• سه‌شنبه / ۴ مهر ۱۴۰۲ / ۲۳:۳۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402070402619
  • خبرنگار : 71415

پالتیکو: بحران قره‌باغ دولت بایدن را به چالش کشیده است

پالتیکو: بحران قره‌باغ دولت بایدن را به چالش کشیده است

روزنامه آمریکایی نوشت دو مقام دولت جو بایدن روز دوشنبه و در راستای تلاش این دولت برای فرونشاندن بحران رو به وخامت انسانی در قره باغ کوهستانی و «جلوگیری از یک نسل کشی علیه جمعیت ارمنی» این منطقه به ارمنستان سفر کردند؛ فعالان ارمنی خارج نشین و متحدان آن‌ها در کنگره آمریکا اما با وجود استقبال از این سفر، آن را دیرهنگام می‌دانند.

به گزارش ایسنا، پایگاه پالتیکو نوشت: این گروه استدلال می‌کنند، دولت بایدن برخوردی به اندازه کافی قاطع علیه جمهوری‌ آذربایجان نداشته و اصرار بر تحریم‌ها و پایان دادن به کمک‌های نظامی آمریکا دارد.

صبح روز ۲۵ سپتامبر، «یوری کیم» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا و «سامانتا پاور» مدیر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا وارد شهر ایروان شدند. آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، هدف از این سفر آن‌ها «تایید حمایت آمریکا از حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و دموکراسی ارمنستان و رسیدگی به نیازهای انسانی در قره‌باغ کوهستانی» است.

منتقدان آن‌ها شامل اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه هر دو مجلس کنگره آمریکا – استدلال می‌کنند دولت بایدن باید زودتر به هشدارها درباره «پاکسازی قومی» که جمهوری آذربایجان در ماه ژانویه با بستن کریدور لاچین و مسدود کردن مسیر رساندن محموله‌های غذایی و پزشکی به این منطقه آغاز کرد، توجه می‌کرد.

جمهوری آذربایجان هفته پیش در این منطقه دست به «عملیات ضد تروریستی» علیه جدایی طلبان ارمنستانی خواند، زد. در پی این موضوع، هزاران ارمنی ساکن قره باغ به ارمنستان گریختند و مقام‌های ارمنستانی نیز در تدارک هستند که در روزهای آینده پذیرای پناهجویان بیشتری باشند.

جمهوری آذربایجان اعلام کرده، قصد «ادغام دوباره» این منطقه به خاکش را داشته و با ارمنی‌های آنجا همچون «شهروندان برابر» رفتار خواهد کرد. ایروان با این وجود، هشدار داده که همچنان تهدید پاکسازی قومی پابرجاست و پیشنهاد پذیرش پناهجویان را داده است.

پالتیکو: بحران قره‌باغ دولت بایدن را به چالش کشیده است
سفر سامانتا پاور به ارمنستان

دولت جو بایدن برخی اقدامات را در پاسخ به این وضعیت اتخاذ کرده است. یوری کیم در ۱۴ سپتامبر به سناتورهای آمریکایی گفت، وزارت امور خارجه آمریکا قصد دارد دیگر درخواست تمدید یک معافیت را که اجازه به ارسال کمک‌های نظامی آمریکا به جمهوری آذربایجان را می‌داد، مطرح نکند. سربازان آمریکایی و ارمنستانی همچنین ماه جاری میلادی یک رزمایش نظامی مشترک را در نزدیکی مرز با جمهوری آذربایجان برگزار کردند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه یک گفت‌وگوی تلفنی را با «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان داشت. او یک گفت‌وگوی تلفنی نیز با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان بر سر وضعیت قره‌باغ انجام داده بود.

اما گروه‌های ارمنی‌های خارج‌نشین از اینکه دولت آمریکا وضعیت در قره‌باغ را «نسل‌کشی» نخوانده، ناراضی هستند. رهبران جوامع ارمنی استدلال می‌کنند وضعیت قره‌باغ مطابق با تعریفات از نسل‌کشی در قوانین بین‌المللی است. آن‌ها همچنین می‌گویند، حمایت‌های آمریکا باعث جسور شدن باکو شده‌اند.

«آلکس گالیتسکی» مدیر برنامه کمیته ملی ارمنی آمریکا، یک گروه حمایت‌کننده از ارمنی‌های خارج‌نشین ساکن ایالات متحده آمریکا به رسانه «ناتسک دیلی» گفت: آمریکا از هر فرصتی برای جلوگیری از این بحران بهره‌مند بود اما نه فقط تصمیم به نادیده گرفتن آن گرفت، بلکه فعالانه با عرضه کمک‌های امنیتی برای چند دهه به جمهوری آذربایجان، آن را تشویق و تسکین کرد.

پالتیکو: بحران قره‌باغ دولت بایدن را به چالش کشیده است
ارمنی‌ها در حال خروج از قره‌باغ

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که نامش را فاش نکرد، به رسانه ناتسک دیلی گفت، این وزارتخانه «با رابطان میدانی خود بر سر وضعیت در تماس است». او اضافه کرد: تعیین اینکه وضعیت قره‌باغ یک نسل‌کشی است یا یک پاکسازی قومی در انحصار وزیر امور خارجه و مبتنی بر یک فرآیند عمدی و مبتنی بر اسناد و مدارک است.

دولت آمریکا همچنین علنا از جمهوری آذربایجان خواست با ارمنی‌های قره‌باغ کوهستانی گفت‌وگو داشته و با ارمنستان نیز بر سر آینده این منطقه مذاکره کند.

گالیتسکی و قانونگذاران دولت آمریکا برای دادن یک پاسخ نیرومندتر به جمهوری آذربایجان تحت فشار گذاشته‌اند. هفته گذشته، یک گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی لوایحی را معرفی کردند که بحران در قره‌باغ را به عنوان «کارزار پاکسازی قومی» اعلام کرده و به کمک‌های نظامی آمریکا به جمهوری آذربایجان پایان می‌دهد. این لایحه همچنین مقامات جمهوری آذربایجان را تحریم کرده و کمک به ارمنستان را افزایش می‌دهد.

گری پیترز، سناتور دموکرات، یکی از پشتیبان‌های این لوایح روز شنبه در سفری به کریدور لاچین به خبرنگاران گفت: «لازم است دنیا بداند که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. وضعیت در آنجا وخیم است».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha