• شنبه / ۸ مهر ۱۴۰۲ / ۲۲:۲۹
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1402070805476
  • خبرنگار : 50474

مراسم هفته گردشگری در فهرج برگزار شد/ ۲۰ اثر شهرستان در انتظار ثبت ملی

مراسم هفته گردشگری در فهرج برگزار شد/ ۲۰ اثر شهرستان در انتظار ثبت ملی

ایسنا/کرمان مراسم هفته گردشگری و جشن ثبت ملی منطقه چاه‌ریگان و کاروانسرای هشت ضلعی در شهرستان فهرج برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حسین سعیدنیا، فرماندار فهرج هشتم مهرماه در این مراسم اظهار کرد: عشایر فهرج در پاییز و زمستان به سمت ارتفاعات ریگان کوچ می‌کنند و در منطقه چاه‌ریگان بیش از هزار خانوار عشایر داریم.

وی افزود: با توجه به مسافت بم و ریگان، عشایر با مشکل تردد مواجه هستند و ایجاد نمایندگی امور عشایر در شهرستان فهرج نیاز است.

فرماندار فهرج از بی‌مهری به منطقه چاه‌ریگان گلایه کرد و افزود: این منطقه راه مواصلاتی مناسبی ندارد و حدود ۲۰ روستا و آبادی در چاه‌ریگان وجود دارد که ۹ روستای آن دارای سکنه و مسکونی هستند و باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام شده مبلغ ۳۳۰ میلیون تومان اعتبار برای تسطیح مسیر چاه‌ریگان گذاشته شد، گفت: بیش از یک میلیارد تومان در کمیته برنامه‌ریزی فهرج برای عشایر مصوب و از این مبلغ ۹۰۰ میلیون برای راه چاهریگان درنظر گرفته شده است.

سعیدنیا با بیان اینکه مردم نمی‌توانند از آب آشامیدنی سالم استفاده کنند، گفت: چند حلقه چاه در علی آباد چاهدگال و چاه‌ریگان وجود دارد که باید تعیین تکلیف شوند.

فرماندار فهرج در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان اظهار کرد: میل نادری ۱۰۰۰ سال قدمت دارد اما از حداقل‌ها برخوردار نیست و بین دو باند جاده قرار گرفته و قطعا تردد خودروها به آن آسیب می‌زند.

فرماندار فهرج بیان کرد: در حوزه صنایع دستی و گردشگری ۲۷ مجوز بومگردی داریم که از این تعداد ۱۲ واحد در حال فعالیت است.

وی بیان کرد: فهرج با وجود جنگل‌های کهور منحصر به‌فرد و تپه‌های شنی و نبکاها به عنوان بزرگترین گلدان‌های طبیعی دنیا می‌تواند در صنعت گردشگری بسیار فعال باشد.

سعیدنیا افزود: شهرستان فهرج اولین درگاه ورودی لوت است و اولین پایگاه جهانی لوت در آن ساخته شده و به دنبال ایجاد دهکده گردشگری هستیم.

به گزارش ایسنا، حمید وحیدزاده رییس میرات فرهنگی شهرستان فهرج نیز در این مراسم گفت: مراسم جشن امروز برای ثبت ملی شهر باستانی منطقه چاه‌ریگان با شعار حفاظت از آثار تاریخی و جنگل‌های کهور برگزار شد.

 وی عنوان کرد: کاروانسرای هشت ضلعی نیز در ۵۵ کیلومتری مرکز شهر فهرج قرار دارد و سومین کاروانسرای هشت ضلعی کشور است.

وحیدزاده افزود: این دو اثر تاریخی در پنجم مردادماه ثبت ملی شدند و اعتبارات شهرستانی لازم برای مرمت و بازسازی این آثار در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: ۲۰ پرونده از آثار فهرج در نوبت ثبت ملی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha