• دوشنبه / ۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402070301744
  • خبرنگار : 80001

رشد ۴.۷ درصد بخش ساختمان

مسکن از رکود خارج شد

مسکن از رکود خارج شد

تحقق رشد ۴.۷ درصدی بخش ساختمان در بهار امسال در کنار عواملی همچون خروج سوداگران از بازارهای ملک، طلا و ارز می‌تواند توان خرید متقاضیان خانه اولی را تقویت کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام مرکز آمار، بخش ساختمان پس از رشد منفی در سال گذشته به رشد ۴.۷ درصد در بهار امسال رسید. رشد اقتصادی کشور نیز  با نفت به ۷.۹ درصد و بدون نفت به ۶.۱ درصد افزایش یافت. وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که مسیر بخش مسکن در ماه‌های آینده ادامه پیدا می‌کند و کارگاه بزرگ ساختمانی در کشور ایجاد خواهد شد.

دولت سیزدهم با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و واگذاری زمین، بخش مسکن را پس از یک دوره افول مجددا احیا کرده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد تشکیل سرمایه در بخش ساختمان در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۲.۱-، ۱۳.۷-، ۳.۹ و ۲.۳- درصد بوده است. درواقع بجز سال ۱۴۰۰ رشد محصول ناخالص داخلی بخش مسکن منفی بوده است.

اما در بهار امسال بخش مسکن به رشد ۴.۷ درصد رسیده است. به نظر می‌رسد اجرای طرح نهضت ملی مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و واگذاری زمین به متقاضیان ساخت در افزایش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن تاثیرگذار بود.

دولت تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن را به مرحله ساخت رسانده است. در این قالب برنامه‌های متنوعی شامل ساخت مسکن در شهرهای جدید، روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر، پرداخت تسهیلات خودمالکی، نوسازی بافت‌های فرسوده و واگذاری زمین به خانه اولی‌ها در دستور کار قرار دارد. دولت هم‌چنین در قالب طرح جوانی جمعیت به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر زمین رایگان واگذار می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرد که ابزارهای مدیریتی، تولید و عرضه مسکن و همچنین تولید و عرضه گسترده زمین که از هفته آینده در کشور آغاز خواهد شد، همگی راهکارهایی است که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است. به گفته مهرداد بذرپاش تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها به مردم واگذار می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در همه کشور خبرهای خوبی از کاهش قیمت مسکن شنیده می‌شود و باز هم باید کاهش پیدا کند. این موضوع اثر مستقیم بر بازار اجاره خواهد داشت.

تا اوایل شهریور امسال مجموع یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۹۱ واحد نهضت ملی مسکن به مرحله ساخت رسید که ۱۲۳ هزار و ۹۷۲ واحد در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده، ۱۲۴ هزار و ۱۵۴ واحد در دست ساخت برای تامین مسکن کارکنان نیروهای مسلح، ۱۱۹ هزار و ۵۷۹ واحد ظرفیت واحد مسکونی قراردادهای منعقده برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به اشخاص دارای زمین (خود مالکی) و ۲۹۵ هزار و ۳۱۹ واحد تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت جهت نوسازی  مسکن روستایی است.

همزمان با رونق نسبی ساخت و ساز، معاملات مسکن عمدتا از نوع سفته‌بازی و سوداگری دچار رکود شده است. این مساله به کاهش تا ۲۰ درصد قیمت‌های پیشنهادی فروش آپارتمان در کلانشهرها انجامیده و در مواردی قیمت‌ها تا بیش از ۲۰ درصد نیز کاهش نشان می‌دهد.

از طرف دیگر بازارهای ارز و طلا به ثبات رسیده‌اند. تثبیت معاملات سفته‌بازانه در بازارهای مسکن، ارز و طلا می‌تواند به بهبود توان متقاضیان مصرفی مسکن منجر شود. دولت قصد دارد مالیات خانه‌های خالی را با جدیت پیش ببرد. همزمان طرح برخورد با مشاوران املاک بدون مجوز و متخلف را در دستور کار قرار داده است. ملزم کردن پلتفرم‌های فروش مسکن به رعایت ضوابط نرخ‌گذاری و پیگیری قانون مالیات بر عایدی سرمایه از اقداماتی است که می‌تواند بازار مسکن را به آرامش برساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۳ ۲۱:۲۵

خداییش نظر من را بزار این آمارها که گفتید رشد هفت درصدی و ساخت خانه که شروع شده خوب من الان یک کلنگ میزنم زمین یا اصلا فونداسیون می کنم خوب شروع شده کار مهم پایان کار است برادر ساخت سه ملیون مسکن شروع شده یعنی چی

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۴ ۲۳:۴۰

سلام نمیخواهد مسکن ملی بسازید همون مسکن مهر ۱۶ ساله کلنگش زدید کامل کنید بهتر

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۳ ۲۱:۴۹

هرگاه مسکن از رکود خارج شودشروع گرانی مسکن است

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۵ ۰۳:۴۸

اتفاقا برعکس.. هروقت قیمت مسکن صعودی باشد و رو به افزایش، بازار از رکود خارج می‌شود و خرید و فروش ملک داریم، در غیر این صورت در رکود خواهیم بود..

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۳ ۲۲:۰۶

مسکن در رکود کامل است و هیچ معامله ای انجام نمیشود تو بوق وکورنا نکنید که مسکن از رکود خارج شده کو خریدارم

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۳ ۲۲:۳۹

خونه یک میلیاردی شده پنج میلیارد بعد بیست درصد کجا حساب میشه. وام نده به افراد دولت بسازه. پول میره جای دیگه.نظارت باید خیلی قوی باشه. مشهد واویلاست از قیمتهای نجومی. لونه کبوتر هم یک میلیارده

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۳ ۲۳:۲۴

کاملاقفل شده،خبری ازخریدارنیست.

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۴ ۰۰:۵۶

خونه میلیاردی با حقوق ۱۰ میلیونی صد سال دیگه هم خونه خریدار نداره

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۴ ۰۷:۱۷

همه چی آرومه ما چقدر خوشبختیم...

avatar

سلام من مستاجرم ومسکن ندارم ۷۰ سالمه بیماری صرع دارم حقوق من ۶۸۰۰م از تامین اجتمایی شعبه ۲۵ تهران استاطفا مرا در لیست مسکن بنویسید چون مالک تمدید نمی کنه تا دی ماه وقت دارم وام هم هرچه نوشتم وگفتم ندادن

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۴ ۱۳:۱۰

یعنی توهفتادسال نتونستی یه واحد۷۰متری بخری؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۴ ۱۶:۰۹

چه دل خوشی داری فک میکنی همه تو ٧٠سالگی میتونن صاحب خونه بشن

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۴ ۱۹:۴۴

ما نمیدونیم ای کاهش قیمت مسکن تو کدوم شهر اتفاق افتاده ما که ندیدیم نه شنیدیم تازه اگه قیمت بیاد پایین اینقدر بالا رفته که پایین اومدنش هیچ اثری ندارد اگه هم بیاد کسی نمی فروشه تو روستاها هم کمکی به شهر نمیکن باید تو شهرها اینقدر ساخت و ساز بشه و مصالح ارزون باشه تا قیمت مسکن شکسته بشه همه هچی در گروه قیمت مصالح ساختمانی است ولاغیر

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۴ ۱۱:۵۹

مسکن ملی میخوان بسازن کلی باج و رانت هست نمونه خروج سیمان و فولاد از بورس کلا چرا ؟ چون کلی سود یا مفت داره برای عد ه ایی خاص.

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۲۸

دولت بایستی عوارض صدور پروانه و مصالح ساختمانی از جمله آهن و سیمان را ارزان کند تا سازندگان تشویق به ساخت و ساز گردند. با بوق و تبلیغات مشکل مسکن حل نمی گردد .

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۴ ۱۵:۴۹

مسکن خیلی از این هم پائین تر میاد،چون حبابی رفت بالا.

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۴ ۲۳:۰۴

با سلام نه اصلا اینطور نیست مگه میشه شما مصالح ساختمانی را چندین برابر در این دو سال ببرید بالا و بعد روی کاغذ مینویسید ساختمان ارزان شد واقعا نمیدانیم چی بگیم شاید یکی از روی گرفتاری ی واحد ساختمان خودش را ارزان فدا کنه ولی دلیل بر ارزانی نیست انقدر ساختمان گران هست کسی جرات برای خرید ساختمان نداره نه اصلا ارزان نیست و بسیار هم گران و با حرف و رکود بازار ارزان نمیشه

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۵ ۰۰:۱۲

مسکن گران شود از رکود خارج و چرخ ممکلت میچرخد و درنهایت به نفع هر ایرانی هست

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۵ ۰۱:۰۹

سی هزار واحد خالی از سکنه در اختیار بانکها ست همینهاروبه خانه اولی‌ها بدهید قسطی

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۶ ۰۹:۴۷

این همه زمین چرا خراب کردن؟توی این زمین به این وسعت به راحتی میشه خونه ویلایی و دو سه طبقه ساخت. من خودم نقشه بردار هستم. اصلن نیازی به این همه حرام کردن زمین نیست. با یک طراحی و خیابون بندی تمیز میشه از تمام عرصه استفاده کرد. مردم خوشون بهتر میتونن زمینشون رو خاکبرداری و یا خاکریزی کنن.