• جمعه / ۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402070704391
  • خبرنگار : 50416

قدمت ۷۰۰ ساله ملایر در پخت شیره انگور

قدمت ۷۰۰ ساله ملایر در پخت شیره انگور

ایسنا/همدان آئین شیره پزی یکی از منحصر به فردترین آئین ها در شهر جهانی انگور است و اوایل پاییز هر سال کشاورزان و باغداران ملایری، کام مردم را با شیره انگور شیرین کرده و با شیره پزی به استقبال پاییز می روند.

آئین شیره پزی در ملایر قدمتی ۷۰۰ ساله دارد و این رویداد کهن در سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از میراث‌های ناملموس ایران ثبت شد. روستاهای شهرستان ملایر به ویژه دره جهانی جوزان اوایل پاییز رنگ و بویی شیرین به خود می گیرند و توجه هر گردشگری را به خود جلب می کنند.

سالانه به طور متوسط ۲۷۶ هزار تن انگور از باغات شهرستان ملایر بعنوان شهر جهانی انگور برداشت می‌شود که ۷۰ درصد آن یعنی حدود ۴۳ هزار تن به انواع کشمش آفتابی، تیزابی و سایه‌خشک و حدود ۲۴ درصد آن به مشتقات انگور از جمله شیره تبدیل می شود.

تاکنون ۱۲ دوره جشنواره شیره پزی در روستای توریستی گردشگری «مانیزان» از توابع بخش مرکزی ملایر برگزار شده و مردم خون گرم و مهمان نواز این روستا میزبان گردشگران و دوستداران آئین و فرهنگ کهن ایرانی اند اما امسال این جشنواره با هدف معرفی دیگر روستاهای دره جهانی جوزان، ایجاد تنوع و بازار رقابتی فروش محصولات انگور در روستای گردشگری «ازناوله» واقع در ورودی دره جوزان برگزار شد.

وجود غرفه های متعدد و عرضه محصولاتی از جمله آب غوره، گردو، بادام، شیره، کشمش، مویز، باسلوق و عسل و بازدید از کارگاه های پخت شیره و کارگاه های تولید کشمش سایه خشک از جمله بخش های این جشنواره بود.

قدمت ۷۰۰ ساله ملایر در پخت شیره انگور

قدمت ۷۰۰ ساله ملایر در پخت شیره انگور

فرماندار ویژه ملایر در سیزدهمین جشنواره شیره پزی در روستای «ازناوله» رونق روز افزون صنعت گردشگری و معرفی بیشتر نشان جهانی کشمش و انگور ملایر را از اهداف برگزاری این جشنواره خواند و گفت: امروز شاهد برگزاری سیزدهمین جشنواره شیره پزی ملایر در روستای ازناوله هستیم.

سلمان اسماعیلی مطرح کرد: سالانه هزاران تن شیره در روستاهای مختلف ملایر از جمله دره تاریخی و جهانی جوزان تولید شده و محصولات خوب و با کیفیتی به بازار عرضه می شود.

اسماعیلی با بیان اینکه این محصول اشتغال خوبی برای مردم منطقه ایجاد کرده است، افزود: باید تلاش کنیم روز به روز این سوغات سنتی ملایر را به مردم معرفی کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در حاشیه این مراسم گردشگری را یکی از مهم ترین پایه های اقتصاد به ویژه در استان همدان دانست و مطرح کرد: گردشگری علاوه بر ایجاد چرخه اقتصادی و تحرک اقتصادی، خاطرات خوبی برای مردم رقم می زند.

محسن معصوم علیزاده با بیان اینکه گردشگری سبب تبادل فرهنگ در بین نسل ها می شود، گفت: داشته های تاریخی ما در حوزه های مختلف معماری و هنر، دست ساخته های بشر و جاذبه های طبیعی موجود در استان و کشور، فرهنگ ما را در طول تاریخ نسل به نسل منتقل می کند و گردشگری می تواند این انتقال را تسهیل کرده و به نسل بعد منتقل کند.

معصوم علیزاده ادامه داد: استان همدان با دارا بودن سابقه تاریخی و فرهنگی در طول تاریخ و داشتن ۱۹۰۰ جاذبه فرهنگی و تاریخی دارای جایگاه خوبی در این عرصه است.

معصوم علیزاده افزود: همزمان با هفته گردشگری و با هدف گسترش فرهنگ گردشگری تلاش کردیم جشنواره های مختلفی را در سطح استان و فرهنگ های بومی هر منطقه تعریف کنیم که نمونه آن در روستای "ازناوله" از توابع بخش مرکزی شهرستان ملایر برگزار شد.

وی استقبال مردم از این جشنواره را بسیار خوب خواند و گفت: این جشنواره علاوه بر گسترش نشاط، شادی و امید بین مردم، سبب معرفی هر چه بیشتر ظرفیت ها، محصولات کشاورزی و صنایع دستی اهالی روستا می شود.

معصوم علیزاده ابراز امیدواری کرد با برگزاری چنین جشنواره هایی، داشته های فرهنگی و میراث معنوی به ارث رسیده از پدران و مادران مان را به نسل بعد از خود منتقل کنیم.

وی با اشاره به قلعه تاریخی روستای ازناوله نیز گفت: در صورت موافقت مالک قلعه، مرمت این قلعه را برای سال ۱۴۰۴ از محل اعتبارات مرمت انجام خواهیم داد چرا که این روستا ظرفیت لازم برای تبدیل به یک روستای تاریخی را دارد.

قدمت ۷۰۰ ساله ملایر در پخت شیره انگور

قدمت ۷۰۰ ساله ملایر در پخت شیره انگور

قدمت ۷۰۰ ساله ملایر در پخت شیره انگور

قدمت ۷۰۰ ساله ملایر در پخت شیره انگور

قدمت ۷۰۰ ساله ملایر در پخت شیره انگور

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۸ ۰۷:۵۸

سلام .شهرستان تاکستان در کشور مقام نخست تولید انگور را داره اما متاسفانه در اخبار مهجور مانده تولید کشمش این شهر صادراتی وعالی است مسولین استان قزوین هم به این امر التفات دارن

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۸ ۱۳:۳۶

دقیقاً ، احسنت بر شما

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۸ ۱۴:۱۲

دقیقا تاکستان ۲۶هزار هکتار باغ هست مثل اینکه ملایر ۱۱هزار کتار انگور داره ای کاش تاکستان مدیریت درست می داشت قطب انگور خاورمیانه میشد یکی از حاصل خیز ترین مناطق ایران آب و هوای بسیار عالی و متعادل اما حیف که مدیریت نیست

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۸ ۲۱:۲۵

دقیقا تاکستان حرف اول میزنه تومحصول انگور👏👏

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۱۳ ۱۲:۵۸

همه جای دنیا انگور هست اماااااا هبچکدوم مزه انگور تاکستان مارو نداره 🤗🤗🤗

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۹ ۰۹:۴۹

باسلام وادب دستور پخت را بگذارید لطفاً

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۱۰ ۰۹:۰۶

سلام.شیره ملایر خیلی عالیه ،لطفا دستر پخت آن را بگذارید. برای ۱۵کیلو آب انگور خالص ،قبل از گرم کردن اولیه چقدر خاک سفید در آن بریزم؟ ۱۵۰گرم کافیه؟