• سه‌شنبه / ۴ مهر ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402070402006
  • خبرنگار : 71129

مجارستان تحریم‌ها علیه انرژی هسته‌ای روسیه را وتو می‌کند

مجارستان تحریم‌ها علیه انرژی هسته‌ای روسیه را وتو می‌کند

وزیر خارجه مجارستان اعلام کرد، بوداپست قرار است تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه انرژی هسته‌ای روسیه را وتو کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، «پیتر سیجارتو» وزیر خارجه مجارستان گفته که این دیدگاهش را درباره طرح‌های اتحادیه اروپا در جریان نشست با «الکسی لیخاچف»، رئیس روس‌اتم بیان کرده است.

وی در ویدئویی که در فیسبوک منتشر کرد، گفته است:‌ فرصت استفاده از انرژی هسته‌ای در همکاری با روس‌اتم به نفع منافع ملی مجارستان است. ساخت نیروگاه هسته‌ای «پاکس-» همچنان یک پروژه بزرگ بین‌المللی است و جدای از روس‌اتم شامل شرکت‌های آمریکایی، آلمانی و فرانسوی می‌شود.

در اوت سال جاری میلادی، شرکت روس‌اتم یک توافق با مجارستان برای آغاز ساخت دو راکتور این نیروگاه برق هسته‌ای امضا کرد. دولت بوداپست پیشتر بر اهمیت این پروژه برای مجارستان و دیگر کشورهای همسایه در اتحادیه اروپا تاکید کرده بود.

انرژی هسته‌ای مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو نیست و مجارستان بارها اعلام کرده که با هرگونه تلاش برای اعمال محدودیت بر این بخش مخالفت خواهد کرد. در همین حال، مقام‌های اوکراینی چندین بار از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا خواسته‌اند شرکت روس‌اتم را در لیست سیاه قرار دهند.

پاکس که در حدود ۱۰۰ کیلومتری بوداپست واقع شده، تنها نیروگاه هسته‌ای مجارستان است که چهار راکتور VVR-۴۴۰ طراحی شوروی را برای تولید حدود نیمی از برق این کشور تامین می‌کند. اضافه کردن دو راکتور جدیدتر VVR-۱۲۰۰ تقریبا ظرفیت نیروگاه را دو برابر می‌کند؛ اقدامی که دولت بوداپست مدت‌هاست به دنبال آن بوده تا استقلال انرژی مجارستان را تقویت کند.

البته این پروژه مدت‌هاست که با تاخیر روبه‌رو بوده و مقام‌های مجارستانی درباره تغییر این قرارداد به منظور تسریع در روند کاری آن صحبت کرده‌اند.

کمیسیون اروپا تغییرات قرارداد و تامین مالی را در ماه مه ۲۰۲۳ تصویب کرد. در توافق اولیه روسیه، یک وام دولتی ۱۰ میلیارد یورویی برای پوشش بیشتر ۱۲.۵ میلیارد یورو هزینه پروژه پیش بینی شده بود. ساخت این نیروگاه برق اتمی برای بهار ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha