• پنجشنبه / ۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402070603864
  • خبرنگار : 50037

برگزاری جشنواره آیین شکرگزاری و برداشت رازیانه رزن

برگزاری جشنواره آیین شکرگزاری و برداشت رازیانه رزن

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رزن از برگزاری چهارمین جشنواره آیین شکرگزاری و برداشت محصول رازیانه روستای سلطان‌آباد این شهرستان در آینده نزدیک خبر داد.

شهروز کهیایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این جشنواره  با هدف رویداد محوری به منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان  و احیا  برند رازیانه   شهرستان رزن در هفته  و روز جهانی گردشگری  یکشنبه هفته آینده نهم مهر ماه  با حضور گردشگران ،میهمانان و مردم شهرستان  و مسئولین استانی و شهرستانی در سالن اندیشه فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت فرمانداری، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی،بخشداری، دهیاری و شورای اسلامی روستای سلطان آباد برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه  محصولات کشاورزی و فرآورده‌های رازیانه و نیز صنایع دستی و گیاهان دارویی  روستای سلطان آباد نیز در حاشیه این جشنواره  در غرفه های مختلف در سالن اندیشه فرهنگ و ارشاد اسلامی رزن  برای عرضه  برپا خواهد بود،تصریح کرد: رویدادهای گردشگری از نقش موثری در  جلب افکار عمومی  و توانمندی بسیار در جذب  گردشگران و توسعه گردشگری  برخوردار بوده و موجب توجه بیشتر به رویدادها و در نتیجه زنده ماندن این جشنواره ها و رویدادها  می‌تواند باشد .

کهیایی همچنین در رابطه با پیگیری ثبت جشن رازیانه رزن در فهرست آثار ناملموس کشور، گفت: ثبت جشن برداشت رازیانه رزن در فهرست آثار ناملموس میراث‌فرهنگی در دستور کار قرار دارد و پرونده میراث ناملموس رازیانه برای ثبت به تهران ارسال شده و در دست پیگیری  است.

وی همچنین از افتتاح نخستین دفتر خدمات مسافرتی گردشگری این شهرستان به نام«دهکده سریر ایرانیان» در هفته گردشگری خبر داد و یادآور شد: دیدار با امام جمعه و فرماندار  ،دیدار با دو خانواده شهدا نیز از دیگر برنامه های پیش بینی شده به مناسبت هفته گردشگری در شهرستان رزن خواهد بود.

 کهیایی با اشاره به حمام‌تاریخی دمق، بیان کرد: به دنبال آن هستیم که این حمام تاریخی را به عنوان یک سفره خانه سنتی از طریق  بهره‌بردار و سرمایه گذار بخش خصوصی راه اندازی کنیم.

به گزارش ایسنا؛ در حال حاضر ۹۵ درصد رازیانه کشور در رزن تولید می شود و همین امر موجب شده این شهرستان به‌عنوان قطب تولید رازیانه کشور شناخته شود.

در سال‌جاری  نیز ۳۰۰۰ هکتار از مزارع شهرستان رزن به کشت رازیانه اختصاص دارد و این محصول بیشتر در روستای سلطان آباد، قایش و کهریز بغازی بخش سردرود کشت می شود.

بر اساس پیش بینی جهاد کشاورزی در سال جاری ۷۵۰۰ تن رازیانه از سطح مزارع این شهرستان قابل برداشت خواهد بود.

در حال حاضر تولید رازیانه رزن علاوه بر تأمین مصارف و نیاز داخل، به کشورهایی نظیر فرانسه، امارات، عراق، افغانستان و سوریه صادر می‌شود.

نبود صنایع تبدیلی و فرآوری در ارتباط با رازیانه یکی از مشکلات کشاورزان رزن بوده که  مسئولان شهرستان به جدیت پیگیر مرتفع شدن این مشکل هستند و به طور قطع حل این مشکل، نقش مؤثری در حذف دلالان دارد و ارزش افزوده دوچندان برای رازیانه کاران منطقه در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha