• چهارشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402070503126
  • خبرنگار : 50034

بررسی وضعیت جاده‌های همدان؛

جاده‌ای به نام مرگ

جاده‌ای به نام مرگ

ایسنا/همدان استان همدان یکی از شاهراه‌های اصلی تردد به نقاط غربی کشور به شمار می‌رود به طوری که سالانه خودروهای بی‌شماری از این استان به سمت غرب عبور می‌کنند.

همدان به علت قرارگیری در کُریدور غرب کشور نقش بسزایی در تأمین و توزیع کالا به استان‌های غربی دارد. همچنین گردشگران برای رسیدن به مقاصد مختلف گردشگری از این استان تردد می‌کنند بنابراین وجود زیرساخت‌های اساسی حمل‌ونقل به ویژه «جاده» یکی از الزامات این استان به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه همدان، استانی گردشگرپذیر بوده و جاذبه‌های گردشکری زیادی در شهرستان‌های این استان وجود دارد، گردشگران زیادی به این استان سفر می‌کنند.

یکی از نقاط جاذب گردشگر در استان همدان وجود بزرگترین غار آبی جهان است که در روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودراهنگ واقع شده و سالانه تعداد زیادی از مسافران به این روستا سفر می‌کنند اما نکته حائز اهمیت این است که محور علیصدر یکی از پرحادثه‌ترین محورهای استان بوده و روزانه شاهد تصادفات متعددی در این مسیر هستیم که نقطه ضعف بزرگی برای گردشگری استان به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر تصادفات زیادی در محور همدان- گل‌تپه- علیصدر رخ داده، ایسنا برآن شد نشستی در زمینه بررسی «وضعیت راه‌های استان همدان با محوریت نقاط حادثه‌خیز» با حضور مسئولان ذیربط ترتیب دهد.

محور علیصدر؛ حادثه‌خیزترین محور استان همدان

رئیس پلیس‌راه استان همدان در این نشست، با بیان اینکه طول راه‌های استان همدان ۵۴۳۰ کیلومتر است، گفت: وجود این میزان جاده با زیرساخت‌های کمی که از قبل ایجاد شده بود، بیشتر محورهای استان را دچار چالش کرده بود به‌طوری که وقوع تصادفات در محورهای اصلی و روستایی دغدغه ما بود.

سرهنگ علی فکری با اشاره به اینکه اقدامات خوبی از سوی راهداری صورت گرفته و طی یک‌سال گذشته آهنگ حرکت و رشد اقدامات در زمینه راه‌های استان بیشتر شده است، اظهار کرد: همچنان در استان چند نقطه حادثه‌خیز داریم که متأسفانه آبستن حوادث است، هر چند شاید از نظر تعداد تصادف کم باشد اما تعداد متوفیان زیاد است چرا که تصادفات دسته‌جمعی در این محورها زیاد است.

وی با تأکید بر اینکه محور علیصدر حادثه‌خیزترین محور استان همدان است، افزود: بعد از محور علیصدر، محورهای قهاوند، آورزمان، ملایر به سمت توره و محور نهاوند به سمت کنگاور نقاط پرتصادف استان همدان هستند.

فکری با اشاره به چهارخطه شدن محور علیصدر، بیان کرد: با وجود اینکه چهارخطه شدن محور علیصدر در استان آغاز شده اما همچنان تلفات دارد و باید فکری برای این جاده شود چرا که ممکن است این عملیات چند سال زمان ببرد.

رئیس پلیس‌راه استان همدان با بیان اینکه در گذشته محور علیصدر هر سه روز یک کشته و مجروح داشت، خاطرنشان کرد: در ابتدا از ما قبول نمی‌کردند اما با تجزیه و تحلیل صحت این آمار به اثبات رسید.

با اطلاع‌رسانی درست پلیس زنگ خطر برای جاده علیصدر به صدا درآمد

وی با اشاره به اینکه با اطلاع‌رسانی درست پلیس زنگ خطر برای جاده علیصدر به صدا درآمد، ادامه داد: خوشبختانه اقدامات خوبی درباره جاده علیصدر صورت گرفت و در ابتدا ایمن‌سازی این جاده انجام شد تا عملیات چهارخطه شدن به اتمام برسد که با این اقدامات وقوع تصادفات را از سه روز، به چهار روز رساندیم.

فکری با بیان اینکه همچنان تصادفات محور علیصدر وجود دارد، یادآور شد: از ابتدای سال تا پایان مرداد هشت نفر در تصادفات این محور کشته شدند و بیش از ۱۲۶ نفر مصدوم و مجروح ترافیکی در این جاده رخ داده است بنابراین نیازمند توجه جدی به محور علیصدر هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در شهریورماه شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای در استان بودیم، افزود: شدت تصادفات در برخی محورهای استان خیلی بالاست که جاده علیصدر یکی از این راه‌هاست و چون شدت برخورد بالاست، فوت در محل رخ می‌دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه همچنان معتقدیم بیش از ۹۰ درصد تصادفات به راننده برمی‌گردد، تصریح کرد: اگر راننده با احتیاط و سرعت مطمئنه رانندگی کند و از سبقت پرهیز کند، تصادفی رخ نمی‌دهد اما اگر عامل جاده‌ای را به تنهایی و جدای از عامل انسانی و وسیله نقلیه تحلیل کنیم ۹۰ درصد عامل جاده‌ای مؤثر است.

جاده‌ای به نام مرگ

جاده علیصدر یک جاده فرعی روستایی است

فکری با بیان اینکه جاده علیصدر در گذشته به عنوان یک جاده فرعی روستایی ایجاد شده است، یادآور شد: قرار نبوده چند استان و چند شهر و روستا از این مسیر عبور کنند ضمن اینکه تعداد خودروها بالا رفته است و مسیر گردشگری غارعلیصدر از کبودراهنگ و سوباشی به همدان تغییر کرد.

رئیس پلیس‌راه استان همدان با اشاره به خطر تردد کامیون‌های سوخت در این محور، بیان کرد: روزانه ۸۰۰ کامیون حامل سوخت و تعداد زیادی از کارگران فصلی از این محور تردد می‌کنند به طوری که یک محور فرعی و روستایی تبدیل به محور بزرگراهی شده است و ما نسبت به این تغییر، عمل نکرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه باید سالانه در حوزه جاده و ترافیک تغییراتی اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: تعداد وسایل تقلیه افزایش پیدا کرده اما در زمینه جاده‌ها رشدی نداشته‌ایم به‌طوری که جاده روستایی باقی مانده اما ترافیک آن به سمت ترافیک بزرگراهی رفته است.

فکری با بیان اینکه جاده‌های همدان نسبت به استان‌های دیگر خیلی بهتر است، افزود: علت اینکه کشته‌های تصادفات جاده‌ای همدان بیشتر است این است که همدان در مسیر مقاصد مختلف قرار دارد و وقتی راننده به همدان می‌رسد، خسته است.

جاده علیصدر از استانداردهای کشوری و بین‌المللی پایین‌تر است

وی با بیان اینکه همچنان تأکید داریم جاده علیصدر یک جاده فرعی است، یادآور شد: این جاده از استانداردهای جاده اصلی برخوردار نیست به‌طوری که عرض این معبر به هشت متر نمی‌رسد، شانه ندارد و اختلاف سطح نیز دارد.

رئیس پلیس‌راه استان همدان با تأکید بر اینکه جاده علیصدر از استانداردهای کشوری و بین‌المللی پایین‌تر است، ادامه داد: ۸۰ کیلومتر جاده آزادراهی در همدان داریم که ۷۰ درصد تردد ورودی استان از آزادراه همدان- ساوه است و این آزادراه در کاهش تصادفات بسیار کمک کرده این در حالیست که تردد این مسیر با تردد جاده علیصدر قابل قیاس نیست.

فکری با اشاره به اینکه تصادفات آزادراه همدان- ساوه از نوع رخ به رخ و کشنده نیست، بیان کرد: در تصادفات محور علیصدر در یک تصادف پنج نفر فوت می‌کند اما در جاده آزادراهی تصادفات از نوع واژگونی است که یک نفر فوت می‌کند بنابراین این جاده هم از لحاظ شدت و ایمنی با جاده علیصدر قابل مقایسه نیست.

وی با تأکید بر اینکه جاده‌های استان توسط بخش خصوصی ساخته شود، گفت: بعضی از جاده‌ها باید توسط بخش خصوصی احداث شوند، تا کی باید منتظر شویم تا اعتبارات به استان داده شود؛ به طور مثال کنارگذر غربی که یک مسیر مهم و عبوری سایر استان‌هاست باید از طریق بخش خصوصی با دریافت عوارض ساخته شود، از طرفی بخش خصوصی بهتر می‌تواند نگهداری و ایمن‌سازی کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: در اینکه خودروهای ما مشکل دارد، شکی نیست به طوری که در تصادفات اخیر ایربگ خودروها باز نشده است اما در بعضی راه‌های فرعی و روستایی هم مشکل وجود دارد.

فکری با بیان اینکه در هر تصادف فوتی بین ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان به هر خانواده آسیب می‌رسد، افزود: باید کاری کنیم که میزان فوتی‌ها را کاهش دهیم. اگر با همین آهنگی که کار ساخت و ایمن‌سازی راه‌ها آغاز شده، کار شود ظرف دو سال آینده هیچ جاده ناایمنی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر گردنه اسدآباد ایمن‌ترین راه استان همدان است چرا که نیوجرسی‌گذاری، تعریض و روشنایی انجام گرفته و روکش آسفالت تعمیر شده و امروز به ایمن‌ترین جاده استان تبدیل شده است بنابراین اگر کار شود به‌طور قطع جاده‌های ایمنی خواهیم داشت و تصادفات کاهش می‌یابد.

رئیس پلیس‌راه استان همدان با تأکید بر اینکه به دنبال افزایش جرائم رانندگی هستیم، گفت: به طور قطع برای سال آینده جرائم رانندگی حادثه‌ساز افزایش خوبی خواهد داشت.

وی درباره تعداد دوربین‌های نصب شده در محور علیصدر افزود: با توجه به تعداد تصادفاتی که در این محور رخ داده، به دنبال این هستیم که تعداد دوربین‌های ثبت تخلف در این محور بیشتر شود اما اولویت با راه‌های اصلی و بزرگراهی است که امیدواریم این جاده با چهارخطه شدن به محور اصلی ارتقاء یابد و دوربین‌های بیشتری نصب شود.

فکری با بیان اینکه شرکت علیصدر می‌تواند در بحث فرهنگ‌سازی رانندگی مسافران و گردشگران ورود کند، اظهارکرد: درست است که وظیفه راه و شهرسازی ساخت راه است اما در فرهنگ‌سازی همه وظیفه دارند.

وی با اشاره به اینکه سالانه تبلیغات زیادی برای جذب گردشگر صورت می‌گیرد، بیان کرد: ابتدا باید زیرساخت‌های گردشگری را ایجاد کنیم، بعد تبلیغ کنیم تا مسافر به استان همدان بیاید.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه در حال حاضر سرعت‌کاه می‌تواند جلوی سرعت‌های غیرمجاز را بگیرد، گفت: رانندگان ما مهارت کافی و فرهنگ رانندگی ندارند و با همان سرعتی که در جاده اصلی و بزرگراهی رانندگی می‌کنند، در جاده فرعی و روستایی رانندگی می‌کنند.

فکری با بیان اینکه مدیریت استان در قله قرار دارد، تصریح کرد: با مدیریتی که در استان وجود دارد، به طور قطع تعداد تصادفات استان تا پایان سال کاهش چشمگیری خواهد داشت.

با ارتقاء رده راه‌ها تصادفات به حداقل می‌رسد

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان نیز با حضور در نشست ایسنا، با بیان اینکه ماهیت تردد و حمل‌ونقل با تصادف عجین شده است، گفت: اصولاً هر راهی مشخصات و نحوه استفاده خودش را دارد اما بعضاً و عمدتاً حوادث رانندگی ناشی از عدم توجه رانندگان به مشخصات راه است.

مهرداد آهکی با اشاره به اینکه باید راه بخشنده باشد یعنی اشتباه یک راننده منجر به تصادف یا مرگ نشود، اظهارکرد: باید با ارتقاء رده راه‌های موجود در نقاط پرحادثه، تصادفات را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه استان همدان در نوروز امسال جزو سه استان برتر و تا پایان تیرماه جزو چهار استان برتر کشور بوده است، تصریح کرد: راه‌های استان همدان جزو راه‌های خوب کشور است اما به علت اینکه پل ارتباطی استان‌های غربی هستیم و در ایام نوروز و اربعین پیک سفرهای جاده‌ای استان است، باعث ایجاد مشکلات جدی برای استان خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌‍ونقل جاده‌ای استان همدان با اشاره به اینکه ۱۶۰ کیلومتر راه در دست احداث در استان وجود دارد، یادآور شد: ۱۶۰ کیلومتر راه با اعتبار ۵۰۰۰ میلیارد تومان در حال ساخت است که این اعتبار ۱۰ درصد هزینه این پروژه‌ها نیست.

وی با بیان اینکه این اداره وظیفه نگهداری، بهسازی و رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها را دارد، گفت: در دنیا سالانه شش درصد ارزش جاده‌ها برای نگهداری راه‌ها گذاشته می‌شود این در حالیست که در کشور ما دو درصد هم گذاشته نمی‌شود.

جاده‌ای به نام مرگ

وی با تأکید بر اینکه راه‌های استان همدان تماماً ایمن هستند، خاطرنشان کرد: راه‌های استان همدان تماماً ایمن هستند اما یک راه با مشخصات راه روستایی، فرعی است و یک راه با مشخصات راه اصلی و آزادراهی است، متأسفانه ما با سرعتی که در آزادراه رانندگی می‌شود، در راه روستایی و فرعی تردد می‌کنیم و به همین علت تصادف رخ می‌دهد.

آهکی تصریح کرد: با علائم رده جاده‌ها مشخص شده اما با راننده‌ای که با سرعتی که بیش از توان خودرو است در راه فرعی رانندگی می‌کند، چکار باید کرد؟ بهتر نیست به جای اینکه دولت هزینه زیادی برای ساخت راه انجام دهد رانندگان با سرعت استاندارد رانندگی کنند؟ در تمام مسیر محور علیصدر سبقت ممنوع اعلام شده و خط ممتد کشیده شده اما رعایت نمی‌شود و تصادفات رخ به رخ صورت می‌گیرد بنابراین نیاز است فرهنگ رانندگی در کشور تغییر کند.

این مقام مسئول با اشاره به تردد چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفری در ایام اربعین، افزود: حجم تردد از جاده‌های استان همدان بسیار بالاست و با وجود اینکه پروژه‌های خوبی در دست اجرا دارد، باز هم ۸۵ کیلومتر آزادراه دارد که البته در مقایسه با استان‌های همجوار وضعیت خوبی است.

وی با بیان اینکه در استان همدان ۵۲ نقطه پرحادثه شناسایی شده است، گفت: اعتباری که برای حذف نقاط پرحادثه داده می‌شود، باید در این زمینه هزینه شود به طوری که ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر ریاست جمهوری برای حذف نقاط حادثه‌خیز در نظر گرفته شد.

آهکی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ نقطه حادثه‌خیز استان شروع به رفع شده است که شش نقطه به صورت امانی با اعتبارات راهداری در حال اجراست.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با اشاره به زیرگذرهای روستایی در محور علیصدر، افزود: در این محور دو زیرگذر نهالستان و حسام‌آباد وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری ۲۵۰ کیلومتر روکش در جاده‌های استان اجرا شده است. ۱۵۰۰ کیلومتر خط‌کشی به صورت سه خط در محورهای استان صورت گرفته و بیش از ۹۵ روشنایی در جاده‌های استان وجود دارد.

آهکی بیان کرد: در سال‌جاری بیش از ۱۰ کیلومتر نیوجرسی در جاده‌های استان به ویژه در نقاط حادثه‌خیز نصب شده که باعث کاهش حوادث شده است.

۱۶۰ کیلومتر راه در دست ساخت است

معاون راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان نیز با حضور در ایسنا، با بیان اینکه همدان مرکز ثقل غرب کشور است، گفت: تردد در جاده‌های همدان به نسبت طول راه‌های موجود در این استان زیاد است.

حبیب نادیان با بیان اینکه همدان ۱.۲ مساحت کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: این در حالیست که ۲.۱ درصد از راه‌های کشور در این استان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان در حال حاضر ۱۶۰ کیلومتر راه در دست ساخت دارد، خاطرنشان کرد: ۱۶۰ کیلومتر راه اصلی توسط راه و شهرسازی در دست ساخت است که ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

نادیان با بیان اینکه در راه‌سازی اولویت روی رفع نقاط حادثه‌خیز است، اظهار کرد: هر طرحی که در زمینه راه‌سازی ارائه می‌شود، باید در آمایش سرزمینی وجود داشته باشد که در استان همدان هشت طرح بزرگ راه‌سازی در قالب آمایش سرزمینی تعریف شده است.

معاون راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان ادامه داد: به واسطه سفر ریاست جمهوری به استان همدان امسال ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه راه‌سازی تخصیص یافته اما هزینه‌های راه‌سازی بسیار بالاست به طوری که هزینه ساخت هر یک کیلومتر راه ۳۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه قرارداد اولیه چهاربانده کردن ۳۰ کیلومتر از محور همدان- گل‌تپه- علیصدر ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است، تصریح کرد: به طور قطع با موضوع تملک بیشتر خواهد شد و این میزان اعتبارات قابل توجه نیست.

نادیان افزود: تاکستان- رزن، کریدور شمالی استان، قروه- رزن- دمق و سه راهی اورقان، کبودراهنگ- قیدار، تویسرکان- کنگاور، نهاوند- کنگاور، نهاوند- آورزمان- ملایر، سامن- بروجرد و ملایر- توره از پروژه‌های احداث باند دوم در دست اجراست.

محور علیصدر راه فرعی نیست

وی با اشاره به اینکه اداره‌کل راه و شهرسازی استان براساس سند آمایش سرزمینی پروژه‌های خود را پیش می‌برد، ادامه داد: محور همدان- گل‌تپه- علیصدر دقیقاً مشخصات یک راه اصلی را دارد و راه فرعی نیست.

نادیان با بیان اینکه جاده قدیم علیصدر اصلاح شده و با مشخصات راه اصلی ساخته شده است، یادآور شد: براساس ترافیک آن زمان این مسیر تک بانده بوده اما این مسیر یک راه اصلی است.

وی با تأکید بر اینکه راه و شهرسازی از ۱۰ سال گذشته نیاز ایجاد باند دوم جاده علیصدر را اعلام کرده و مطالعات آن را انجام داده است، گفت: متأسفانه مجوزی که برای محور علیصدر صادر شد، به این صورت بود که منابع مورد نیاز طرح  ۷۰ درصد از طریق بخش خصوصی و ۳۰ درصد از منابع عمومی تأمین شود و در واقع به صورت آزادراهی و مشارکتی احداث شود که با آگهی‌هایی که منتشر شد موفق به جذب سرمایه‌گذار نشده است.

نادیان تصریح کرد: محور علیصدر علاوه بر اینکه یک مسیر اصلی است، مسیر تردد افراد بومی و کشاورزان نیز است بر همین اساس نمی‌شود به صورت بزرگراهی و دریافت عوارض احداث کرد که مجدد در سازمان برنامه و بودجه طرح موضوع شد و در نهایت قرار شد منابع این پروژه به صورت صددرصدی از منابع عمومی تأمین شود.

جاده‌ای به نام مرگ

قرارداد هزار میلیاردی برای ۳۲ کیلومتر از مسیر علیصدر

نادیان با اشاره به اینکه شرکت ساخت چندین بار مناقصه برگزار کرده و پیمانکار این پروژه را انتخاب کرده است، بیان کرد: با توجه به اینکه براساس اعلام پلیس بیشترین میزان تصادفات از بلوار آیت‌الله نجفی تا گل‌تپه است که در حال حاضر پیمانکار در ۱۲ کیلومتر ابتدای این مسیر یعنی از بلوار آیت‌الله نجفی تا میدان بهار مشغول به کار است.

معاون راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه کل محور همدان- علیصدر- گل‌تپه ۶۸ کیلومتر است، خاطرنشان کرد: قرارداد بسته شده از ابتدای تقاطع آیت‌الله نجفی تا حسن قشلاق به طول ۳۲ کیلومتر بوده که برای این میزان قرارداد ۱۰۰۰ میلیاردی اولیه بسته شده است.

وی با تأکید بر اینکه به قدری پروژه نیمه‌تمام در استان وجود دارد که اعتبارات جوابگوی این پروژه‌ها نیست، افزود: اعتبار کل سال ۱۴۰۱ در حوزه راه و شهرسازی، ۳۵۰ میلیارد تومان بوده که با این عدد نمی‌توان تمام پروژه‌ها را به اتمام رساند.

این مقام مسئول با بیان اینکه توسعه راه برای کاهش تصادفات نیست، تأکید کرد: فقط توسعه راه در کاهش تصادفات مؤثر نیست بلکه سیاست و هدف اصلی از توسعه راه، برای توسعه است نه جلوگیری از تصادفات.

نادیان با اشاره به جرائم رانندگی و عدم بازدارندگی این جرائم، ادامه داد: وقتی جریمه برای سرعت غیرمجاز فقط ۲۰۰ هزار تومان است، بازدارندگی ندارد و معلوم است که آمار تصادفات بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه کم بودن آمار تصادفات در اروپا فقط به علت بهتر بودن جاده‌های آنها نیست، گفت: این فرهنگ رانندگی و جریمه بازدارنده است که کمک می‌کند تصادفات کاهش یابد.

معاون راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان افزود: هشت پروژه راه استان همدان سالیان سال است که در حال اجراست و هیچ یک تمام نشده به طوری که محور تاکستان رزن همچنان ۹ کیلومتر باقی مانده، نهاوند- آورزمان ۲۰ کیلومتر باقی مانده و کبودراهنگ- قیدار ۱۵ کیلومتر باقی مانده در حال که این پروژه‌ها از سال ۸۷ شروع شده است.

نادیان با بیان اینکه کُند بودن این پروژه‌ها به این علت است که تعداد پروژه‌ها به قدری زیاد بوده که بودجه کفاف نداده است، اظهار کرد: از همدان تا انتهای آزادراه ساوه باید حداقل یک خط عبور به هر طرف اضافه شود چرا که روزانه ۵۰ هزار تردد از این محور صورت می‌گیرد و مطالعات انجام شده اما هنوز مجوزی برای شروع این ۲۰ کیلومتر نگرفته‌ایم و حالاحالاها هم شروع نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۶ ۱۱:۱۶

کنار گذر غربی کلانشهر همدان که یکی از شریانی ترین محورهای غرب کشور است اما سالهاست که بطور نیمه کاره رها شده بالاخره چه زمانی تعیین تکلیف می شود و این طرح شاخص به بهره برداری می رسد ؟؟؟؟ لطفاً این مهم را پیگیری فرمایید