• جمعه / ۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402070704356
  • منبع : نمایندگی مازندران

مدیرکل بهزیستی مازندران خبر داد

غربالگری بیش از ۲۶ هزار نوزاد در ۳۱ مرکز بهزیستی مازندران

غربالگری بیش از ۲۶ هزار نوزاد در ۳۱ مرکز بهزیستی مازندران

ایسنا/مازندران مدیرکل بهزیستی مازندران بر لزوم اجرای کامل طرح غربالگری شنوایی در استان تاکید کرد و گفت: طی یک سال گذشته، بیش از ۲۶ هزار نوزاد و شیرخوار در ۳۱ مرکز، غربالگری شنوایی شدند که همسو با اجرای این طرح، ۶۶ نوزاد دارای اختلال شنوایی شناسایی شدند که از این تعداد ۲۵ نوزاد سمعک دریافت کردند و ۴۱ نوزاد نیز برای اقدامات طبی و جراحی به مراکز درمانی معرفی شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران، فریبا بریمانی، با اشاره به شعار امسال هفته ناشنوایان دوم تا هشتم مهرماه، با عنوان "نقش آفرینی ناشنوایان با پذیرش اجتماعی " اظهار کرد: در حال حاضر ۸ هزار و ۳۳۹ ناشنوا و کم‌شنوا زیر پوشش بهزیستی مازندران هستند. 

وی افزود: به لحاظ شدت معلولیت، یک هزار و۸۴ نفر دارای اختلالات خفیف ،۲هزار و ۶۳۹ نفر متوسط، ۲هزار و ۹۴۸ نفر دارای معلولیت شدید و یک هزار و ۶۶۸ نفر نیز دارای ناشنوائی خیلی شدید هستند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه از بدو تولد تا ۶ ماهگی بهترین زمان برای تشخیص ناشنوایی یا کم شنوایی در نوزادان است، گفت: طبق مطالعات متعدد در صورتی که کودک دارای افت شنوایی پیش از ۳ ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن ۶ ماهگی از وسیله تقویت کننده صوتی و برنامه‌های توانبخشی مناسب بهره‌مند گردد، می‌تواند به مهارت‌های گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست پیدا کند.

وی غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص بهنگام و ارجاع به موقع، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی، پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت را از جمله خدمات ارائه شده بهزیستی مازندران به ناشنوایان زیر پوشش استان عنوان کرد. 

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به پرداخت هزینه کاشت حلزون برای کودکان دچار اختلال شنوایی به خانواده‌های نیازمند زیر پوشش بهزیستی مازندران، گفت: هیچ یک از کودکان مازندرانی دارای اختلالات ناشنوایی و کم‌شنوایی خانواده‌های نیازمند، پشت نوبت برای کاشت حلزون قرار نمی‌گیرند و اداره کل بهزیستی استان کمک هزینه درمان این افراد را پرداخت خواهد کرد.

این مسئول با بیان اینکه در سال‌های اخیر با همراهی سازمان بهزیستی کشور اقدامات خوبی انجام شده است، بیان کرد: از خانواده ناشنوایان در استان، بازیکنان ملی‌پوش در تیم‌های ورزشی مختلف داریم، در بخش‌های مختلف هنری و ورزشی افراد توانمندی هستند که جا دارد که از تلاش‌های کانون ناشنوایان استان مازندران که چندین شعبه در مازندران دارد قدردانی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha