• دوشنبه / ۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1402070301540
  • خبرنگار : 50136

یک مسئول:

وسعت مناطق چهارگانه محیط زیست آذربایجان‌غربی بیش از ۶۷۰ هزار هکتار است

وسعت مناطق چهارگانه محیط زیست آذربایجان‌غربی بیش از ۶۷۰ هزار هکتار است

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: بیش از ۶۷۰ هزار هکتار وسعت مناطق چهارگانه استان شامل پارک ملی، مناطق حفاظت شده، اثر طبیعی ملی و پناهگاه حیات وحش است که ۱۵ درصد از کل مساحت استان را شامل می‌شود.

سعید شهند در گفت و گو با ایسنا با اشاره به ثبت ۴۱ درصد تنوع زیستی کشور در آذربایجان غربی، افزود: بیش از ۸۹۰ هزار هکتار وسعت مناطق صید و شکار ممنوع استان است که ۲۰ درصد از مساحت کل استان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵ گونه از حیات وحش استان شامل گوزن زرد ایرانی، میش مرغ، غاز پیشانی سفید کوچک، خرس قهوه ای و پلنگ در معرض خطر انقراض هستند که برای گونه های گوزن زرد ایرانی و میش مرغ برنامه عمل ملی در حال انجام و پیگیری است، اظهار کرد: سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در راستای حفاظت و احیاء جمعیت این گونه در معرض خطر انقراض در سال گذشته و در مساحتی بالغ بر۶ هکتار افتتاح شده است و تولد سه گوساله گوزن زرد در بهار سال جاری بیانگر وضعیت مطلوب زیستی این گونه در این سایت است.

شهند با اشاره به احداث سه پاسگاه محیط بانی جدید در استان افزود: با احداث ۳ پاسگاه جدید محیط بانی از ابتدای سال گذشته تاکنون تعداد پاسگاه های محیط بانی استان به ۲۱ پاسگاه رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به نهایی شدن جذب و بکارگیری ۲۹ محیط بان جدید و تجهیز کلیه محیط بانان استان به ملزومات انفرادی اظهار کرد: از ابتدای سال گذشته  تاکنون مراحل استخدام و بکارگیری ۲۹ محیط بان جدید انجام شده است که با اضافه شدن آنها تعداد محیط بانان استان به ۱۳۹ نفر می رسد و ملزومات انفرادی یگان حفاظت شامل لباس، کفش، پوتین، دوربین چشمی، شوکر و ... برای تمامی محیط بانان تهیه و توزیع شده است.

وی ادامه داد: همچنین از ابتدای سال گذشته تاکنون با استفاده از اعتبارات ملی و استانی، تمامی پاسگاه های محیط بانی استان تعمیر و تجهیز شده اند و در حال حاضر در بهترین شرایط کاری مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

شهند در خصوص  راه اندازی سیستم پایش برخط و هوشمند مناطق تحت مدیریت استان نیز گفت: با افتتاح مرکز پایش برخط مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست در دهه فجر سال ۱۴۰۱ اکثریت مناطق تحت مدیریت توسط دوربین های مدار بسته بصورت برخط پایش و کنترل می شوند و این روند تا پوشش صد در صدی مناطق ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha