• سه‌شنبه / ۴ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402070402497
  • خبرنگار : 50040

مدیرکل تعاون گیلان:

۵۰ درصد حوادث کار گیلان، مربوط به کارگاه های ساختمانی است

۵۰ درصد حوادث کار گیلان، مربوط به کارگاه های ساختمانی است

ایسنا/گیلان مدیرکل تعاون گیلان، با بیان اینکه ۵۰ درصد حوادث حوزه کار مربوط به کارگاه‌های ساختمانی است، گفت: همچنین ۵۰ درصد فوتی‌ها هم در همین کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد و لذا رعایت نکات ایمنی در این کارگاه‌ها بسیار مهم است.

سیاوش آقاجانی در حاشیه مانور سراسری بازرسی از کارگاه های معدنی، صنعتی و ساختمانی پر خطر در استان گیلان در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ ایمنی در کارگاه‌های مشمول قانون کار، اظهار کرد: کارگاه‌های ساختمانی مهمترین و خطرناک ترین کارگاه ها هستند و لذا در قالب مانور مذکور از تعدادی از کارگاه‌های ساختمانی استان بازدید کردیم.

وی با بیان اینکه کارگاه‌های ساختمانی هم از نظر شدت حوادث و هم از نظر تعداد حوادث جزو پر ریسک ترین کارگاه ها هستند، عنوان کرد: ۵۰ درصد حوادث حوزه کار مربوط به کارگاه های ساختمانی است و همچنین ۵۰ درصد فوتی‌ها هم در همین کارگاه های ساختمانی اتفاق می‌افتد و لذا رعایت نکات ایمنی در این کارگاه‌ها بسیار مهم است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به نقش مجریان و مهندسان ناظر در کاهش حوادث کارگاه‌های ساختمانی، افزود: همه کسانی که در بحث ساخت و ساز متولی هستند، باید در حوزه ایمنی هم صلاحیت‌ها و مجوزهای لازم را داشته باشند.

۵۰ درصد حوادث کار گیلان، مربوط به کارگاه های ساختمانی است

آقاجانی ایمنی را یک مقوله نسبی دانست که می‌تواند در جهت تقویت آن اقدام کرد و متذکر شد: این مانور با همراهی بازرسان و کارشناسان دستگاه‌های مرتبط از جمله راه و شهرسازی، نظام مهندسی، صمت، شهرک‌های صنعتی و سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی و... برگزار شده است.

وی هدف از اجرای طرح مذکور را کاهش حوادث پر خطر و شدید حوزه کار دانست و عنوان کرد: سال گذشته ۱۴۸ حادثه کارگاهی داشتیم که ۱۷ مورد منجر به فوت شد؛ البته هفت مورد از فوتی ها مربوط به کارگاه های ساختمانی بود؛ در نیمه نخست سال جاری نیز ۴۲ حادثه داشتیم که یک سوم مدت مشابه سال گذشته است.

مدیرکل تعاون گیلان، ۲۲ مورد از حوادث کارگاهی نیمه نخست سال جاری را مربوط به کارگاه های ساختمانی دانست و ادامه داد: در نیمه نخست سال جاری، چهار فوتی مربوط به حوادث کارگاهی داشتیم که سه فوتی در کارگاه‌های ساختمانی بوده است.

۵۰ درصد حوادث کار گیلان، مربوط به کارگاه های ساختمانی است

وی با اشاره به عملکرد حوزه بازرسی کار و وضعیت ایمنی در کارگاه‌های مشمول قانون کار، اضافه کرد: در حال استفاده از همه ابزارهای آموزشی و نظارتی و بازرسی و پیگیری از طریق مراجع قضائی هستیم؛ در این راستا طی شش ماهه امسال حدود ۷۰۰۰ بازرسی از کارگاه های مختلف توسط بازرسان کار استان انجام شده که ۳۵۰۰ بازرسی صرفا ادواری و طبق برنامه بوده است؛ البته اولویت بازرسی‌ها، کارگاه‌های پر خطر به ویژه ساختمانی است.

آقاجانی از روند کاهشی حوادث در کارگاه های ساختمانی طی سال‌های اخیر خبر داد و بیان کرد: سال ۱۴۰۰، ۲۰ مورد معرفی به دادگاه داشتیم که در سال ۱۴۰۱ به ۶۰ مورد رسید؛ در نیمه نخست سال جاری نیز ۷۵ مورد معرفی به دادگاه انجام شده و هماهنگی با مراجع قضایی رو به افزایش است تا شاهد بهره مندی خوب و مطلوب از ابزارهای قانونی جهت ارتقای ایمنی و صیانت از نیروی کار و حقوق کار باشیم.

وی ۷۰ درصد کارگاه‌های معرفی شده به مراجع قضایی را در حوزه ساختمان دانست و گفت: مانور سراسری بازرسی از کارگاه‌های پرخطر همه ساله در آستانه روز ایمنی و آتش‌نشانی اجرا می‌شود و امیدواریم شاهد ارتقاء سطح آگاهی کارفرمایان و پیمانکاران کارگران نسبت به فرهنگ ایمنی باشیم و بتوانیم درصدی از حوادث ناشی از کار را کاهش دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha