• شنبه / ۸ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402070804969
  • خبرنگار : 50355

در گزارش ایسنا بررسی شد؛

فضای شهر مشهد چه قدر برای ناشنوایان مناسب‌سازی شده است؟

فضای شهر مشهد چه قدر برای ناشنوایان مناسب‌سازی شده است؟

ایسنا/خراسان رضوی ۳۰ سپتامبر مصادف با هشتم مهرماه به عنوان روز جهانی ناشنوایان نام‌گذاری شده است.قشری که از نعمت حس شنوایی محروم بوده و تنها پل ارتباطی آنها با اطرافیان، زبان اشاره است. بدون شک یکی از مهمترین چالش‌های ناشنوایان برقراری ارتباط با سایر افراد جامعه است. از آنجایی‌که ناشنوایان از نظر ارتباط کلامی محدودند، هنگام حضور در اجتماع و به خصوص در بحث مطالبه‌گری و پیگیری حق و حقوقشان با مشکلاتی مواجه هستند.

در سال‌های اخیر اقداماتی به منظور کاهش چالش‌های حضور ناشنوایان در جامعه صورت گرفته و با اینکه هنوز با رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم اما این بسترسازی‌ها توانسته است تا حدودی مشکلات حضور در اجتماع ناشنوایان را کمتر کند. در این راستا یکی از این اقدامات که از سال ۹۵ در مشهد آغاز شده است طرح اعزام مترجم برای ناشنوایان است.

طرح اعزام مترجم، اعتماد به نفس ناشنوایان را افزایش داده است

معاون امور توابخشی بهزیستی خراسان رضوی در همین زمینه و در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: طرح اعزام مترجم برای ناشنوایان برای اولین بار در کشور در استان خراسان رضوی با همکاری اداره کل بهزیستی و کانون ناشنوایان اجرا و با استقبال خوبی از جانب ناشنوایان مواجه شده است.

حمیدرضا علیزاده رضایی اظهار کرد: با توجه به اینکه ناشنوایان در مکان‌هایی مانند دادگستری، نیروی انتظامی، مراکز مشاوره، مراکز آموزشی و... ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و برای اینکه بتوانند بهتر حق و حقوق خود را مطالبه کنند، طرح اعزام مترجم از سال ۱۳۹۵  در استان شروع شد و چون اجرای این طرح در استان موفق بود، از سال  ۱۴۰۱ اجرای آن به صورت کشوری نیز پیشنهاد شده است.

وی افزود: بر اساس این طرح شماره تلفنی در اختیار افراد ناشنوا قرار گرفته و فردی که متقاضی مترجم است درخواست خود را پیامک می‌کند و بلافاصله کانون ناشنوایان، نزدیک‌ترین فرد مترجم مرتبط با موضوع درخواست را اعزام می‌کند.

 علیزاده رضایی خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی نسبت به سایر کشور که تازه طرح را اجرایی کرده‌اند، تجربه‌ای ۷ الی ۸ ساله دارد و در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و اتفاقات خوبی افتاده است و ناشنوایان هم استقبال خوبی از طرح داشته‌اند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ مترجم در مشهد، در این طرح مشارکت دارند عنوان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری،  حدود ۷۰۰ مورد اعزام مترجم برای احقاق حق ناشنوایان در استان و در مشهد داشتیم.

 معاون امور توابخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: به منظور بهتر شدن کارایی طرح اعزام مترجم،  یکی از اقداماتی که در حال پیگیری است این است که افراد مترجم در زمینه‌های خاص به عنوان مثال زمینه‌های حقوقی آموزش داده شوند تا  فرد به موضوع اشراف داشته و در مطالبه حقوق ناشنوایان موفق‌تر عمل کند.

 علیزاده رضایی گفت: در شش ماهه نخست سال بیشترین اعزام مترجم در  قسمت دادگستری بود که تقریبا روزی ۲ الی ۳ نفر اعزام مترجم  برای پیگیری حق و حقوق ناشنوایان داشتیم، همچنین  درسایر قسمت‌ها از جمله  مراکز مشاوره و یا موارد مربوط به نیروی انتظامی یا مسائلی مربوط به دانشگاه و ... نیز اعزام مترجم داشته‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح و موفقیت‌هایی که در پی داشته است تصریح کرد: موارد زیادی بوده که فرد ناشنوا نتوانسته به خوبی از حق خود دفاع کند و چون وکیل و یا  قاضی نتوانسته منظور فرد را به خوبی متوجه شود رای‌های اشتباهی  صادر و فرد متهم شده است، ولی اعزام مترجم این مشکلات را کم کرده و هم فرد ناشنوا به اعتماد به نفسی رسیده که می‌تواند حقش را بگیرد ر و هم طرف مقابل راحت‌تر می‌تواند با فرد ناشنوا ارتباط برقرار کرده ومنظورش را سریعتر و بهتر متوجه شود.

معاون امور توابخشی بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا طرح اعزام مترجم مختص مشهد است یا در شهرستان‌های استان نیز اجرایی شده است توضیح داد:  چون طرف قرارداد بهزیستی با کانون ناشنوایان است بنابراین در مشهد که کانون رسمی ناشنوایان را داریم این طرح اجرایی شده است.

وی ادامه داد: اولویت اجرای طرح با شهرستان‌های بزرگ و شهرهایی است که دارای کانون ناشنوایان باشند و در همین راستا  در شهرستان‌های سبزوار و نیشابور که  انجمن ناشنوایان به ثبت رسیده، به زودی این طرح آغاز خواهد شد، هرچند در حال حاضر هم به این شهرستان‌ها اعزام مترجم داریم ولی پیگیری می‌کنیم که با برخورداری از کانون ناشنوایان، اعزام مترجم به صورت مستقل و از جانب خودشان انجام شود.

کاشت حلزون برای کودکان زیر ۴ سال  رایگان است

 معاون امور توابخشی بهزیستی خراسان رضوی در ادامه و با اعلام اینکه در استان خراسان رضوی نزدیک به ۱۷ هزار و دویست نفر ناشنوا و کم‌شنوا داریم که ۷ هزار و صد نفر در مشهد هستند، افزود: موضوع  مهم دیگری که در استان در حال انجام است و استان خراسان رضوی در این زمینه در کشور پیشگام است، بحث پیشگیری و جلوگیری از افزایش آمار  ناشنوایان است.

علیزاده رضایی عنوان کرد: ما بیش از ۵۰ دستگاه غربالگری ناشنوایی در زایشگاه‌ها و بعضی مراکز بهزیستی داریم  و نوزاد از بدو تولد و  در یک ماه اول تولد غربال می‌شود و اگر تا سه ماه مشکلی داشته باشد، بررسی شده و  برای کاشت حلزون و دریافت سمعک ارجاع داده می‌شود.

وی تأکید کرد: شناسایی مشکل شنوایی از همان دوران اولیه تولد، باعث می‌شود که سریعتر برای درمان اقدام کنند و مشکل را حل کنند  و ضمن کمک در این مرحله، این افراد در سن ۶ و ۷ سالگی وارد مراکز کم‌شنوا و ناشنوای بهزیستی شده و با آموزش‌هایی که فرا می‌گیرند به راحتی می‌توانند در مدارس معمولی حضور داشته و تحصیل کنند.

 علیزاده رضایی با بیان اینکه  سال گذشته حدود ۸ هزار نفر در استان خراسان رضوی با مشکل شنوایی شناسایی شده‌اند که مراحل مربوطه را گذرانده‌اند، خاطرنشان کرد:کاشت حلزون برای کودکان زیر ۴ سال  رایگان است و برای قطعات نیز  تا ۸  میلیون تومان کمک می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر در  اکثر زایشگاه‌های استان با وجود دستگاه‌های غربالگری که  با حمایت بهزیستی تهیه شده، غربالگری انجام شده و با حضور زودهنگام و تشخیص به موقع مشکلات شنوایی،  مسلما آمار ناشنوایان کمتر خواهد شد.

فضای شهر مشهد چه قدر برای ناشنوایان مناسب سازی شده است؟

رئیس کانون ناشنوایان خراسان رضوی نیز در رابطه با چالش‌های حضور ناشنوایان در اجتماع در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل جامعه ناشنوایان، عدم شناخت کافی افراد نسبت به افراد ناشنوا و کم شنوا است.

معصومه ترابی مقدم افزود: باتوجه به اینکه ناشنوایان و کم‌شنوایان برای امورات خود به تنهایی نمی‌توانند در سازمان‌ها و ادارات حضور یافته و از طریق زبان اشاره ارتباط بگیرند، بنابراین لازم است  در تمامی سازمان‌های دولتی و غیردولتی، حداقل ٢ تا ٣ نفر از کارمندان آنجا به زبان اشاره تسلط داشته باشند تا درصورت مراجعه فرد ناشنوا، بتوانند صحبت‌های آنها را دریافت و با صبر و حوصله کافی ناشنوا را راهنمایی و کار این عزیزان راه بیندازند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فضای شهر مشهد برای حضور ناشنوایان مناسب‌سازی شده است، اظهار کرد: فضای شهری تا حدودی مناسب‌سازی شده است اما وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو جهت اطلاع ایستگاه‌ها از صفحه نمایش و … استفاده نمی‌کنند.

ترابی مقدم در رابطه با سامانه اعزام مترجم نیز گفت: سامانه اعزام مترجم کانون ناشنوایان خراسان رضوی باهمکاری سازمان بهزیستی خراسان رضوی در سال ١٣٩٥ راه اندازی و تاکنون درحال فعالیت و خدمت‌رسانی به جامعه بزرگ ناشنوایان است.

وی با اشاره به اجرای موفق این طرح در مشهد  افزود:  این سامانه از ابتدای راه اندازی  تاکنون  مورد استقبال ناشنوایان و کم‌شنوایان قرار گرفته و این عزیزان توانسته‌اند از طریق سامانه و مترجم درخواست‌ها و صحبت‌های خودشان را به گوش مسئولان برسانند. به خصوص در مکان‌های بسیار مهمی اعم از مراجع قضائی، دفاتر اسناد رسمی، بیمارستان‌ها و…. ناشنوایان توانسته‌اند با حضور مترجم زبان اشاره، به آسانی و با خاطری آسوده کارهای خود را پیش ببرند.

رئیس کانون ناشنوایان خراسان رضوی تأکید کرد: زبان مادری تمامی ناشنوایان،زبان اشاره است و همانگونه  که افراد شنوا خود و فرزندانشان را ملزم به یادگیری زبان انگلیسی می‌کنند، لازم است در زمینه  یادگیری زبان اشاره هم قدمی بردارند؛ تا از این طریق  یکی از مشکلات اصلی ناشنوایان که ارتباط گرفتن با افراد ازطریق زبان اشاره هست حل شود.

سامانه پیامکی برای درخواست امداد از اورژانس ۱۱۵ مشهد

مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در زمینه اقدامات انجام شده برای کاهش چالش حضور ناشنوایان در مشهد در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: به منظور کمک به ناشنوایان سامانه پیامکی برای درخواست امداد ناشنوایان در مواقع خاص فراهم شده است.

محمد علیشاهی افزود: سامانه‌ امدادی اورژانس ویژه ناشنوایان در راستای ایجاد پوشش فراگیر و دسترسی عادلانه به خدمات اورژانس پیش بیمارستانی برای ناشنوایان، طراحی شده تا این افراد در صورت نیاز به خدمات اورژانس به جای تماس تلفنی از طریق پیامک با مرکز اورژانس تماس برقرار کنند.

وی با اعلام اینکه این سامانه پیامکی از حدود پنج ماه پیش در مشهد فعال شده است، خاطرنشان کرد: شماره تلفنی در اختیار ناشنوایان قرار گرفته است  تا اگر یک فرد ناشنوا در مکانی بود که فرد شنوایی حضور نداشت و یا به هر دلیلی افراد حاضر نتوانند ارتباط کلامی برقرار کنند، می‌توانند از طریق شماره تلفن مذکور درخواست کمک خود را پیامک کنند.

 آنچه ذکر شد تنها گوشه‌ای از مطالبات ناشنوایان است و علاوه بر ایجاد بسترهای لازم برای حضور ناشنوایان در جامعه،  شاید در دنیای امروزی که ارتباطات حرف اول را می‌زند دانستن مبانی زبان اشاره به عنوان زبان مادری افراد ناشنوا، برای هر یک از افراد عادی جامعه نیز ضرورت داشته باشد تا در مواجهه با این قشرتوانایی برقراری ارتباط موثر را داشته باشند، بدون شک مراکز آموزشی در اجرای این مهم می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.   

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha