• جمعه / ۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۹:۳۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402070704575
  • خبرنگار : 50616

۳۱۸ بهورز در خانه‌های بهداشت روستایی مازندران جذب می‌شوند

۳۱۸  بهورز در خانه‌های بهداشت روستایی مازندران جذب می‌شوند

ایسنا/مازندران مسئول امور بهورزان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با اشاره به کمبود حدود ۷۰۰ نفری نیروهای بهورز در خانه‌های بهداشتی روستایی و شهری استان، از فراهم شدن زمینه جذب ۳۱۸ نیروی جدید بهورز در مازندران خبر داد.

دکتر "مهرانه کاظمیان" امروز در حاشیه آیین تجلیل از بهورزان نمونه شهرستان آمل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: این تعداد نیروی جدید اکنون در مراحل فراگیری آموزش‌های تخصصی رسته شغلی خودشان هستند و با توجه به اولویت‌های نیاز در یک‌مناطق استان مشغول به خدمت خواهند شد.

وی با اشاره به فعالیت حدود هزار و۶۳۲ بهورز اکنون در خانه‌ها و مراکز بهداشتی روستایی و شهری استان مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: برای جذب بیش از ۳۵۰ نفر دیگر نیز به‌تدریج در سال‌های آینده اقدام خواهد شد.

مسئول امور بهورزان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: بهروزان در واقع نیروهای بومی در مناطق روستایی هستند که پس از شرکت در آزمون‌های مربوطه، در خانه بهداشت روستاها فعالیت می‌کنند.

۳۱۸  بهورز در خانه‌های بهداشت روستایی مازندران جذب می‌شوند

کاظمیان اضافه کرد: درحقیقت دوره آموزشی بهورزان در اکثر شهرستان‌های استان در آموزشگاه‌های بهورزی و توسط مربیانی که کارشناس یا کارشناس ارشد دوره دیده هستند، برگزار می‌شود.

به گفته وی، بهورزان علاوه بر دروس نظری، دوره‌های میدانی را نیز می‌گذرانند که در محیط روستا و خانه‌های بهداشت نمونه حضور پیدا می‌کنند و مهارت‌های لازم را کسب و پس از فارغ التحصیلی نیز وارد عرصه کار می‌شوند.

کاظمیان همچنین به نقش موثر بهورزان در موفقیت نظام مراقبت‌های اولیه سلامت اشاره کرد و ادامه داد: عملکرد بهورزان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوامل در موفقیت نظام مراقبت‌های اولیه سلامت است و خدمات آنها در گستره تمامی ابعاد سلامت و در محروم‌ترین نقاط روستایی تأثیرات شگرفی بر ارتقای شاخص‌های سلامت داشته است.

مسئول امور بهورزان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، همچنین در خصوص ارائه شرح خدمات بهورزان اشاره کرد و گفت: خدماتی که بهورزان ارائه می‌دهند، شامل موارد مربوط به بهداشت آب، بهداشت محیط روستا، سلامت کودکان، بهداشت مادران و ده‌ها موارد دیگر درحوزه بهداشتی درسطح روستا و اهالی آن منطقه است.

۳۱۸  بهورز در خانه‌های بهداشت روستایی مازندران جذب می‌شوند

کاظمیان افزود: امروزه به‌دلیل تغییر در الگوهای جمعیتی و شیوع بیماری‌های غیر واگیر نیز بهورزان اغلب روی سلامت میانسالان و سالمندان بیشتر متمرکز شده‌اند، در گروه نوجوانان نیز رده‌های ۶ تا ۱۸ سال را در چهار مقطع اول، سوم و هفتم و دهم متوسطه ارزیابی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مازندران در زمینه ارائه خدمات بهورزی به مناطق روستایی و عشایری به واسطه ارتباطی توأم با صمیمیت و باورپذیری توانسته‌ میزان مرگ‌ومیر مادران را به علت عوارض حاملگی و زایمان به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند، افزود: این دستاورد عظیم به معنای جلوگیری از کاهش مرگ مادران عشایری و روستایی است که جایگاه مازندران را در میان استان‌های پیش‌رو کشوری قرار داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha