواز مستقیم دارد.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری یادآور شد: همان‌گونه که سایر کشورها از روابط سیاسی با دیگر کشورها سود می‌برند، ما هم می‌توانیم سود ببریم ولی این تصور در جامعه وجود دارد که فقط باید با چند کشور اروپایی همکاری و تعامل داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha