• سه‌شنبه / ۴ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402070402302
  • منبع : شورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس فرهنگستان علوم در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی:

امروز شرایط همکاری دست‌اندرکاران برای خلق فصل تازه در تاریخ پیشرفت علمی کشور مهیاست

امروز شرایط همکاری دست‌اندرکاران برای خلق فصل تازه در تاریخ پیشرفت علمی کشور مهیاست

رئیس فرهنگستان علوم در پیامی سال تحصیلی جدید را به همه دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و استادان دانشگاه تبریک گفت و تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان شرایط برای همکاری و تعامل همه دست‌اندرکاران در خلق فصلی تازه در تاریخ پیشرفت علمی کشور مهیاست.

به گزارش ایسنا، به نقل از فرهنگستان علوم، متن پیام دکتر محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم به شرح ذیل است:
 

«بسم الله الرحمن الرحیم
 

سال تحصیلی جدید را حضور همه دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید گرامی تبریک می‌گویم. هر چند عوامل گوناگونی در پیشرفت کشور عزیزمان ایران که مهد فرهنگ و تمدن جهان محسوب می‌شود، نقش‌آفرین بوده است؛ اما بدون تردید، اهمیت و ارزش دستاوردهای عظیم علمی با سایر عوامل قابل مقایسه نیست.

به برکت انقلاب اسلامی و هدایت‌های هوشمندانه امام راحل(ره) و رهبر بزرگوار انقلاب، جمهوری اسلامی ایران، طی چند دهه اخیر در مسیر رشد و ترقی علمی، حرکت پرشتابی را طی کرده است، به‌طوری‌ که در حال حاضر و به رغم مواجهه ملت شریف ایران با انواع تحریم‌های ظالمانه، موقعیت درخشان ایران عزیز در عرصه‌های گوناگونِ تولید علم برجسته و موجب افتخار شده است و ما را به بازیگری مؤثر و سرسخت در میدان رقابت‌های علمی در جهان تبدیل کرده است.

در این‌ میان، دو نظام آموزش عمومی و آموزش عالی، هر یک در این دستاوردها از نقشی جدی‌ برخوردار بوده و هستند. در عین حال، نباید از نظر دور داشت که هر دو نظام مزبور نیازمند تحولند.

برنامه این تحول مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی در کشور پیش‌بینی شده که البته باتوجه به سرعت رشد دانش در جهان و تغییرات شرایط کنونی کشور نیازمند به‌روزرسانی می‌باشند تا ظرفیت‌های کشور در ساحت تولید علم را چندین برابر کرده و سرعت دسترسی ایران عزیز به مرزهای علمی و حتی پیشبرد این مرزها را افزایش دهند.

شرط لازم برای نیل به این هدف عزم و اراده راسخ و شکل‌گیری ترتیبات مدیریتی لازم است. از این فرصت استفاده کرده و مسئولین محترم در نظام آموزش عمومی و نظام آموزش عالی را به بهره‌گیری از فرصت‌های طلایی و بسیج توانمندی‌ها، فراهم‌سازی بسترهای تحولی و برنامه‌ریزی دقیق برای تحول در هر دو نظام‌ که طی سال‌های گذشته دائما مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب بوده است، دعوت می‌کنم.

هر چند اقدامات تحولی مسئولین و البته اختصاص بودجه مناسب از سوی دولت و مجلس محترم از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و عقب ماندگی در تامین بودجه و سرمایه‌گذاری لازم باید جبران شود، ولی در عین حال حضور فعال، مؤمنانه، پرانگیزه و سرزنده دانش آموزان و دانشجویان عزیز و همچنین معلمان و اساتید بزرگوار و متعهد در میدان علم می‌تواند به قوه‌ محرکه عظیمی در مسیر پیشرفت علمی تبدیل شود.

دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمین و اساتید گرانقدر ایران عزیز همه می‌دانند که دستیابی به شرایط ممتاز و رسیدن به اهداف بلندی که شایسته ملت بزرگ ایران است، بدون کوشش و تلاش، تعاون و هم‌افزایی، صبر و استقامت و ایثار و فداکاری ممکن نیست و نقش‌آفرینی تک تک اعضای جامعه علمی در این ساحت از ارزش والایی برخوردار است.

امروز بیش از هر زمان شرایط برای همکاری و تعامل همه دست‌اندرکاران در خلق فصلی تازه در تاریخ پیشرفت علمی کشور مهیاست. به امید تحقق تمدن نوین اسلامی و شکل‌گیری ایران قوی.»
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha