• پنجشنبه / ۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402070603780
  • خبرنگار : 50625

اجرای مجلس شبیه‌خوانی «طالوت و جالوت» در تکیه ششناو استان مرکزی

اجرای مجلس شبیه‌خوانی «طالوت و جالوت» در تکیه ششناو استان مرکزی

ایسنا/اصفهان بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی درحالی در استان مرکزی برگزار می‌شود که امروز مجلس شبیه‌خوانی «طالوت و جالوت» از استان اصفهان و به سرپرستی اسدالله مؤمن‌زاده خولنجانی در تکیه تاریخی ششناو استان مرکزی اجرا خواهد شد.

اسدالله مؤمن‌زاده خولنجانی، هنرمند پیشکسوت شبیه‌خوانی، در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ سال است که در هنر تعزیه و شبیه‌خوانی فعالیت دارد، بیان کرد: جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، با رویکردی که نسبت به مجالس شبیه‌خوانی غریب و اجرای آن‌ها دارد، سبب شده که علاقه‌مندان و شبیه‌خوان‌هایی که نسخ چنین مجالسی را در اختیار دارند، بتوانند این مجالس که کمتر خوانده شده یا بعضاً در دوره معاصر اصلاً خوانده نشده را به نمایش بگذارند.

مؤمن‌زاده تأکید کرد: مجالس شبیه‌خوانی به دو دسته «رند» و «غریب» تقسیم می‌شوند. مجالس «رند» مجالسی است که در طول سال اجراهای زیادی در خصوص آن انجام می‌شود مانند مجالس عاشورایی امام حسین(ع)، حضرت عباس، علی اکبر، حر، بازار شام، شهادت حضرت علی(ع)، شهادت حضرت زهرا(س) و غیره؛ منظور از مجالس «غریب» مجالسی است که به ندرت خوانده یا اصلاً خوانده نشده است که شامل مجالس قرآنی مانند مجلس یوسف پیامبر، ذبح اسماعیل، عالم زر، روز قیامت و غیره است.

او خاطرنشان کرد: مجالس نو که چند سالی است توسط جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی مورد توجه قرار گرفته، مجالسی است که اشعار آن طی سال‌های اخیر توسط شاعران معاصر و بیشتر توسط شبیه‌خوان‌هایی سروده شده که طبع شعر دارند. ما نیز مجلس «طالوت و جالوت» را در تکیه قدیمی روستای قارنه از توابع بخش جرقویه اصفهان اجرا و ضبط کرده و برای جشنواره ارسال کردیم که محتوای آن در خصوص یکی از پادشاهان بنی اسرائیل به نام طالوت و جنگ او و سپاهش با جالوت، حاکم فلسطین است. طالوت، حضرت داوود(ع) که در آن زمان نوجوانی بیش نبود را به فرماندهی سپاه خود منصوب کرده و او را به جنگ با سپاه جالوت می‌فرستد و در نهایت جالوت به دست حضرت داوود به هلاکت می‌رسد.

اجرای مجلس شبیه‌خوانی «طالوت و جالوت» در تکیه ششناو استان مرکزی

این پیشکسوت شبیه‌خوانی در اصفهان که در سال ۲۰۰۰ همراه با گروه خود مدت یک ماه در کشورهای فرانسه و ایتالیا، در سال ۲۰۰۲ در شهر نیویورک امریکا و در سال ۲۰۱۷ نیز در ایتالیا و روسیه اجرای تعزیه داشت که بسیار مورد توجه قرار گرفت، ادامه داد: روال کار سروده شده نیز به این صورت است که ابتدا متن نسخ توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و در مرحله بعد، آثار برگزیده ملزم به اجرای مجلس و ارائه ویدئو به دبیرخانه جشنواره هستند و  درنهایت نیز تعدادی از مجالس توسط داوران جشنواره برای اجرای نهایی انتخاب می شود. امسال در بخش نهایی این جشنواره ۱۲ مجلس شبیه‌خوانی حضور دارد که در  چهار روز از چهارم الی هفتم مهرماه در تکیه‌های تاریخی شهر تفرش اجرا خواهند شد.

مؤمن‌زاده با بیان اینکه تعزیه و شبیه‌خوانی در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان میراث فرهنگی ناملموس در یونسکو به نام ایران ثبت‌شده است، در خصوص اهمیت حفظ و نگهداری از این هنر دیرینه بیان کرد: شبیه‌خوانی و تعزیه، امانتی از گذشتگان ما است و نباید اجازه دهیم خدشه‌ای به آن وارد شود. وظیفه ما این است که به‌عنوان یک ایرانی مسلمان و شیعه از تنها هنر نمایش ایرانی صیانت کرده و به همان شکلی که به دست ما رسیده از آن استفاده کنیم و آن را به نسل‌های آینده تحویل دهیم. تعزیه و شبیه‌خوانی هنری جامع و کامل است و از ۳ رکن اصلی موسیقی ، نمایش و شعر تشکیل شده است و ما شاهد این هستیم که بسیاری از کارگردانان مشهور تئاتر ایران و جهان از تکنیک‌های تعزیه وام گرفته‌اند.

گفتنی است، امروز (پنجشنبه ششم مهرماه) و در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، مجلس شبیه‌خوانی «طالوت و جالوت» به سرپرستی اسدالله مؤمن‌زاده خولنجانی، هنرمند پیشکسوت شبیه‌خوانی اصفهان، ساعت ۱۶ در تکیه تاریخی ششناو استان مرکزی اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha