• جمعه / ۷ مهر ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402070704288
  • خبرنگار : 50046

ایثار سیاوش ها در دل مخاطرات

ایثار سیاوش ها در دل مخاطرات

ایسنا/خراسان شمالی دل به آتش زدن دل شیر می خواهد؛ اینکه از جان خود بگذری تا نجات بخش جان انسانی باشی، دل دریایی می‌خواهد؛ از خود گذشتن رسم مردانی است که فداکاری را معنا کرده‌اند، نجات جان انسان‌ها حتی به قیمت از دست دادن جان، رســم آتش نشانانی است که به دل آتش می‌زنند و دود و آتش مانعی برای انجام وظیفه انسانی شان نمی‌شود.

البته هر شغلی سختی ها و لذت های خاص خود را دارد اما برخی مشاغل خاص‌ترند و آتش نشانی یکی از آنهاست. آتش نشان به معنای واقعی کلمه یک عشق است، عشقی که با اضطراب، ترس، نگرانی، شیرینی و با تلخی همراه است.

وقتی صدای آژیر بلند می‌شود فرقی نمی‌کند که در حال غذا خوردن، نمازخواندن و یا استراحت باشد می دود؛ دویدنی به سرعت باد... در آن لحظه به چیزی جزء نجات انسان ها فکر نمی‌ کند، برایش فرقی نمی‌ کند که چه کسی است پیر است یا جوان، پولدار یا فقیر فقط به زنده ماندن یک انسان می اندیشد...

برای یک آتش نشان تعطیلی و عید معنایی ندارد؛ او انتخاب کرده که منجی نجات انسان‌ها باشد.

آتش نشان های بجنورد لباس ضدحریق مناسب ندارند

۸چرونده یکی از آتش نشان های بجنوردی است که در گفت و گو با ایسنا گفت: تجهیزات یکی از مشکلات آتش نشان های این شهر است، بطوریکه در حال حاضر لباس های ما فرسوده شده و کارایی چندانی در مقابل آتش را ندارد.

وی افزود: در یکی از حوادث آتش سوزی به علت نبود لباس های مناسب شانه هایمان سوخته است و اختصاص لباس های مناسب ضد حریق از نیازهای اساسی آتش نشانی این شهر است.
وی ادامه داد: لباس ها طی چند سال گذشته به روز رسانی شده بود اما از آنجاییکه از کیفیت خوبی برخوردار نبود، جداره های لباس از بین رفته است.

وی به فردی شدن برخی از تجهیزات نیز اشاره و اظهار کرد: ماسک های تنفسی و دستکش ها فردی شده است که در گذشته اینطور نبود و به همین دلیل در گذشته آتش نشان ها دچار آسیب می شدند.

چرونده بیان کرد: در گذشته که این امکانات کم بود به هنگام آتش سوزی تعدادی از آتش نشان ها از این امکانات استفاده می کردند و تعدادی دیگر که نیاز بود به دل حادثه بزنند بدون دستکش و ماسک وارد حادثه می شدند.

وی تصریح کرد: فرسودگی خودروها یکی دیگر از مشکلات است و باید به روزرسانی شوند و گاهی اوقات هنگام بروز برخی از حوادث با تحهیزات هلال احمر کار می کنیم.

وی به حقوق آتش نشان ها نیز اشاره کرد و گفت: آتش نشان ها جان خود را وقف مردم می کنند و برای آن ها ابتدا نجات مردم و سپس خانواده در اولویت قرار دارد اما از حقوق کمی برخوردار هستند و همین امر آن ها را اذیت می کند.

وی افزود: تعدادی از آتش نشان هایی که به تازه گی وارد سیستم شده اند حقوق ۱۲ و ۱۳ تومان دریافت می کنند که با توجه به اوضاع جامعه عدد ناچیزی است و کفاف زندگی آن ها را نمی دهد.

حقوق پایین آتش نشان ها و درگیری تعدادی از آتش نشان ها با بیماری ها

۹رستمی یکی دیگر از آتش نشان های بجنوردی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: آتش نشانی جزء مشاغل سخت و زیان آور است و به علت اینکه آتش نشان ها در حوادث سخت زیادی قرار دارند بر روی سلامتی جسم و روان آن ها تاثیرات بدی می گذارد.

وی تاکید کرد: گاهی اوقات آتش نشان ها به علت قرار گرفتن در این حوادث دچار بیماری هایی می شوند که مستلزم آن هستند تا هزینه های زیادی برای درمان انجام دهند اما حقوق چندانی را دریافت نمی کنند تا بتوانند به راحتی و با دست باز برای درمان خود اقدام کنند.

نیاز آتش نشانی بجنورد به خرید ۱۱۶ دست لباس ضد حریق

۹صحراگرد مدیر عامل آتش نشانی بجنورد نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: یکی از اقدامات خوبی که انجام شده موفق شدیم تا لباس و تجهیزات انفرادی در اختیار آتش نشان های این شهر قرار دهیم.

وی افزود: اما در ارتباط با تهیه لباس حریق آتش نشان ها مشکل داریم و لباس های آن فرسوده شده است و مبلغ زیادی نیز برای خرید آن نیاز است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای خرید یک دست لباس کامل آتش نشانی به مبلغ ۶۰ میلیون تومان نیاز است، ادامه داد: حدود ۱۱۶ دست لباس حریق آتش نشانی نیاز است که باید خرید شود.

آتش نشانی بجنورد خودروی تانکر آبرسان ندارد

جصحراگرد بیان کرد: خودروهای عملیات آتش نشانی در این شهر به اندازه کافی وجود دارد اما عمر بالای ۱۷ و ۱۸ سال را داشته و باید همیشه اورهال شوند و سالانه دو تا سه میلیارد تومان صرف تعمیر این خودروها می شود.

وی با اشاره به اینکه آتش نشانی بجنورد از ۱۸ دستگاه خودروی سبک و سنگین برخوردار است، تصریح کرد: تعداد خودروهای سنگین نجات سه دستگاه است که یک دستگاه به علت خرابی و پیدا نشدن قطعات خوابیده و با دو دستگاه دیگر در حال کار کردن هستیم.

وی تاکید کرد: به دنبال خرید یک دستگاه خودروی نجات سنگین هستیم و اگر نتوانیم خریداری کنیم پیگیر خرید یک دستگاه خودروی سبک می شویم.

این مقام مسئول ادامه داد: تانکر آبرسانی جزء الزام های آتش نشانی است و در حال حاضر خودروی آبرسان نداریم و دو دستگاه خودروی از شهرداری در اختیار ما قرار گرفته تا در صورت نیاز از آن ها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: اگر حریقی برای تشکیلات صنعتی اتفاق افتد به خودروی آبرسان با ظرفیت ۱۴ تا ۱۶ هزار لیتر نیاز است.

افزایش ۱۸ درصدی بروز حوادث در بجنورد طی امسال

وی در ادامه از وقوع یک هزار و ۱۶۰ مورد حادثه آتش سوزی و امداد و نجات در این شهر طی امسال خبر داد.

مدیر عامل آتش نشانی بجنورد اظهار کرد: از این تعداد ۶۵۵ مورد مربوط به امداد و نجات و ۵۰۵ مورد نیز مربوط به آتش سوزی است.

وی افزود: تعداد حوادث به وقوع پیوسته در بجنورد در مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: طی سال جاری با تلاش آتش نشان ها ۴۴۷ نفر از حوادث نجات پیدا کرده اند.

صحراگرد بیان کرد: بیشتر نجات یافتگان، حبس شدگی در اماکن مختلف بوده است.

وی تصریح کرد: بر اثر بروز حوادث هفت نفر فوت شده اند و ۵۶ نفر نیز مصدوم شده اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین عامل بروز آتش سوزی در حوادث، انسانی بوده است، گفت: منازل، ضایعات و فضای سبز شهری بیشترین مکان هایی بوده که دچار آتش سوزی شده اند.

به گفته این مقام مسئول طی این مدت ۶۴ خودرو دچار آتش سوزی شده اند.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی های صورت گرفته ۱۲۷ ساختمان بالای شش طبقه در بجنورد از لحاظ آتش نشانی، ایمن نیستند.

وی بیان کرد: بیشتر آتش سوزی های منازل در بجنورد در محلات بافت فرسوده و در ساختمان های قدیمی صورت می گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha