• یکشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402070200936
  • خبرنگار : 50081

یک کارشناس مذهبی:

امام حسن عسکری(ع) بزرگترین شبکه موکلین شیعه را به وجود آورد

امام حسن عسکری(ع) بزرگترین شبکه موکلین شیعه را به وجود آورد

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: امام حسن عسکری(ع) بزرگترین شبکه موکلین شیعه را به وجود آورد تا جامعه را برای غیبت امام و فرزند بزرگوار خود آماده کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی ذاکری در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) یازدهمین امام شیعیان است که به مدت ۶ سال امامت را برعهده داشت. ایشان فرزند امام هادی(ع) و پدر امام مهدی(عج) است.

وی افزود: مشهورترین لقب ایشان «عسکری» به معنای محل لشگرگاه دشمن که به اقامت اجباری‌ امام حسن عسکری(ع) در سامرا نیز اشاره دارد. ایشان در سامرا تحت مراقبت حکومت عباسی قرار داشت و برای فعالیت‌هایش با محدودیت روبه‌رو بود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) با تهدیدی به نام تبعید مواجه بود که نمی‌توانست نقش خود را به خوبی ایفا کند؛ زیرا در لشگرگاه دشمن محبوس بود. به همین دلیل ایشان بزرگترین شبکه موکلین شیعه را به وجود آورد و رهبری کرد تا از طریق نمایندگان و نامه‌نگاری با شیعیان ارتباطات خود را حفظ و از اخبار و وقایع مطلع ‌شود.

وی عنوان کرد: امام حسن عسکری(ع) با آن فاصله فیزیکی و جغرافیایی که با شیعیان و پیروان خود داشت، توانست با تشکیل گسترده وکالت در سرزمین‌های اسلامی نمایندگانی را به عنوان وکیل خود که از حکومت خلفای عباسی مخفی بود، مشخص کند. امام حسن عسکری(ع) نقش امامت را به خوبی ایفا کرد. همچنین آماده سازی مردم برای پذیرش زمان غیبت امام زمان(عج) از مهمترین نقش‌های امام حسن عسکری(ع) بود که هیچ امامی این نقش را نداشت.

ذاکری تاکید کرد: این اقدام امام حسن عسکری(ع) باعث شد تا مردم به آرامی بیاموزند که ما امام داریم اما آن را نمی‌بینیم و قطعاً جامعه این را پذیرفت که حتماً نباید امام را با چشم مشاهده کرد، بلکه ممکن است از طریق نمایندگانی که برای خود مشخص کردند به سؤالات و مسائلی که جامعه اسلامی دارد، جامه عمل بپوشانند. بنابراین جامعه اسلامی به مرور زمان و در طول امامت امام حسن عسکری(ع) آماده پذیرش امام غایب باشند که این اقدام از هنرهای امام حسن عسکری(ع) بود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در زمان امام حسن عسکری(ع) نیز توجه اصلی حضرت بر آن بود که جامعه را برای غیبت امام و فرزند بزرگوار خود آماده کند؛ امری که بسیار جدید و تازه بود و آن حضرت در عین گرفتاری در پایتخت دشمن توانست با شبکه‌های اطلاع‌رسانی که از درون مرکز حکومت بود، به اطراف و اکناف، زمینه را فراهم کند تا همه بدانند امام(ع) فرزند دارد و نشانه‌ها و غیبت ایشان چنین است.

ذاکری اضافه کرد: امام حسن عسکری(ع) در این راستا با همان فرصت اندک و عمر کوتاهی که داشت، تمام هم وغم و تلاش خود را در این زمینه انجام داد. ایشان یکی از بزرگترین جهادها را عملیاتی و به ثمر رساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha