• دوشنبه / ۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۷:۵۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402070301842
  • خبرنگار : 80001

تلاش برای کاهش قیمت مسکن ملی

تلاش برای کاهش قیمت مسکن ملی
پروژه نهضت ملی مسکن اصفهان

کاهش هزینه بیمه، ساماندهی عوارض صدور پروانه و عرضه سیمان وفولاد با قیمت مناسب به سازندگان طرح نهضت ملی مسکن از جمله برنامه‌های دولت برای کاهش قیمت تمام شده مسکن است که امروز وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، امروز دوازدهمین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رییس‌جمهور تشکیل شد. رییس‌جمهور در جریان این نشست، «آماده‌سازی و تحویل ۱۰۰ هزار مسکن از ۲۴۰ هزار مسکن مهر نیمه‌تمام به ارث رسیده به دولت»، «شناسایی خانه‌های خالی و پیگیری عرضه و واگذاری آن به بازار مسکن»، «ساماندهی وضعیت بنگاه‌های مشاورین املاک» و «تامین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن» را از جمله گام‌های مثبت و موثر در عرصه ساخت و تامین مسکن در چند ماهه گذشته عنوان کرد.

حدود ۱.۷۶ میلیون مسکن به مرحله ساخت رسید

مهرداد  بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی نیز با اعلام اینکه تاکنون ۵۰ هزار هکتار زمین در قالب الحاق به محدوده‌های شهری و شهرک‌های جدید تامین شده است، توضیح داد: علاوه بر واگذاری و تامین اراضی برای ساخت مسکن، هم اینک، یک میلیون و ۷۵۹ هزار واحد نهضت ملی در قالب مسکن روستایی، مسکن شهری، زمین‌های تک طبقه واگذار شده به متقاضیان واجد شرایط، تکمیل حدود یکصد هزار واحد مسکن مهر، تولید مسکن و نوسازی در بافت فرسوده و خودمالکی در سراسر کشور در حال اجراست.

مواخذه بانک‌هایی که به تکالیف خود در قبال بخش مسکن عمل نمی‌کنند

اما در دو سال اخیر نقدهایی به عملکرد سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات بخش مسکن وارد می‌شود. در این زمینه رئیس جمهور از وزرای راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و کشور و رئیس کل بانک مرکزی خواست در قالب دو هیئت ضمن بررسی آمارهای ارائه شده از متقاضیان تسهیلات مسکن معرفی شده به بانک‌ها، تعداد قراردادهای منعقده و میزان تسهیلات پرداختی، از مدیران بانک‌هایی که در این زمینه به وظایف قانونی عمل کرده‌اند تقدیر شده و کسانی که به وظایف خود عمل نکرده‌اند، مواخذه شوند.

مقرر شد تا کمیته سه جانبه ای بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و بانک مرکزی تشکیل شود تا ظرف دو هفته با بررسی دقیق تر، گزارش عملکرد بانک ها را خدمت رییس جمهور ارایه بدهد. ارایه تسهیلات وظیفه بانک است و بانک ها باید دراین خصوص همکاری بیشتری داشته باشند.

درخصوص کنترل بازار مسکن نیز دولت در ماه‌های اخیر اقداماتی همچون برخورد با مشاوران املاک متخلف، ملزم کردن سامانه‌های اینترنتی فروش مسکن بر رعایت ضوابط نرخ‌گذاری، پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن و اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در دستور کار خود قرار داده است.

پلمب ۵۶۰۰ بنگاه مشاور املاک در کشور

از خردادماه امسال تا کنون بیش از ۸۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های املاک سراسر کشور انجام و ۵۶۰۰ بنگاه مشاور املاک توسط پلیس امنیت اقتصادی پلمپ شد. درخصوص عرضه املاک نیز در جلسه امروز شورای عالی مسکن، مقررات‌گذاری برای سکوهای انتشار آگهی مسکن و ساختمان به تصویب رسید. سکوهای انتشار آگهی، مقررات را پذیرفته‌اند. سکوهای انتشار آگهی‌ها باید آگهی را بعد از تایید هویت مالکان ملک توسط سامانه املاک و اسکان منتشر کنند.

مجموع اقدامات اخیر در کنار ثبات بازارهای موازی به آرامش بازار مسکن منجر شده است.   آن‌طور که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید در تمام نقاط کشور خبرهای خوبی از کاهش قیمت مسکن شنیده می‌شود و باز هم باید کاهش پیدا کند.

رشد ۴.۷ درصدی بخش مسکن در بهار امسال

هم‌چنین آمار مرکز آمار ایران حاکی است که رشد بخش ساختمان و مسکن که در بهار سال گذشته منفی بود در بهار امسال مثبت ۴.۷ درصد ثبت شد. بانک مرکزی چند روز قبل اعلام کرد که در بهار امسال رشد منفی بخش مسکن و ساختمان در بهار سال گذشته امسال مثبت شده است. آمارها، حاکی از آن است که رشد شتابانی در بخش ساختمان و مسکن ایجاد شده است.

قیمت مسکن ملی کاهش می‌یابد؟

یکی دیگر از دغدغه‌های متقاضیان، کاهش قیمت تمام شده مسکن است. برآورد می‌شود که هم‌اکنون قیمت تمام شده هر متر مربع از واحد نهضت ملی مسکن ۷.۵ تا ۸ میلیون متر مربع رسیده باشد. وزیر راه و شهرسازی در این زمینه اعلام کرد: با مصوبه جدید مجلس، بخشی از هزینه‌ها که در قالب بیمه و عوارض از صاحبان ملک اخذ می‌شد کاهش چشمگیری خواهد یافت. همچنین موضوع عوارض صدور پروانه ساختمانی که توسط شهرداری‌ها از مردم اخذ می‌شود نیازمند ساماندهی مجدد است که در تلاش برای اصلاح آن هستیم.

بذرپاش هم‌چنین گفت: در خصوص مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد که اصلی‌ترین مصالح ساختمانی در ساخت و ساز به شمار می‌روند، تصمیم داریم تا با قمیت مناسب‌تری به سازندگان عرضه کنیم تا در قیمت تمام شده و کاهش آن تاثیر داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری ۲۰ هزار قطعه زمین از فردا در ۳۱ استان کشور به مدت ۱۰ روز هم‌زمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) برای طرح جوانی جمعیت به متقاضیان واجد شرایط خبر داد و افزود:  با تحویل این قطعات میزان قطعات اراضی تحویلی برای طرح جوانی جمعیت به ۳۲ هزار واحد می‌رسد.  

بذرپاش یکی از سیاست های جدید وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید را واگذاری زمین‌های روستایی عنوان کرد و افزود: تا پایان امسال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در قالب طرح نهضت ملی مسکن در روستاها تحویل می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۳ ۲۰:۳۳

با سلام.بنده یکی از متقاضیان طرح مسکن ملی در شهر جدید پرند هستم که از سال ۹۸ تا الان داریم پول واریزمیکنیم و متاسفانه تا کنون با ما قرارداد بسته نشده و با توجه به اینکه عمران پرند در ابتدا قراربود در چهار مرحله از ما پول بگیره تعداد آورده ها رو به ۸ آورده ۴۰ میلیونی و بعدش به ۱۰ آورده ۴۰ میلیونی و به تازگی اعلام کرده که باید ۱ میلیارد تومان پرداخت کنیم اونم در بازه زمانی کوتاه.با توجه به اینکه متقاضیان طرح مسکن ملی از اقشار آسیب پذیر جامعه هستن این چه رویه ای هست که وزارت راه و شهرسازی پیش گرفته و گفتن اگه واریز نکنیم از پروژه حذف میشیم.با توجه به اینکه بزرگترین شعار دولت سیزدهم ساخت مسکن حمایتی بوده این روند نه تنها حمایت از اقشار ضعیف جامعه نبوده بلکه بار سنگین بدهی و قسط های طولانی مدت سنگین رو برای ما به ارمغان آورده‌ و خواستم صدای ما رو به مسئولین برسونید تا شاید راهکاری پیدا کنن و ما رو از این وضعیت نجات بدهند

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۳ ۲۲:۵۳

سلام خواهش می کنیم اجاره نشزنم قراردادبیست روزتمام شدمعلولین هستم ثبت نام مسکن ملی رضامحمدقاسمی تحت پوشش بهزیستی باتشکر

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۵ ۱۷:۱۷

دلالی میکنی

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۳ ۲۳:۲۴

سلام لطفآ درصورتیکه متقاضیان مسکن مهری که قبلآ ثبت نام کرده ونمیتوانند قسط هاراواریز کنند بجای آنها از قبول شدگان نهضت ملی جدید جایگزین کرده وافرادیکه می‌توانند کلیه مبلغ واحدرایکجا پرداخت کنند واگذار نمایید

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۴ ۱۱:۱۸

متقاضی مسکن ملی هستم سه سال میشه واریز وجه رو شروع کردم هر سال میگن تورم متری اینقد تورم شد متری اونقد مگه این تورم چند بار به میلگرد و سیمان خریداری شده و استفاده شده تو پروژه باید بخوره مگه سه سال پیش میلگردشو نخریدن که دوباره میگن آهن گرون شده کارگری که سه سال پیش کارکرده مگه حقوقشو ندادن پروژه‌ای که پنجاه درصدشو پارسال یا دو سال پیش ساختن چرا باید دوباره نسبت تورم از کف حساب کنه

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۴ ۱۲:۰۴

دولت عوارض شهرداری و نظام مهندسی و بیمه نگیرد زمینهای داخل شهر ها که چندین دهه هست طرح دولتی دارند مانند فضایی سبز و هیچ گونه تعیین تکلیف نمی شون به مسکونی تغیر کاربری کند بدون گرفتن قدر سهم.از سوی شهرداری در عرض چند ماه قیمت مسکن به قیمت واقعی میرسد

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۵ ۱۷:۱۴

میخواهید مردم راحت زندگی کنند راهش اینه که ضروریات زندگی مردم و تشکیل خانواده و فرزند اوری که اولین نیاز ضروری تشکیل خانواده مسکن است مالکیتش محدود به تعداد انگشت شمار نه یکی و مالیات برای مازاد ان به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز باشد غیر از طبقات و عرضه اولیه تا دست دلال و محتکر از این نیاز ضروری تشکیل خانواده و فرزند اوری کوتاه شود و مردم امیدوار به زندگی و فرزند اوری شوند باید قیمت خانه و زمین مسکونی اینقدر ارزان شود تا در دسترس همه اقشار جامعه با هر توان مالی قرار گیرد تا بتوانند ساخت وساز کنند و تشکیل خانواده و فرزند اوری داشته باشند اگر مالکیت خانه و زمین مسکونی محدود باشد تا سرمایه داران نتوانند سهم دیگران را گروگان بگیرند و مردم را بیچاره کنند و با شوک به بازار یک شبه سودهای کلان نجومی ببرند سرمایه به سمت تولید خواهد رفت نه دلالی