• چهارشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402070503190
  • خبرنگار : 50214

شناسایی ۵ کانون بیماری هاری در یزد

شناسایی ۵ کانون بیماری هاری در یزد

ایسنا/یزد کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان معاونت بهداشتی یزد از شناسایی تعداد پنج کانون بیماری هاری حیوانی در استان طی سالجاری خبر داد و گفت: گربه سهم اصلی گاز گرفتگی در استان یزد را به خود اختصاص می‌دهد.

«علی اکبر تاج فیروزه» به مناسبت نامگذاری ششم مهرماه (۲۸ سپتامبر) به عنوان روز جهانی هاری و تعیین شعار امسال این روز  با عنوان «پیشگیری از هاری برای همه با هماهنگی بین بخشی»، اظهار کرد: هاری از قدیمی‌ترین و مهمترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است که هنوز هم هاری به عنوان یک بیماری کشنده با کشندگی ۱۰۰ درصدی، اهمیت جهانی خود را حفظ کرده است.

وی افزود: میزان کشندگی بالا و افزایش روند موارد حیوان‌گزیدگی انسانی به ویژه در ایران که به ناچار سالانه مبالغ زیادی را مصروف خرید سرم و واکسن ضد هاری جهت درمان و پیشگیری می‌کند، از جمله موارد اهمیت این بیماری است.

تاج فیروزه اظهار کرد: براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، سالانه بالغ بر ۵۹ هزار نفر در دنیا به دلیل ابتلا به هاری جان خود را از دست می‌دهند و در کشور ایران نیز از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۴ نفر به علت ابتلا به هاری جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان این که وجود هاری در حیوانات هر ساله در استان یزد مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد:  در سال جاری در استان یزد تعداد پنج کانون بیماری هاری حیوانی با ثبت موارد مثبت هاری حیوانی در شهرستان‌های تفت، خاتم، میبد و یزد شناسایی شده که قابل توجه است که البته با اقدامات درمان و پیشگیری موثر، مورد ابتلای هاری انسانی نداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: در استان یزد آخرین مورد مرگ ناشی از هاری در سال ۱۳۸۵ اتفاق افتاد و خوشبختانه با اقدامات موثر درمان و پیشگیری بیماری، از آن سال به بعد موردی از مرگ ناشی از بیماری هاری در استان ثبت نشده است.

کارشناس بیماریهای مشترک انسان و حیوان معاونت بهداشتی یزد با تاکید بر این که اصلی‌ترین و رایج‌ترین روش انتقال و مواجهه با ویروس مولد بیماری هاری گاز گرفتن توسط حیوان هار است، ادامه داد: با توجه به این که کشور ایران در منطقه اندمیک بیماری هاری طبقه‌بندی شده است، هرگونه گاز گرفتگی توسط حیوانات مخزن بیماری، مشکوک به هاری تلقی شده و نیازمند اقدامات درمان و پیشگیری است.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبدا یزد، تاج فیروزه افزود: هر سال هزینه‌های زیادی در کشور صرف تامین سرم و واکسن ضد هاری جهت درمان و پیشگیری از هاری جهت افراد حیوان گزیده می‌شود به طوری که در سال ۱۴۰۱ جهت ۳۲۰ هزار و ۱۱ نفر حیوان گزیدگی در کشور، درمان و پیشگیری از هاری ارائه شده که این رقم در استان یزد چهار هزار و ۶۷۷ نفر بوده است.

به گفته وی، در حالی بیشترین حیوان گزیدگی در کشورمان توسط سگها با رقم بیش از ۸۰ درصد اتفاق افتاده که در استان یزد، گربه سهم اصلی گاز گرفتگی یعنی ۴۹.۶ درصد را به خود اختصاص می دهد.

تاج فیروزه در پایان نیز تاکید کرد: درمان و پیشگیری از بیماری هاری شامل شستشوی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای زخم، تجویز ایمونوگلبولین و واکسن هاری است که به صورت ۲۴ ساعته در اتاق‌های درمان و پیشگیری هاری در سطح استان به صورت رایگان توسط پرسنل آموزش دیده انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha