• شنبه / ۱ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1402070100559
  • خبرنگار : 71219

انسیه شاه‌حسینی: فرهنگ پشت خاکریزها را برخی مسئولان از ریشه زدند

انسیه شاه‌حسینی: فرهنگ پشت خاکریزها را برخی مسئولان از ریشه زدند

انسیه شاه‌حسینی که این روزها مشغول ساخت فیلمی در حوزه دفاع مقدس است، می‌گوید: یکسری از هنرمندان انگیزه کار در این حیطه را داشتند ولی پشت درهای بسته ماندند چون عده‌ای به جای حمایت فقط شعار آن را سرمی‌دادند.

به گزارش ایسنا، شاه‌حسینی از سال گذشته درصدد بود تا ساخت فیلم جدیدش را با نام «دست ناپیدا» وارد مرحله اجرایی کند ولی شرایط فراهم نمی‌شد تا سرانجام از مدتی قبل پیش تولید آن آغاز شد.

این فیلم به تهیه‌کنندگی سیدسعید سیدزاده ساخته می‌شود که پیش‌تر درباره آن گفته بود: «دست ناپیدا» به طور کامل در استان خوزستان ساخته خواهد شد و فیلمی در حوزه دفاع مقدس و کاملا ارزشی است که آیندگان ما نیاز دارند قصه‌هایی شبیه آن را ببینند. فیلم، یک قصه اجتماعی در میانه‌های جنگ و روایتگر ایثارگری یک قشر خاصی از جامعه در دوران جنگ است.  

اما همزمان با برگزاری هفته دفاع مقدس انسیه شاه حسینی درباره تاکید اخیرا رهبر انقلاب اسلامی درباره توجه به این جریان و نیز مشکل عمده‌ای که در ساخت آثار هنری درک کرده است، به ایسنا گفت: با چرخشی که در سال‌های پس از امضای قطعنامه (۵۹۸) در کشور انجام شد، یک اتفاق افتاد که هنوز هم آسیب‌هایش تمام نشده و آن هم این بود که مسئولان ما تغییر روش دادند و از فرهنگ حاکم بر آن سوی خاکریزها -که مانع هر خطایی می‌شد - می‌ترسیدند؛ پس آن را از ریشه زدند و فرهنگ پشت خاکریزها را از بین بردند و به جای آن یک فرهنگ مصرفی بر جامعه حاکم کردند.

وی ادامه داد:‌ با این روش جامعه بورژوازی را که انقلاب نابود کرده بود، دوباره پهن کردند. این مدل جامعه فرهنگ مصرفی و پاساژ و ... می‌خواهد در حالی که فرهنگ بچه‌های ما در آن سوی خاکریزها برادری، برابری، قناعت، ایثار و گذشت بود و عملکرد جهادی را نشان می‌دادند.  

این فیلمساز گفت: بنابراین این شکل از ماجرای حاکم بر مرزهای فرمانروایان ادوار گذشته باعث شد چنین فرهنگی پس برود در حالی که یک‌سری بچه‌های هنرمند که انگیزه داشتند، با وجود اینکه در عرصه حضور پیدا کردند اما پشت درهای بسته ماندند. آن‌ها نمی‌دانستند کسانی که شعار می‌دهند و می‌گویند حمایت می‌کنیم، برعکس عمل می‌کنند و نتیجه آن چیزی شده که ما امروز شاهد آن هستیم.

انسیه شاه‌حسینی آخرین فیلمش را سال ۱۳۹۰ با نام «زیباتر از زندگی» ساخت و «پنالتی»، «شب بخیر فرمانده» و «غروب شد بیا» دیگر فیلم‌های او در دهه ۸۰ هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha