• یکشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402070200862
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

تاریخ شفاهی دفاع مقدس؛ الزامات و نیازها

تاریخ شفاهی دفاع مقدس؛ الزامات و نیازها

ایسنا/خراسان جنوبی نویسنده کتاب با موضوع دفاع مقدس گفت: توجه به قلم و آنچه رقم می‌زند به‌ویژه در حوزه معارفی و ادبیات پایداری اکنون آن چنان که باید دیده نمی‌شود؛ توجه و در مرکز قرار دادن این نوع نشر باید هدف اصلی در انتشارات و حفظ و نشر آثار باشد. 

غلامحسین باغانی، نویسنده و مؤلف کتاب "دولت سری" که خود نیز یکی از رزمندگان است، در گفت‌وگو با ایسنا در مورد انگیزه خود برای نوشتن این کتاب، گفت: اسارت با بدترین شکنجه‌ها و دوری از خاک وطن حس بدی دارد.

وی ادامه داد: براین اساس و باتوجه به تعداد بالای آزادگان استان، مصاحبه‌هایی با آزادگان انجام داده و این مصاحبه‌ها را که بسیار نیز طولانی و حدود ۸۰۰ صفحه بود، جمع‌آوری کرده و به شکل داستانی روایی از دوران اسارت بیان کنم. 

این نویسنده بیان کرد: کتاب "دولت سری" برگرفته از خاطرات جمعی از اسرای ایرانی در اردوگاه‌های مخوف موصل ۲ است. تمام شکنجه‌ها در این کتاب بیان و یادآوری شده است.

باغانی با بیان اینکه اسرا با مقاومت و همفکری لحظه‌ای در مقابل امیال نفسانی دشمن سر تسلیم فرود نیاوردند، افزود: این کتاب در واقع داستان صبر و آزادگی افرادی گمنام است.

وی اظهار کرد: این افراد که هرگونه اجتماع و عمل عبادی ممنوع بود نماز جماعت برپا می‌کردند؛ با لقمه نانی خشک و جرعه آب در  سحرگاه روزه می‌گرفتند؛ دعاهایشان را مخفیانه زیر پتو می‌خواندند و ایثارگرانه به مجروحین که در تب می‌سوختند کمک می‌رساندند. 

این نویسنده با بیان اینکه زندگی در عصر حاضر نباید ما را از سختی‌های گذشته غافل کند، تصریح کرد: مکتوب کردن تاریخ شفاهی برای لمس آنچه رخ داده توسط افرادی که در آن دوران نبوده و طعم آن روزها را نچشیده‌اند، بسیار سخت و نفس‌گیر است. 

وی افزود: معجزه قلم و نوشتار به حدی است که این روزها را برای افراد قابل درک و ملموس کرده و توجه به ارزش‌ها را دوچندان می‌کند، اما باید دانست چگونه از قلم استفاده کرد. 

نویسنده و مؤلف کتاب "دولت سری" بیان کرد: توجه به قلم و آنچه رقم می‌زند به‌ویژه در حوزه معارفی و ادبیات پایداری اکنون آن چنان که باید دیده نمی‌شود؛ توجه و در مرکز قرار دادن این نوع نشر باید هدف اصلی در انتشارات و حفظ و نشر آثار باشد. 

باغانی تصریح کرد: وقتی از خاطرات آزادگان سخن می‌گویی یا می‌خواهی روزهایی را به تصویر بکشی که اکنون دیگر درکش بسیار مشکل است، باید آن چنان از نظر قدرت ذهنی فعال باشی تا بتوانی با جزئیات به ذکر حقایق بپردازی و از طرفی صداقت در بیان را از یاد نبری. 

حمایت از ماندگاری ادبیات پایداری 

وی با بیان اینکه نادیده گرفتن برخی موارد مهم و یا توجه بیجا به مواردی که نباید، از آفات یک مؤلف است که خود باید آن را مدیریت کند، بیان کرد: زندگی در عصر حاضر نباید ما را از آنچه بوده‌ایم، دور کند و این دقیقاً همان رکنی است که برای دیده شدن روزهای سخت مبارزه و پایداری مردان ایران زمین بدان نیاز داریم. 

این مؤلف گفت: بیان واقعیات، دوری از حرف‌های دشمنان، دوری از ذهنیت‌سازی‌های منفی و کنار گذاشتن عقاید شخصی در  بررسی روایت‌های مهم و اثرگذار مهم‌ترین امری است که یک مؤلف به آن نیاز دارد؛ در واقع نباید مشکلات حاضر حوزه چاپ و نشر بر روی ذهن مؤلف اثر گذارد؛ در حالی که سخت است اما باید تمام تلاشت را انجام دهی که این اثرگذاری حداقل باشد. 

وی تصریح کرد: گرانی کاغذ و گاهی عدم حمایت‌ها دل را به درد آورده و مانع از اثرگذاری مهم و حتی ادامه فعالیت نویسندگان می‌شود و چه سخت است این کنار گذاشتن کار برای مشکلات. بنابراین از مسئولان انتظار حمایت داریم.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha